Chandla förlänger ytterligare ett år med Streamify. “Har 76% add-to-cart per sändning.”
Live shopping-kanalen Chandla har under avtalsperioden med live shopping-plattformen Streamify sänt 15 live shopping-events där snittet för add-to-cart varit 76% per sändning. Nu väljer Chandla att förlänga ytterligare 12 mån med Streamify efter ett framgångsrikt år.
Bild: Från Chandlas live shopping-event på Strandvägen.
“Vi har en konverteringsgrad på upp till 20% och en add-to-cart på 78%, och vi har bara börjat. När vi satt strategin och strukturen för att bygga volym i vårt community tror vi att siffrorna kan öka mycket mer,” – Henrik Friman, medgrundare av Chandla Liveshoppingkanalen.
“Självklart är vi både glada och stolta över att få fortsatt förtroende från Chandla som bolag. De har en mycket intressant affärside och jag ser med spänning fram emot att följa deras resa och fortsätta göra bra saker tillsammans”, säger Rickard Lönn, Head of Sales på Streamify.
Är en e-handlare som endast säljer produkter via live shopping
Bolaget Chandla är Sveriges första renodlade kanal för live video shopping. Här bjuder man in tittare till en interaktiv och inspirerande upplevelse och produkterna som säljs hos Chandla, säljs endast via live shopping-kanalen. Chandla säljer produkter inom flera olika segment; såsom skönhet, hälsa och livsstil. Målet är att bygga en stark community och en plattform för social shopping som kan skalas upp för att etableras i norden.
Tar kinesisk live shopping-trend till Sverige
Med en Kinesisk live shopping-rådgivare med i teamet, växer Chandla med nya leverantörer, programledare och kunder. Visionen är att bli en internationell live shopping-kanal som sänder dygnet runt, likt de väletablerade kanalerna i Asien på Taobao.
“Live shopping är ett mycket bra komplement till all digital handel. Vi tror på den interaktiva upplevelsen som live shopping bjuder in tittare till och redan nu ser vi att det krävs mer underhållande och värdeskapande upplevelser online”, berättar Martin Wikman medgrundare av Chandla Liveshoppingkanalen.
“Shopper-tainment är ett begrepp vi använder ofta och som vi tror är framtiden inom digital shopping. Shoppa online kommer behöva vara mer underhållande, socialt och inspirerande – och det är ditåt Chandla är påväg tillsammans med Streamify,” säger Henrik Friman medgrundare av Chandla Liveshoppingkanalen.
Live shoppings etablering i Europa
Formatet live shopping tror man är i sin linda i Västvärlden och att det arbetet som Streamify gör med att utbilda marknaden inom live shopping är otroligt viktigt.
“Streamifys plattform har utvecklats efter våra önskemål och Rickard som är vår kontaktperson, har varit mycket bra på att ge oss rätt service efter våra behov. Plattformen har också under snabb tid utvecklats i riktning med våra önskemål, vilket vi uppskattar väldigt mycket.” säger Martin Wikman medgrundare av Chandla Liveshoppingkanalen.
“Vi tror mycket på det sättet som Streamify utbildar och kommunicerbar till marknaden gällande live shopping. Att potentialen är långt ifrån nådd inom livestreaming och att användningsområden såväl som resultaten är många fler än vad som ännu upptäckts”, Henrik Friman medgrundare av Chandla Liveshoppingkanalen.
Hållbarhet i fokus för Chandla
Returer är ett jätteproblem inom e-handel. Chandla tror att live shopping kan bidra till färre returer då tittare får produkterna demade för sig i realtid och kan ställa frågor direkt till presentatören i liven. Med tryggare köp kommer mindre returer och det blir färre frakter och minskade utsläpp, vilket är ett av Chandlas hållbarhetsmål.
Vi ser fram emot ett fortsatt långsiktigt och framgångsrikt samarbete med Chandla. Avtalet mellan parterna kommer inte att ha betydande effekter på årsresultatet.