Codemill: Delårsrapport januari-juni 2022 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Codemill: Delårsrapport januari-juni 2022

Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år)

April-Juni 2022

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 14 495 KSEK (8 487).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -5 298 KSEK (-7 085).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,40 SEK (-0,72 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 465 KSEK (-1 207).
  • Soliditeten uppgick till 58,4 procent (68,7).

Januari-Juni 2022

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 28 176 KSEK (14 814).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -9 498 KSEK (-14 292).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,72 SEK (-1,48 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12 KSEK (-4 564).
  • Soliditeten uppgick till 58,4 procent (68,7).

Väsentliga händelser under perioden April-Juni 2022

  • Det brittiska mediabolaget UKTV ökar användarantalet med 33% av Codemills produkt Accurate.Video och blir första kund för nya funktionaliteten ad-break workspace.
  • Codemill genomför betydande sparåtgärder för ett tydligare fokus mot den växande andelen återkommande intäkter och bättre lönsamhet.
  • Sveriges Television (SVT) har valt Codemills produkter Accurate.Video Validate för att effektivisera sina distributionsarbetsflöden.
  • Codemill har skrivit avtal med det amerikanska bolaget INSP LLC och produkten Accurate Player SDK.
  • Codemill avslutar avtalet rörande likviditetsgarantin i bolagets aktie med Erik Penser Bank.
  • Codemill har med produkten Accurate Player SDK ingått avtal med bolagets första kund i Japan, AbemaTV för att underlätta avancerad Media Supply Chain-verksamhet i molnet, effektivisera AbemaTV:s innehållshantering, bearbetning och distributionsarbetsflöde.
  • Codemill har andra juni 2022 registrerat fusion av det helägda dotterbolaget Accurate Player AB och moderbolaget i syfte att minska adminstration och effektivisera koncernstrukturen.
  • Amazon Studios har ingått avtal med Codemill rörande tjänster för att effektivisera sina mediearbetsflöden.

Väsentliga händelser under perioden Januari-Juni 2022

  • Codemill har med produkten Accurate.Video Validate ingått avtal med media- och underhållningsföretaget SKY UK.
  • Amazon Studios har ingått avtal med Codemill rörande tjänster för att effektivisera sina mediearbetsflöden.
  • Codemill har med produkten Accurate Player SDK ingått avtal med bolagets första kund i Japan, AbemaTV för att underlätta avancerad Media Supply Chain-verksamhet i molnet, effektivisera AbemaTV:s innehållshantering, bearbetning och distributionsarbetsflöde.
  • Paramount Global har ingått avtal med Codemill för produkten Accurate Player och Accurate.Video.
  • Ett av Europas största kommersiella TV-bolag, ITV har ingått ett avtal med Codemill som innefattar produktlicens, support samt konsultintäkter.
  • Codemill genomför betydande sparåtgärder för ett tydligare fokus mot den växande andelen återkommande intäkter och bättre lönsamhet.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Signifikant avtal värt $650 000 har ingåtts med Paramount Global med syfte att förnya bolagets interna molnplattform för media.


VD Rickard Lönneborg kommenterar kvartalet
Under kvartalet har vi fortsatt att knyta till oss nya viktiga kunder vilket lett till att de återkommande intäkterna fortsatt att öka. Detta är för oss en tydlig signal på vad vi som bolag ska fortsätta fokusera och satsa på. Vi har under en längre period varit offensiva på både produktutveckling och marknadsåtgärder. I och med det har vi utökat organisationen för att kunna ta oss an både fler produktaffärer men även ytterligare konsultuppdrag.
Nu ser vi tydligare vilka satsningar som ger resultat: partnersamarbete med återförsäljare och teknikbolag såsom SDVI, fokus på stora kunder samt att integrera Cantemo in i bolaget.
Dessa satsningar har lett till fler affärer och en större närhet till kunder, framförallt i USA, men även med vår första kund i Japan.

Vi har fortsatt vår resa för att göra arbete med video både trevligare och mer effektivt. Fler medieföretag börjar se fördelarna med att övergå till molnbaserade produkter, och vi kan se effekten av det genom att vi fortsätter öka omsättningen, till stor del genom återkommande intäkter.

Under NAB-mässan i USA i april i år, den största nischade branschmässan inom videoteknik för TV- och filmbranschen, hade vi en välbesökt monter där vi äntligen fick återse kunder och återförsäljare efter två års uppehåll på grund av pandemin. Där fick vi möjlighet att visa upp våra produkter och nyheter, och vi tog med oss ett flertal kunddialoger hem som vi nu driver framåt. En fantastisk upplevelse att få se att världen börjar återgå till det normala efter det långa uppehållet i och med pandemin.
I skrivande stund förbereder vi oss för den Europeiska motsvarigheten, IBC, som går av stapeln i mitten av september, där vi också kommer vara en av utställarna.

Trots den positiva trenden med fler återkommande produktintäkter så råder det en stor osäkerhet i omvärlden. Vi har, liksom många andra techbolag, sett över våra prioriteringar och kostnader. Vi ser även vad vi ska fokusera på för att öka de återkommande intäkterna och valde därför att välja större uthållighet i kassan och ta ett tufft men viktigt beslut om att minska kostnaderna i syfte att stärka kassaflödet, effektivisera organisationen och öka lönsamheten. I och med detta meddelade vi marknaden om ett besparingspaket som vi räknar med att se effekten av i början av årets fjärde kvartal. I praktiken innebär det att vi ser över kostnader vilket medför en minskning av underkonsulter, lokalkostnader och personal för att effektivisera och fokusera verksamheten.

Några glädjande nyheter är att vi kunnat välkomna både nya kunder och utöka samarbeten med befintliga kunder. Några exempel var SVT, UKTV, AbemaTV, Amazon Studios och Paramount Global. Efter kvartalet kunde vi också informera marknaden om en signifikant affär med Paramount, där vi medverkar i att skapa nya lösningar tillsammans med det amerikanska huvudkontoret för denna globala mediejätte. Fantastiskt kul att få det förtroendet!

Sammanfattningsvis har det varit ett händelse rikt kvartal med fokus på kostnadsbesparingar organisationen men samtidigt flera nya affärer. Vi ser mycket positivt som händer framöver och arbetar nu framåt för att fortsätta öka vår omsättning med fokus på en förbättrad lönsamhet.

Bifogade filer

Nyheter om CodeMill

Läses av andra just nu

Om aktien CodeMill

Senaste nytt