Comintelli: Delårsrapport januari-mars 2021
Finansiell sammanfattning
1) Eget kapital i relation till balansomslutningen.
2) Nyckeltalet har beräknats utifrån antalet aktier vid periodens utgång; 7 490 000 både mars 2021 och mars 2020.
Kommentarer till Bolagets resultat och finansiella ställning
Bolagets totala intäkter för det första kvartalet uppgick till 5,8 mkr (4,1 mkr). Flera avtalsförlängningar har genererat nettoomsättning under kvartalet. Vidare har nykundsförsäljningen tagit fart. Under ”Övriga rörelseintäkter” finns 0,6 mkr (0,3 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.
Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i det första kvartalet till +0,6 mkr (-0,9 mkr). Återhållsamheten gällande omkostnader fortsatte under kvartalet, men där också mer resurser löpande allokeras till marknadsföring och försäljning. Bland ”Övriga rörelsekostnader” finns 0,1 mkr (0,1 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär.
Avskrivningarna av IT-infrastrukturen för SaaS, vilken utvecklades under 2019 och 2020, påbörjades 1 januari 2021. I kvartalet uppgick avskrivningarna till 0,1 mkr (0,0 mkr).
”Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter” har från det fjärde kvartalet 2020 ökat från 12,8 mkr till 14,2 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.
Kassaflödet under årets första kvartal blev positivt med 0,6 mkr (-0,9 mkr), genom minskat rörelsekapital i kvartalet. Totala räntebärande skulder uppgick vid det första kvartalets utgång till 4,0 mkr (2,4 mkr). Den checkkredit på 2,0 mkr som Bolaget erhöll under 2020 är outnyttjad.
Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Den lägre nivån för nykundsförsäljningen under 2020 har medfört en något reducerad ökningstakt för ARR. För definition av ARR, se sid 14 i rapporten.
Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 19,0 mkr.
Väsentliga händelser under perioden januari – mars 2021
-
Kari Syrjä har börjat i Bolaget i rollen som Vice President Sales för Europa.
- Lanserat två nya hemsidor, dels en företagshemsida med information om företaget och investerarinformation, dels en produkthemsida med produktinformation och kundcase.
- Introducerat ny grafisk identitet och symbol i marknadsföringen – geparden.
- Slagit ihop Utveckling och Kundoperations avdelningarna till en Dev Ops (Development & Operations) enhet med ansvar för all leverans. Denna enhet leds av Marika Roeland, ny Chief Operations Officer (COO).
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Lansering av en ny produktfunktion; Field Intelligence Receiver (FIRE). Med hjälp av AI- baserad bild-till-text konvertering kan medarbetare på fältet enkelt rapportera in marknadssignaler.
VD har ordet
Vi kan nu sammanfatta lärdomarna från pandemiåret 2020 och kraftsamla för att fortsätta att utveckla vår verksamhet under 2021.
Nettoomsättning och resultat
Nettoomsättningen under årets första kvartal uppgick till 5,2 mkr, vilket är 38 % högre än motsvarande period föregående år (3,8 mkr). Under årets första kvartal lyckades vi förlänga flera kundavtal vilket påverkade nettoomsättningen positivt. Efter en period med målmedvetet arbete att generera leads kunde vi i det första kvartalet se att nykundsförsäljningen resulterade i flera nya kunder. Merförsäljningen till befintliga kunder har under kvartalet skett både genom utökningar i antalet användare och s.k. add-ons (nya tjänster och produktfunktioner).
Vi visar ett positivt rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, i det första kvartalet med 0,6 mkr (-0,9 mkr). En högre nettoomsättning än föregående år, i kombination med kostnadskontroll och positiva valutaeffekter, medför att vi kan visa både positivt resultat och resultatförbättring. Vi har fortsatt god kontroll på kostnaderna, men allokerar mer resurser till digital marknadsföring, virtuella events, webinars och kundkontakter i syfte att nå försäljningsavslut.
Bolagets ARR (Annual Recurring Revenues; årligen återkommande intäkter) ökar från 18,8 mkr vid utgången av 2020 års fjärde kvartal till 19,0 mkr vid utgången av årets första kvartal 2021. Under föregående år upplevde vi en osäkerhet hos många presumtiva kunder där flera beslutsprocesser blev senarelagda. Den lägre nivån på nykundsförsäljningen under föregående år har medfört en något lägre ökningstakt för ARR.
