Calliditas utläser positiva topline-data från fas 2b-studien TRANSFORM i primär gallkolangit

Calliditas Therapeutics AB (Nasdaq: CALT, Nasdaq Stockholm: CALTX) (”Calliditas”) meddelade idag att fas 2b-studien TRANSFORM uppfyllt sitt primära effektmått och visat en statistiskt signifikant förbättring av ALP (Alkaline Phosphatase), för båda doserna testade jämfört med placebo. Studien utvärderade NOX-enzymhämmaren setanaxib hos patienter med primär gallkolangit och förhöjd leverstelhet.

TRANSFORM-studien är en dubbelblindad, randomiserad och placebokontrollerad fas 2b-studie som undersöker effekten av setanaxib i doserna 800 mg på morgonen plus 400 mg på kvällen samt 800 mg två gånger dagligen under en behandlingsperiod om 24 veckor. Analysen baserades på en datamängd av 76 patienter med primär gallkolangit och förhöjd leverstelhet.

Behandlingsgrupperna var relativt välbalanserade och inga kliniskt relevanta skillnader mellan de olika grupperna observerades vid baslinjen. Resultatet är extra glädjande då över 40 procent av studiepopulationen fick dubbelterapi – de behandlades alltså med ursodeoxicholsyra (UDCA) och antingen Ocaliva (obeticholsyra) eller Bezafibrat (PPAR agonist) som basterapi – och 13 procent behandlades med alla tre läkemedlen under studien, vilket visade att setanaxib hade en inkrementell och kliniskt relevant fördel utöver den nuvarande vårdstandarden. Patienter som behandlades med setanaxib fick statistiskt signifikanta förbättringar av det primära effektmåttet, ALP, med 19 procent i 1 600 mg-armen och 14 procent i 1 200 mg-armen. De uppvisade även en positiv trend med avseende på leverstelhet enligt en utvärdering med FibroScan vid 24 veckor. Behandlingen med setanaxib tolererades i allmänhet väl, och det övergripande antalet behandlingsrelaterade biverkningar samt allvarliga behandlingsrelaterade biverkningar var liknande i armarna med aktivt läkemedel och placeboarmen. Antalet behandlings-relaterade biverkningar som ledde till avslutad medverkan i studien var högre i armarna med aktivt läkemedel jämfört med placebo.

– Det är oerhört uppmuntrande att se en signifikant statistisk behandlingseffekt i denna svårbehandlade studiepopulation som redan behandlas med flera läkemedel i en relativt liten studie, säger Professor Dave Jones OBE; Director, NHIP Academy; Director, Newcastle Centre for Rare Disease; professor i leverimmunologi, Newcastle University; och hedersdoktor i hepatologi, Newcastle upon Tyne Hospitals.

– Dessa positiva data ger ytterligare kliniska bevis på potentialen för setanaxib i många sällsynta sjukdomar, och vi är mycket glada över att vi nu har ytterligare positiv klinisk evidens för vår unika plattform med NOX-hämmare. Vi ser fram emot att läsa ut ytterligare pågående studier såsom IPF och Alports syndrom, säger Calliditas VD Renée Aguiar-Lucander.

– Jag är väldigt glad över att vi har sett statistisk signifikans samt kliniskt meningsfulla förbättringar vid denna indikation. Jag vill inte bara tacka forskarna och den personal som arbetat med den kliniska studien, utan även – kanske viktigast av allt – tacka de patienter som har bidragit till denna viktiga studie, säger Calliditas CMO Richard Philipson.

Bolaget genomför ytterligare kliniska studier med setanaxib, och topline-data från den forskarledda fas 2-studien vid idiopatisk lungfibros (IPF) förväntas utläsas under fjärde kvartalet 2024 eller första kvartalet 2025. Bolaget bedriver även en pågående proof-of-concept-studie i fas 2 i den ovanliga njursjukdomen Alports syndrom där topline-data förväntas under 2025.

Nyheter om Calliditas Therapeutics

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande