Bubbleroom lanserar i Frankrike och Belgien på Zalando plattformen
Bubbleroom har under förra veckan lanserat två nya och betydande marknader på Zalando plattformen, nämligen Frankrike och Belgien så som tidigare kommunicerat. Lanseringen av Belgien och Frankrike har blivit något försenad på grund av sommarens lagerflytt och driftstart av det nya högautomatiserade robotlagret, men är nu genomförd. Bolaget påbörjade sin geografiska expansion redan förra året, då bolaget lanserade Sverige, Danmark, Tyskland och Holland på Zalando-plattformen. Nu fortsätter expansionen med än fler marknader i sikte.
Bubbleroom har sedan 2021 strategiskt valt att påbörja sin geografiska expansion via Zalando-plattformen för att med en begränsad men effektiv investering möjliggöra att dels öppna upp nya marknader utanför Norden, samt få tillgång till värdefull data kring bland annat efterfrågan och kundpreferenser. När bolaget nått en högre mognadsgrad på Zalando-plattformen, kommer bolaget att följa upp med en expansion av egna Bubbleroom webbshoppar i Europa.
”Vi är glada att kunna erbjuda vårt prisvärda, uppskattade och nischade mode till fler nya kunder utanför Norden. De senaste åren har vi haft stark tillväxt på våra nordiska kärnmarknader, men sedan vår framgångsrika lansering i Nederländerna och Tyskland förra året på Zalando-plattformen har vi sett fram emot att öppna än fler marknader. Frankrike och Belgien är två spännande och starka marknader där vi ser fram emot att erbjuda feminint, lyxigt och glammigt mode till en stor grupp nya kunder .” Ville Kangasmuukko Nordström, CEO Bubbleroom
Under det fjärde kvartalet 2022 planerar bolaget att öppna upp i Polen, Italien, Norge samt Finland på Zalando-plattformen, genom att fortsätta att skala upp nyttjandet av samarbetet med Zalando Fullfillment Solutions, vilket möjliggör snabba och kostnadseffektiva kundleveranser i Europa. Bolaget har även för avsikt att fortsätta sin expansion på än fler marknader via Zalando-plattformen under 2023.