Briox växer kundstocken med 45% och ARR med 28%
![{newsItem.title}](https://storage.mfn.se/a/briox/012c650e-5035-490f-b45e-ef3a62df2b47/briox-logotype.png)
Briox Bokslutskommuniké 2024
Oktober - December 2024
• Antalet kunder ökade med 45 % och uppgår till 10 537 (7 242) st
• ARR ökade med +28 % och uppgår nu till 24,0 (18,8) MSEK
• Nettoomsättningen för Q4-24 uppgick till 3 479 (3 250) tkr
• EBITDA uppgick till -6 054 (-3 938) tkr. Exkl. omstruktureringskostnader uppgick EBITDA till -3 854 tkr.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -8 982 (-6 657) tkr
• Resultat per aktie uppgick till -0,13 (-0,12) kr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten var -3 633 (-3 277) tkr
Januari - December 2024
• Nettoomsättningen uppgick till 12 936 (11 942) tkr
• EBITDA uppgick till -16 548 (-14 539) tkr. Exkl. omstruktureringskostnader uppgick EBITDA till -14 348 tkr.
• Periodens resultat före skatt uppgick till -28 163 (-24 552) tkr
• Resultat per aktie uppgick till -0,44 (-0,43) kr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten var -16 618 ( -7 550) tkr
Väsentliga händelser under perioden
• Briox meddelade klivet in i Sverige
• Briox tecknade sitt första svenska partnerskap med Finansia
• Briox tecknade ytterligare två partnerskap i Sverige
• Briox expanderade i Estland
• Briox lanserade interna projektet “Projekt 100”. När Briox har uppnått 100 000 kunder, 100 % kundnöjdhet samt 100 % engagemang från Briox personal är projektet i mål.
Väsentliga händelser efter periodens slut
• Extra bolagsstämma beslutades om ett teckningsoptionsprogram till alla anställda och ledning
• Briox kommunicerade ut två solution partners, Open payments samt Crediflow
VD ord:
Nu summerar jag mitt första hela kvartal som vd för Briox. Det har varit väldigt kul och motiverande att få jobba med alla fantastiska kollegor på Briox. Under det fjärde kvartalet har vi förflyttat bolaget i en snabbare takt än tidigare. Vi har skruvat upp tempot i allt vi gör vilket har gjort att vi tagit stora kliv framåt på bara ett kvartal.
Under det fjärde kvartalet har tillströmningen av nya avtalade kunder nått rekordnivåer och uppgår vid utgången av Q4 till 10 537 (7 242). Således har vi nu uppnått en viktig milstolpe för bolaget, att passera 10 000 avtalade kunder. Vi växer vår kundbas med 45 % mot föregående år och 28 % mot Q3-24 vilket visar det tempo vi har fått upp i hela vår organisation. Efter vi lanserade projekt 100 tycker jag att engagemanget från alla våra anställda verkligen har nått nya nivåer, det är motiverande att se. Vi kommer fortsätta jobba varje dag för att nå våra högt ställda mål i projekt 100 och att bli kassaflödespositiva.
ARR uppgick vid kvartalets utgång till 24,0 (18,8) MSEK vilket motsvarar en tillväxt om 28 %. Även om vi visar fina tillväxtsiffror är jag långt ifrån nöjd. Vi förflyttar våra intäkter i en svagare tillväxttakt än vår ARR, vilket visserligen är i linje med våra förväntningar men långt ifrån vad vi är nöjda med. Vi har under kvartalet påbörjat ett starkare fokus på att minska tiden från när ett kontrakt signeras tills det faktiskt börjar generera intäkter. Vår nettoomsättning ökade till 3,5 (3,3) MSEK vilket motsvarar en tillväxt på 7 %. Det sista kvartalet belastas av omstruktureringskostnader om 2,2 MSEK för tidigare CEO och CFO. Rensat för dessa uppgår EBITDA till -3,9 (-3,9) MSEK.
Vår lansering i Sverige har gått över förväntan. Utöver de kontrakt vi signerat under kvartalet har vi haft många dialoger med potentiella partners. Vi möts av positiva toner vid våra säljmöten och det framgår tydligt att det finns ett stort intresse för det vi gör för mikroföretagare. Som vi tidigare kommunicerat kommer de första kunderna vara live i Briox plattform till sommaren.
Bearbetning av nya partners i Finland har haft hög aktivitet under det fjärde kvartalet. Vi satte säljrekord i både november och december i antalet stängda affärer och vi har även börjat bearbeta nya partners på den baltiska marknaden. Den baltiska marknaden har en bra underliggande tillväxt som vi ska ta tillvara på.
Under Q4 satte vi planen för att Briox ska ha marknadens starkaste erbjudande till solo- och mikroföretag. Tillsammans med solution partners bygger vi nu upp ett konkurrenskraftigt ekosystem som är skräddarsytt för solo- och mikroföretagare. Briox strävar efter att samarbeta med de bästa solution partners. Under inledningen av 2025 har vi börjat informera marknaden vilket vi kommer göra fortsatt framåt.
Avslutningsvis vill jag rikta mina ord till dig som aktieägare och potentiella investerare. Vi har under året satt ett riktigt bra team i Briox som jag tror kommer göra detta till ett stort och framgångsrikt bolag. Det kommer inte komma gratis, vi kommer att jobba hårt för att nå våra mål.
Mikael Lindblom
CEO
Briox AB (publ)