BuzzFeed Studios väljer Acast som podcastpartner
Acast, världens ledande oberoende podcastföretag, meddelar idag att bolaget ingått ett partnerskap med det digitala medieföretaget BuzzFeed, Inc. Acast kommer att utveckla och lansera sex podcasts från BuzzFeed Studios varumärken och skapa intäkter för dessa genom annonser, sponsring och prenumerationer.
BuzzFeed, Inc., ett digitalt medieföretag, kommer genom BuzzFeed Studios att introducera sex nya veckovisa podcasts med profiler från bolagets portfölj med världskända och populära varumärken. Poddarna kommer att sträcka sig över en mängd olika genrer och ämnen inom bland annat nyheter, kultur och underhållning.
Som en del av partnerskapet kommer Acast att lansera och distribuera poddarna, tillhandahålla produktionstjänster och kreativ ledning samt hantera intäktsgenerering av poddarna genom sin avancerade reklam- och sponsringsteknologi. Som en del av sitt engagemang för det öppna podcast-ekosystemet kommer Acast att distribuera BuzzFeed Studios podcasts globalt och göra dem tillgängliga för lyssnare på alla podcastplattformar, inklusive bland andra Apple Podcasts, Spotify, Amazon Music, Google Podcasts och Samsung Free. Varje podcast kommer också att erbjuda premiuminnehåll och förmåner till betalande prenumeranter genom Acasts prenumerationstjänst, Acast+.
"BuzzFeeds team har en svårslagen förmåga att identifiera vad den moderna konsumenten vill ha. Vi ser fram emot att arbeta med ett av de mest ikoniska varumärkena inom media för att leverera spektakulära program till lyssnare över hela världen”, säger Veronika Taylor, SVP, Creator Network på Acast.
BuzzFeed, Inc.s podcastprogram kommer att erbjuda nytt spännande ljudinnehåll till sin engagerade publik bestående av 520 miljoner människor världen över varje månad. Det digitala medieföretaget ansluter till Acasts starka portfölj av partnerförlag, som exempelvis PBS NewsHour, Daily Beast, Discovery+, A+E Networks, BBC, CBC och mer.
"Vi ser fram emot att samarbeta med Acast för att berätta autentiska, engagerande historier om bland annat nyheter, underhållning, true crime, mat och livsstil med hjälpa av BuzzFeeds varumärken. Acasts internationella räckvidd och branschexpertis kommer att väcka vår ikoniska portfölj av varumärken till liv för BuzzFeeds engagerade och internationella publik”, säger Richard Alan Reid, SVP, Global Content & Head of BuzzFeed Studios.