Cint offentliggör ny strategi, nya finansiella mål och en finansiell uppdatering för Q4 2024
Styrelsen i Cint Group AB (publ) (”Cint” eller ”Bolaget”) har idag beslutat om en ny treårig strategiplan (”Cint 2.0”) och nya finansiella mål. Cint offentliggör också preliminär finansiell information för Q4 2024, inklusive förväntad nettoomsättning om 45,4 miljoner euro jämfört med förra årets proforma om 46,7 miljoner euro och en EBITA om 12,7 miljoner euro jämfört med förra året om 12,2 miljoner euro.
VD, Patrick Comer, kommentar:
”Cints ledning, i samarbete med styrelsen, har lanserat Cint 2.0 - en strategisk förflyttning som syftar till att frigöra tillväxtmöjligheter och driva lönsamhet. Detta är ett stort steg mot att accelerera vår plattformsinnovation, lansera vår GTM[1]-plan och effektivisera verksamheten. Jag ser fram emot att genomföra Cint 2.0 som positionerar oss för att leda marknadsundersökningsbranschen med oslagbar skala och kvalitet, vilket förverkligar visionen med Lucid-förvärvet.”
Den nya strategin – Cint 2.0
Cint, en global aktör inom research technology (Restech) som grundades 1998 i Stockholm, har legat i framkant när det gäller att förändra datainsamlingen inom insiktsbranschen. Efter noteringen på Nasdaq Stockholm 2021, förvärvade Cint det amerikanska bolaget Lucid för att förbättra sin plattform och få tillgång till Lucids mycket konkurrenskraftiga Media Measurement[2]-teknik och erbjudande. Även om integrationsprocessen har inneburit utmaningar, inklusive förseningar, lägre efterfrågan från vissa nyckelkunder och navigering i osäkra ekonomiska förhållanden, har Bolaget prioriterat lönsamhet och operativ effektivitet. Cint har gjort betydande framsteg när det gäller att konsolidera sina plattformar till den samlade plattformen Cint Exchange, där migreringen ska vara slutförd under 2025. Trots dessa utmaningar har Media Measurement visat motståndskraft och uppnått en stark tillväxt från både befintliga och nya kunder.
Under 2024 skiftade Cint sitt kortsiktiga fokus mer mot lönsamhet och operativt kassaflöde. Betydande framsteg har gjorts i konsolideringen av teknikplattformarna, vilket möjliggör initiativ för att effektivisera verksamheten. I juli 2024 kommunicerade Bolaget att det inlett ett effektiviseringsprogram för att minska personalkostnaderna med cirka 10 procent, vilket förbättrade EBITA-marginalen redan under Q3 2024. Senast i december 2024 implementerades ett kostnadsbesparingsprogram för att öka effektiviteten och säkerställa långsiktig konkurrenskraft. Nyckelåtgärderna i kostnadsbesparings-programmet inkluderade allmänna kostnadsbesparingar och en minskning av personalstyrkan med cirka 12 procent, vilket påverkade både anställda och konsulter.