Ökat behov för omvärldsanalys och Intelligence2day
Osäkerheten i omvärlden ökar behovet av omvärldsanalys och den typ av lösningar som Comintelli erbjuder genom Intelligence2day®. Intelligence2day® är en avancerad insiktsmotor som hanterar stora mängder ostrukturerad information från en mängd olika källor. Kunder kan upptäcka marknadssignaler på ett tidigt stadium, så att de hinner fatta avgörande beslut i tid.
Fokuserad digital marknadsföring & försäljning
Vi fokuserar nu våra insatser ännu tydligare mot de kundsegment och geografier där vi redan finns och kan bli ännu starkare. Bolaget håller en hög aktivitetsnivå med syftet att skapa ytterligare kundvärden och affärer. Vi har kommit långt med att bygga ett mätbart och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt. En digital road map har tagits fram som stöd för en kontrollerad utveckling av antal leads och försäljning.
Den digitala marknadsföringen har intensifierats ytterligare och vi har driftsatt en trattprocess bestående av (i) ”Trafikplats” för att hitta leads; olika externa samarbeten för att nå utväxling av antalet kvalificerade leads, (ii) ”Kommunikationsplats” för att hantera kontinuerlig dialog med prospekts och leads, (iii) ”Contentfabrik” för att leverera relevant innehåll i olika faser och (iv) ”Säljmaskin” som tar hand om leads, demonstrerar produkten och kommer till avslut i säljprocessen.
Comintelli introducerade nyligen en ny grafisk identitet och symbol i vår marknadsföring – geparden.
Anledningen till att geparden valdes som symbol är för att den är snabb, rörlig, effektiv och redo att byta riktning när det behövs, vilket är väldigt symboliskt för bolagets egen produkt. Den nya grafiska profilen har lanserats och införts på websiterna comintelli.com och intelligence2day.com samt i våra säljpresentationer.
Från januari har vi genomfört regelbundna, branschinriktade webinars, där vi når en målgrupp som har ett genuint intresse av en avancerad lösning för omvärldsbevakning och -analys. Under 2021 kommer vi fortsätta sponsra och medverka på ett flertal virtuella CI-events i Europa och USA.
Efter rekryteringen av en senior försäljningschef på den europeiska marknaden i slutet på det första kvartalet, förfogar Bolaget nu över fyra säljare. Dessa säljare är jämnt fördelade mellan Europa och USA. Båda säljarna i USA är bosatta i landet.
Samarbetena med våra samarbetspartners och s.k. ambassadörer fortlöper och vi har genomfört flera gemensamma aktiviteter. Genom dessa samarbeten får vi access till relevanta nätverk och ingångar till betydelsefulla företag.
Omvandling till SaaS
Omvandlingen till att bli ett mer renodlat SaaS-företag intensifieras för att kunna dra nytta av fördelarna med SaaS, både för kunderna och för Comintelli. Detta kräver ett annorlunda tänk i organisationen med färre anpassningar, mer standardisering och mer tjänsteleverans. När SaaS- plattformen nu är färdigutvecklad står migrering av den befintliga kundbasen till den kostnadseffektivare SaaS-infrastrukturen högt på agendan. Vi har märkt en positiv förändring i intresset från kunder att diskutera SaaS-lösningar för sin omvärldsanalys.
Sammanfattningsvis
Den rådande osäkerheten i omvärlden leder tydligt till ett ökat behov av omvärldsanalys. Comintelli har ett kompetent, erfaret team med en avancerad, välbeprövad och prisbelönt mjukvaruplattform som hjälper kunder med omvärldsanalys och att fatta säkrare beslut om framtiden.
Vi har genomfört nödvändiga investeringar i en AI/SaaS-plattform samt på USA-marknaden. Med fortsatt god kostnadskontroll och de förstärkningar inom digital marknadsföring och försäljning som vi gör har vi skapat goda förutsättningar att öka försäljningen av Intelligence2day®. Nu kan vi lägga all fokus på generering av leads och försäljning. En trend byggs inte utifrån enskilda kvartal, men vi kan konstatera att nykundsförsäljningen i det första kvartalet 2021 tog fart med flera nya kunder.
Med vänlig hälsning,
Jesper Martell,
VD Comintelli AB
Finansiell kalender
Årsstämma för räkenskapsåret 2020 hålles i Kista tisdagen den 22 juni 2021.
Delårsrapport för 2021 års andra kvartal offentliggörs torsdagen den 26 augusti 2021.
Delårsrapport för 2021 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 17 november 2021.
Bokslutskommuniké för 2021 offentliggörs onsdagen den 23 februari 2022.