Candles Scandinavia AB lämnar delårsrapport för perioden maj 2021- januari 2022
”Candles tillväxtresa fortsätter! Tack vare fortsatt hög efterfrågan på ljus med 100% naturligt vax har vi under tredje kvartalet haft en organisk tillväxt om hela 66%. Införandet av ett tillfälligt tredje skift har medfört ytterligare utökad produktionskapacitet och medfört försäljningsrekord i både november och december månad. Att vi dessutom säkrat två större ordrar under kvartalet om totalt ytterligare 40 Mkr under nästa verksamhetsår samt etablerat försäljningspartners i Norge inom affärsområde Brands, gör att även kommande kvartal har förutsättningar för god tillväxttakt.” VD Viktor Garmiani.
Finansiell utveckling (Q3)
2021-11-01– 2022-01-31
· Intäkterna uppgick till 65 138 (39 147) tkr
· Rörelseresultat uppgick till -1 993 (6 857) tkr
· Resultatet före skatt uppgick till -2 709 (5 274) tkr
· Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -2 029 (4 146) tkr
Finansiell utveckling (9 mån)
2021-05-01– 2022-01-31
· Intäkterna uppgick till 130 531 (90 284) tkr
· Rörelseresultat uppgick till -6 303 (13 753) tkr
· Resultatet före skatt uppgick till -7 514 (11 079) tkr
· Resultatet efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till -5 703 (8 708) tkr
Nyckeltal Koncern | |||||
Nov-jan 2021/2022 | Nov-jan 2020/2021 | Maj-jan 2021/2022 | Maj-jan 2020/2021 | Maj 2020-apr 2021 | |
Totala intäkter (tkr) | 65 138 | 39 147 | 130 531 | 90 284 | 111 083 |
Nettoomsättning (tkr) | 63 222 | 37 828 | 126 596 | 87 965 | 106 815 |
EBITDA-marginal | -2% | 19% | -4% | 17% | 13% |
EBIT-marginal | -3% | 18% | -5% | 16% | 12% |
Soliditet | 46% | 21% | 46% | 21% | 22% |
Kassalikviditet | 79% | 60% | 79% | 60% | 47% |
Avkastning på totalt kapital | -2% | 10% | -6% | 20% | 22% |
Avkastning på eget kapital | -6% | 37% | -15% | 77% | 74% |
Data per aktie | |||||
Resultat (kr) | -0,26 | 0,59 | -0,73 | 1,24 | 1,04 |
Eget kapital (kr) | 6,29 | 2,06 | 6,29 | 2,06 | 1,86 |
Antal aktier vid periodens slut (milj) | 7,83 | 7,00 | 7,83 | 7,00 | 7,00 |
VD-kommentar
Efterfrågan på 100% miljövänliga ljus fortsätter att vara mycket hög, vilket inneburit en tillväxt om 66% för tredje kvartalet samt 45% för verksamhetsårets första nio månader. Både november och december månad har dessutom inneburit försäljningsrekord för bolaget två månader i rad. Det förstärker bolagets målsättning att växa med minst 30% per år samt att fördubbla bolagets storlek vart tredje år. Något som ytterligare förstärker detta är att vi under senaste kvartalet erhållit två större ordrar, med ett totalt ordervärde om ca 40 Mkr, under nästa verksamhetsår som ökar volymerna för två av våra största kunder väsentligen.
Tack vare den höga efterfrågan på våra miljövänliga ljus införde vi även ett tillfälligt tredje skift i produktion fr o m december månad. Detta vittnar även om att Candles Scandinavia idag är ledande i Europa gällande storskalig industriell produktion av naturliga och paraffinfria doftljus i 100% vegetabiliskt vax. Genom bolagets ledande marknadsposition driver vi branschen mot omställningen till en mer hållbar doftljusmarknad. Det tillfälliga tredje skiftet med snabb uppskalning har medfört högre produktionskapacitet men med tillfälligt lägre produktivitet som vi löpande optimerar och förbättrar.
Under perioden har vi utökat investeringarna inom produkt- och vidareutveckling. Vår labb-/produktutvecklingsfunktion har skalats upp med ytterligare två medarbetare där vi även rekryterat en erfaren R&D Manager, som startade i december 2021, och som kommer att fokusera på produktutveckling och vidareutveckling av vårt miljövänliga vax.