Cint har fastställt en ny treårig strategiplan för att effektivisera organisationen efter att plattformskonsolideringen har slutförts under 2025 och för att skifta fokus till lönsam tillväxt. Målen för den nya strategin, Cint 2.0, är:
- Vinna med Cint Exchange
- Accelerera nya tillväxtmöjligheter
- Effektivisera verksamheten
Cint 2.0 har sin grund i Cint Exchange, branschens största och mest avancerade marknadsplats för marknadsundersökningar, och syftar till att expandera Media Measurement och samtidigt investera i nya tillväxtmöjligheter. Bolaget strävar efter att vinna på marknaden för insamling av data med Cint Exchange genom att slutföra konsolideringen av plattformen, förbättra konverteringsgraden, öka kundnöjdheten, minska antalet reverseringar samt öka FoU-förhållandet mellan innovation och underhåll. Därutöver planerar Cint att accelerera nya tillväxtmöjligheter genom att fortsätta växa inom Media Measurement, skapa nya intäktsströmmar som Data Licensing[3] och Premium Marketplace[4] samt undersöka andra initiativ för innovation som Synthetic Data[5] och Data Collaboration[6]. Effektivisering av verksamheten innefattar hantering av Bolagets rörelsekapital, att bygga en GTM-plattform i världsklass och att förbättra den operativa effektiviteten. Genom den nya strategin strävar Cint efter att, under 2027, erbjuda marknadsledande genomförbarhet och kvalitet till alla målgrupper, driva automatiserade forskningsprojekt direkt i Cint Exchange, samarbeta med stora datapartners för att ge kunderna alla datapunkter som behövs och vara den första som erbjuder sömlös tillgång till verifierade Premium- och B2B-respondenter. Cint kommer att fortsätta investera i Media Measurement som en primär tillväxtdrivare genom att förbättra teknologin för att utöka kapaciteten över nya kanaler, inklusive sociala medier och digital marknadsföring utanför hemmet. Bolaget strävar efter att införa resultatmätning, leverera automatiserade studier av varumärkeslyft och utnyttja AI-drivna insikter för att stödja en hållbar intäktstillväxt och ytterligare stärka sin marknadsposition. Cint 2.0 bygger på visionen att vara marknadsundersökningsplattformen som erbjuder snabbast tillgång till det största urvalet av kundinsikter med den bästa kvaliteten. Cint strävar efter att bli ett mer lönsamt bolag under den här visionen.
De nya finansiella målen
I samband med den nya strategin har Cints styrelse antagit nya finansiella mål:
- Försäljningstillväxtsmål: Cint strävar efter att på medellång sikt uppnå en årlig organisk försäljningstillväxt på >10 procent
- Lönsamhetsmål: Cint strävar efter att på medellång sikt uppnå en EBITA-marginal på 25 procent
- Skuldsättningsmål: Nettoskuld / EBITDA under 2,5x (denna kvot kan tillfälligt överskridas, till exempel som ett resultat av förvärv)
- Utdelning: Cint strävar efter att återinvestera kassaflöden i tillväxtinitiativ och kommer därför inte att betala årlig utdelning på kort sikt
- Hållbarhetsmål: Cint strävar efter att uppnå netto-noll-utsläpp av växthusgaser i hela verksamheten till 2045, i linje med Sveriges nationella klimatmål och global bästa praxis
Under 2025 kommer fokus att ligga på att slutföra migreringen av kunder till Cint Exchange och expandera Media Measurement. Som tidigare kommunicerats, hade Cint vid utgången av Q3 2024 framgångsrikt migrerat 66 procent av Bolagets totala kunder och sedan dess har Bolaget, vid slutet av Q4 2024, migrerat cirka 75 procent av kunderna. Under 2026, efter att migreringen har slutförts under 2025, kommer fokus att skifta mot att accelerera innovation och nya initiativ. Från och med 2027 och framåt bedömer Cint att de nya försäljnings- och lönsamhetsmålen kommer att kunna uppnås.
Finansiell uppdatering
Under Q4 2024, uppskattar Cint att:
- Nettoomsättningen uppgick till 45,4 miljoner euro (46,7 Q4 2023 proforma[7])
- Bruttovinsten uppgick till 40,2 miljoner euro (41,8 Q4 2023 proforma[7])
- Bruttovinstmarginalen var 88,7 procent (89,6 Q4 2023 proforma[7])
- EBITA uppgick till 12,7 miljoner euro (12,2 Q4 2023)
- EBITA-marginalen var 28,0 procent (26,2 Q4 2023 proforma[7])
Nettoomsättningen uppgick till 45,4 miljoner euro (46,7 proforma) vilket motsvarar en minskning med 2,8 procent och 4,4 procent på en oförändrad valutakursbasis. Nettoomsättningen i Cint Exchange-segmentet minskade med 8,0 procent på en proformabasis (9,5 procent på oförändrad valutakursbasis) och nettoomsättningen i Media Measurement-segmentet ökade med 10,0 procent på en proformabasis (8,4 procent på oförändrad valutakursbasis). Bruttovinsten för Q4 2024 var 40,2 miljoner euro (41,8 proforma) vilket motsvarar en bruttovinstmarginal på 88,7 procent (89,6 proforma). EBITA uppgick till 12,7 miljoner euro (12,2) vilket motsvarar en EBITA-marginal på 28,0 procent (26,2 proforma) som ett resultat av lägre rörelsekostnader.
