CapSeks portföljbolag PubQ lanserar weborder för accelererad tillväxt med automatisk onboarding
Göteborgs- och Piteåbaserade Northern CapSek Ventures AB:s (”CapSek” eller ”Bolaget”) portföljbolag PubQ erbjuder restaurangbranschen skräddarsydda digitala så kallade white label-lösningar för beställning, bokning och betalning. Med över 400 restauranger i kundstocken lanseras nu en weborderlösning för att sänka tröskeln för nya kunder, accelerera tillväxten och möjliggöra en vidare expansion i Norden.
Norrköpingsbaserade PubQ siktar mot att digitalisera restaurangbranschen genom en ny typ av kassasystem i appformat. Lösningen är snarlik det Foodora och Uber-Eats gör, men där restaurangen istället med lätthet gör en egen app för beställningar, betalning och bordsbokning, och därmed kan behålla sin egen varumärkesprofil. Systemet omfattar även kundlojalitetsprogram och har visat kunna generera en ökning av restaurangernas snittkvitto med 14 procent.
- Under 2022 märkte vi att vår onboarding-process inte var tillräckligt smidig, samtidigt som det varit svårt att tajma säljmöten med hur våra kunder jobbar. Med den nya funktionaliteten som weborder medför, kan nya kunder komma igång helt på egen hand, när det passar dem, utan någon inblandning från oss. Vi är ensamma med att erbjuda denna lösning i Norden, säger Christoffer Lilja, vd på PubQ.
Samtidigt medför weborder helt nya CRM-verktyg för PubQs organisation. Om en potentiell kund inte slutför onboardingen kan bolaget snappa upp var den avbröts, och med en handpåläggning försöka slutföra processen.
- Vi har byggt om hela hemsidan för att anpassa den så att kunder kan klämma och känna på vår produkt, och sedan ta steget att onboarda sig helt på egen hand. Detta gör vi samtidigt som vi gör en digital marknadspush för att synas på ett helt nytt sätt, något vi tror kommer accelerera kundtillväxten i Sverige, och på sikt även göra oss starkare i övriga Norden.
CapSek investerade första gången i PubQ 2020 och äger cirka 10 procent i bolaget.