Cheffelo ingår avtal med svenska matkassepionjären Middagsfrid, som lämnar marknaden
Cheffelo, som verkar i Sverige under varumärket Linas Matkasse, meddelar i dag att de har ingått ett avtal som ska stärka deras position på den svenska matkassemarknaden. Avtalet är med konkurrenten Middagsfrid, som avvecklar sin verksamhet i slutet av September.
Enligt avtalet kommer Middagsfrid att hänvisa sin kundbas på 14 000 personer, varav 4 000 är aktiva, till Linas och erbjuda dem förmånliga rabattkoder där. Detta är en service för Middagsfrids befintliga kunder och ger samtidigt Linas möjlighet att visa upp sin kundunika matkasse-tjänst för konsumenter som har ett dokumenterat intresse av matkassar. Avtalet träder i kraft med omedelbar verkan.
För samarbetet kommer Cheffelo att betala upp till 3 MSEK till Middagsfrid, varav en del betalas i förskott och resten av ersättningen baseras på antalet genererade leveranser. Cheffelo finansierar avtalet med befintliga medel från sin balansräkning, vilket inte kommer att ha någon väsentlig påverkan på företagets kassaflöde. Samarbetet förväntas bidra till Cheffelos nettoresultat från och med fjärde kvartalet 2024.
- Tillsammans med Linas Matkasse har Middagsfrid varit en pionjär inom matkassebranschen, och båda företagen har varit instrumentala i att bygga matkassekategorin i Sverige, säger Walker Kinman, vd på Cheffelo. Jag är säker på att detta avtal kommer att stödja vår fortsatta lönsamma resa. Vi tror starkt på potentialen för kundunika matkassar som sparar tid och förenklar tillagningen av goda vardagsmåltider och vårt team ser fram emot att välkomna nya kunder, säger Walker.