Den finansiella informationen i detta avsnitt är preliminär och baseras på antagandet att Bolagets analys av det finansiella utfallet för perioden oktober–december 2024, som fortfarande pågår, är korrekt. Den finansiella informationen i detta avsnitt har inte reviderats eller granskats av Cints revisor. Den fullständiga bokslutskommunikén för 2024, inklusive de slutliga resultaten för Q4 2024, planeras att publiceras den 19 februari 2025.
Företrädesemission
Cints styrelse har idag beslutat om en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om upp till cirka 600 miljoner kronor (”Företrädesemissionen”), under förutsättning av godkännande från en extra bolagsstämma som ska hållas den 21 februari 2025. De fullständiga villkoren för Företrädesemissionen, däribland teckningskursen och det totala antalet aktier som ska emitteras, förväntas fastställas och offentliggöras omkring den 20 februari 2025. Deltagande i Företrädesemissionen är föremål för begränsningar i vissa jurisdiktioner enligt lag och andra föreskrifter. Bolaget kommer att offentliggöra ytterligare information om Företrädesemissionen i separata pressmeddelanden. Åtkomsten till dessa pressmeddelanden kommer av regulatoriska skäl att vara begränsade för personer bosatta i vissa jurisdiktioner.
Webbsändning om strategiuppdatering
Cint kommer att hålla en strategiuppdatering för investerare klockan 11:00 CET idag för att presentera Cints nya strategiska initiativ och finansiella mål. Strategiuppdateringen kommer att presenteras av Patrick Comer, VD, Niels Boon, CFO och Brett Schnittlich, COO. Presentationen kommer att hållas på engelska och deltagare kommer kunna ställa frågor både digitalt och på plats på Västra Trädgårdsgatan 19. Registrering görs via den här länken: https://cint.events.inderes.com/strategy-update-2025.
Presentationsmaterialet och en inspelad version av konferensen kommer att finnas tillgängligt på Cint™ Investors.
[1] En reviderad marknadsstrategi (Eng. go-to-market strategy) som introducerar differentierade engagemangsmodeller för att bättre tillgodose de olika behoven hos våra kundsegment och stärka den kommersiella effektiviteten.
[2] Produkt som tillhandahåller egenutvecklad varumärkesanalys för reklamkampanjer över flera plattformar.
[3] Fristående licensbaserad produkt där Cint licensierar sin profileringsdata till bolag för att validera eller utöka deras data genom att lägga till eller skapa liknande målgrupper med hjälp av Cint Verified Audiences.
[4] Erbjuda tillgång till verifierade B2B- och Premium-respondenter.
[5] Användningen av generativ AI för att generera mänskliga svar på frågor, baserat på tillgängliga dataset.
[6] Produkt där Cint samarbetar med leverantörer av beteendedata för att ge kunder tillgång till flerdimensionella målgrupper för att antingen få ytterligare insikter eller förbättra målinriktningen i marknaden.
[7] Under första kvartalet 2024 började Cint redovisa intäkter netto enligt IFRS 15 för alla väsentliga intäktsströmmar, samt genomföra en omklassificering av direkta plattformskostnader från driftskostnader till kostnader för sålda tjänster. Därför presenteras proforma-siffror för 2023 för ökad jämförbarhet för alla redovisningsmått, förutom EBITA som är samma enligt båda redovisningsmetoderna (EBITA-marginal påverkas).