Bredare erbjudande och fokus på lönsamhet
Omsättningen och lönsamhet i tredje kvartalet nådde inte upp till våra förväntningar. Den negativa utvecklingen under kvartalet förklaras dels av att vi fortfarande lider av den sänkta ersättningen från Region Stockholm, dels att integrationen av Bonzun Evolve tagit energi från organisationen.
- Nettoomsättningen uppgick till 553 tkr
- Rörelseresultatet uppgick till -13 572 tkr
- Resultat efter skatt uppgick till -13 546 tkr
- Resultat per aktie var negativt
Januari–september 2023 i korthet
- Nettoomsättningen uppgick till 2 214 tkr
- Rörelseresultatet uppgick till -22 041 tkr
- Resultat efter skatt uppgick till -22 264 tkr
- Resultat per aktie var negativt
Händelser under kvartalet
- Bolaget fullföljer förvärvet av Bonzun Evolve AB
- Bolaget säkerställer driften via ett konvertibelt lån som tillför verksamheten 2.3 msek i perioden
- Bolaget genomför de första mindre företagsaffärerna
- Styrelsen genomför en nedskrivningsprövning av dotterbolaget Symbio Me AB och beslutar att skriva ner värdet med 9 msek, vilket påverkar resultatet
Händelser efter kvartalet
- Bolaget tecknar ett "Term Sheet" med YouGo Healtplan AB med möjligheten att förvärva bolaget under Q4 2023
- Bolaget förstärker kassan ytterligare via lån som garanterar minst 2 msek under perioden.
- Bolaget påbörjar arbetet med en omfattande kostnadseffektivisering som kommer att slå igenom under Q1 2024
Micael Gustafsson, vd Learning 2 Sleep, kommenterar tredje kvartalet:
Precis som i andra kvartalet har inflödet av patienter varit bra, även om sommarperioden är Bolagets sämsta eftersom vi naturligt sover bättre då. Den sänkta ersättningen från Region Stockholm i kombination med kostnader och fokus på att genomföra affären med Bonzun Evolve har dock gjort att Bolaget inte når de mål vi ställde i början av året. Utifrån detta beslutade styrelsen tillsammans med mig i början av hösten att se över vår totala organisation och påbörja ett effektiviseringsarbete. På sikt kommer det att ge Bolaget en kraftigt minskad kostnadsmassa och fokus på mer lönsamma delar i vår affär, vilket gör att vi 2024 får en mycket bättre möjlighet att utveckla verksamheten mot lönsamhet. En del i detta arbete innebär också att utvecklar vår affärsmodell och sättet vi skaffar kunder på. Under perioden har vi fortsatt jobba med vårt B2B erbjudande och glädjande nog tagit en del mindre affärer både inom området sömn och stress. Nästa steg är att förpacka våra produkter i ett gemensamt erbjudande så att vår säljorganisation kan jobba effektivt med både sömn och stress. Vi ser att de kunder som väljer att jobba med oss får en väldigt snabb "return on investment" vilket vi tar som ett bevis på att vi kan fortsätta växa här. Vi jobbar parallellt med att utveckla vår marknadsfunktion så att den blir ännu mer automatiserad vilket vi räknar med kommer att ge en förbättring under 2024.
Utmaningar kring likviditet
Under Q2 och även under Q3 har Bolaget haft utmaningar kring likviditeten, något som hämmat vår utveckling under perioden. Glädjande nog har våra större ägare under perioden stärkt vår kassa via ett konvertibelt lån, som även get ytterligare tillskott efter periodens slut. Bolaget har nu en mer långsiktig finansiellt stabilitet och jag räknar med att vi framåt kommer att se en betydligt starkare kassa både genom garanterade kapitaltillskott och ökad egen förmåga att generera intäkter. Samtidigt har den svaga likviditeten gjort att Bolaget under perioden inte kunnat investera i marknadsföring på samma sätt som förut. Det leder i sin tur till ett svagare inflöde av patienter, något som vi nu genom ytterligare kapitaltillskott kan lösa. Varje investerad krona i extern marknadsföring (huvudsakligen Facebook och Google Adwords) ger ungefär 4 kronor tillbaka, så jag vet att dessa investeringar kommer att ge tillbaka redan i början av nästa år.
Bonzun Evolve
Den 17 augusti godkände våra bolagsstämmor förvärvet av Bonzun Evolve AB och vi har sedan dess arbetat med att integrera verksamheterna i varandra. Evolves förra VD Bonnie Roupé samt deras CTO Anish Tamrakar följde med i förvärvet och de har sedan dess arbetat med att överföra samtliga Evolve kunder i vår marknadsstruktur. Det arbetet slutförs under Q4 och vi räknar med att effekterna av detta visar sig i början av nästa år. Som första åtgärd har varit att säkerställa att all kod och teknisk infrastruktur är i våra händer samt att utse en "Customer Success Manager" för de större Evolve kunderna. Detta avser specifikt Trygghetsrådet TRR där vi har ett attraktivt ramavtal och där Bolaget ser en stor potential att utöka affären. Kort innebär avtalet att TRR:s samtliga rådgivare har möjlighet att ge en Evolve licens till sina klienter. Totalt genomför TRR över 8 000 klientsamtal per månad, så potentialen är mycket stor. Genom att sätta fokus enbart på denna kund tror vi att Bolaget mycket snabbt kan öka omsättningen för Evolve. Just nu pågår arbetet med att bygga unika landningssidor, synas i TRR:s interna kanaler och fortsätta bygga relationen med varje enskild rådgivare. Det arbetet kommer att ge effekt under första halvåret 2024.
Förvärvsstrategin blir ännu tydligare
Nu när förvärvet av Bonzun Evolve är genomfört blir det ännu tydligare för mig att vår strategi - att bredda vårt erbjudande - är helt rätt. Därför var det oerhört glädjande att vi kunde skriva under ett Term Sheet med YouGo Healthplan AB i Göteborg efter perioden. YouGo har utvecklat ett av marknadens bästa verktyg för att analysera hälsostatusen i företag och organisationer, med fokus på den mentala hälsan. Via verktyget får vi tillgång till en växande B2B marknad, där behoven är stora. Eftersom vi ser att den traditionella sjukvården inte alltid räcker till, kommer behovet av att hålla medarbetare friska (och därmed mer produktiva) att öka de kommande åren. Företag och organisationer kommer därför att behöva både analysera och behandla medarbetare med effektiva lösningar som är tillgängliga även digitalt.
Under 2024 är vår ambition att ytterligare bredda erbjudandet. Det finns stora möjligheter att förvärva bolag inom vårt område som utvecklat bra produkter inom t ex beroenden, men som ännu inte hittat ut på marknaden. Mitt egna tidigare engagemang i start up miljöerna inom digital hälsa, gör att vi har en unik ingång till de bolag som kan vara intressanta framåt.
Sammantaget har vi fortfarande stora utmaningar, men just idag ser jag trots allt positivt på framtiden och ser fram emot ett mycket spännande 2024.
Micael Gustafsson, VD
Learning to Sleep