I syfte att skapa förutsättningar för snabbare tillväxttakt samt fortsatt fokus på produktutveckling och kvalitet genomfördes en omorganisation i början av december månad. Försäljningsorganisationen var tidigare uppdelad mellan två affärsområdeschefer för Private Label och Brands, vilka nu har ersatts med en Försäljningschefstjänst, i syfte att ha en tydlig samordning och ett tydligare kundfokus som genomsyrar hela säljorganisationen. Under senaste kvartalet har även vår internationalisering av säljorganisationen fortsatt där bolaget har investerat i att etablera en försäljningspartner i Norge inom affärsområde Brands, vilket stärker vår ambition att Candles Scandinavia ska vara ett innovativt och snabbfotat bolag som vågar testa nya vägar och bryta ny mark. Vi har även investerat på marknadssidan där en erfaren Affärsutvecklare för Private Label rekryterats, som kommer att fokusera på att utveckla Private Label-affären i Europa.
Liksom för hela verksamhetsåret har tredje kvartalet påverkats negativt av pandemin genom komponentbrist, som i sin tur medfört högre säkerhetslager, hög sjukfrånvaro samt haft en väsentligt negativ påverkan på volym i Homeparty-divisionen då pandemin begränsat möjligheten till fysiska homepartyn.
Som ett led i framtida kapacitetsåtgärder har projekteringen av bolagets nya fabrik fortlöpt under senaste kvartalet, där vi nu tilldelats en än mer attraktiv tomt med ett eftertraktat skyltläge längs med motorvägen mellan Stockholm och Göteborg. Målsättningen kvarstår med inflyttning under första halvåret år 2023 och medför att vår produktionskapacitet kommer att nå nya nivåer och bidra till vår fortsatta tillväxtresa.
Med andra ord, allt går precis enligt plan, fast lite fortare och lite bättre!
Örebro den 28 februari 2022
Viktor Garmiani
VD Candles Scandinavia
Väsentliga händelser under perioden
· 8 november 2021 noterades Candles Scandinavia AB:s B-aktier på Nasdaq First North Growth Market. Inför noteringen genomförde Candles en nyemission om 380 000 B-aktier vilken tecknades till ca 254 procent.
· 2 december 2021 meddelade Candles att bolaget inför ett tredje skift i produktionen för att möta den stora efterfrågan på miljövänliga doftljus.
· 10 december 2021 meddelade Candles att bolaget genomförde en omorganisation i syfte att skapa förutsättningar för snabbare tillväxttakt.
Efter införandet av den nya organisationen består ledningsgruppen av: Viktor Garmiani (VD), Martin Fredell (CFO), Cenk Yavas (Försäljningschef), Stefan Tidholm (Operations Director) och Peiman Naderi (Kvalitets- & Utvecklingschef).
· 16 december 2021 meddelade Candles att bolaget mottagit en order på doftljus från det danska livstilsbolaget Skandinavisk SR ApS till ett värde av 12 MSK.
Under innevarande år var ordervärdet för denna serie ca 5 MSEK, vilket nu mer än fördubblas till ca 12 MSEK för nästkommande år. Leverans kommer att ske under år 2022.
· 17 januari 2022 meddelade Candles att bolaget rekryterat Sofi Rosendahl som R&D Manager med fokus på fortsatt utveckling av Bolagets 100 procent naturliga och miljövänliga ljusvax.
Sofi, som är utbildad molekylärbiolog, har lång erfarenhet från produktion av läkemedel, medicinteknik samt färg och kommer närmast från en tjänst som konsult på Nobel Biocare.
· 18 januari 2022 meddelade Candles att bolaget erhållit en order värd 28 Mkr från bolagets största kund - Rituals
Bolaget har erhållit order på doftljus till ett värde av 28 Mkr för leverans under nästkommande verksamhetsår (2022/2023).
· 21 januari 2022 meddelade Candles att bolaget slår försäljningsrekord 2 månader i rad.
Kapacitetshöjningarna i Candles Scandinavia AB (publ) ger effekt och bolaget klarar av att möta den stora efterfrågan på ett framgångsrikt sätt. November 2021 var bolagets högsta försäljningsmånad någonsin vilket slogs redan en månad senare, i december 2021 med ytterligare +25% i försäljning.
· 28 januari 2022 meddelade Candles att bolaget tecknat agentavtal med säjpartner på den norska marknaden avseende varumärkena Yankee Candle, Woodwick m fl.
Väsentliga händelser efter periodens slut
· 2 februari 2022 meddelade Candles att bolaget tilldelas attraktiv tomt med skyltläge längst med motorvägen mellan Stockholm och Göteborg för uppförande av fabrik- och logistikfastighet.
· 17 februari 2022 meddelade Candles att bolaget tecknat ett samarbetsavtal med möbelkedjan Mio AB där första leveranserna kommer att ske i augusti 2022.
Inga övriga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång som väsentligen påverkat denna rapport.