Starkt momentum för Boozt i fjärde kvartalet med förväntad tillväxt om 20-25% under 2021
Boozt AB Bokslutskommuniké, 1 januari – 31 december 2020
Fjärde kvartalet
Finansiell information
· Nettoomsättningen uppgick till 1 425,1 miljoner kronor med en nettoomsättningstillväxt om 35,8% (i lokal valuta ~40%) Nettoomsättningstillväxten i Boozt.com uppgick till 28,7% och i Booztlet.com till 128%
· Bruttomarginalen uppgick till 43,0% (43,2%)
· Justerad rörelsemarginal uppgick till 9,9% (9,6%)
· Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,41 kronor (1,35) och efter utspädning till 1,35 (1,34) kronor
· Fritt kassaflöde uppgick till 25,9 miljoner kronor (-2,1)
Väsentliga händelser under kvartalet
· Framgångsrik Black Friday-vecka resulterade i en uppdatering av prognosen för nettomsättningstillväxten 2020 till att överstiga 25%
· Lansering av Home som kategori
· Parallellnotering på Nasdaq Copenhagen och nyemsission om 826 miljoner, före emissionskostnader
Väsentliga händelser efter kvartalet
· Prognos för 2021 om 20-25% i nettoomsättningstillväxt och en justerad rörelsemarginal överstigande 5%
· Finansiella mål på medellång sikt uppdaterade till att växa väsentligt mer än den nordiska onlinemarknaden och en justerad rörelsemarginal mellan 5 -7% under perioden fram till 2023
Finansiell information januari - december 2020
· Nettoomsättningen uppgick till 4 359,3 miljoner kronor med en nettoomsättningstillväxt om 27,3% (i lokal valuta ~30%) Nettoomsättningstillväxten i Boozt.com uppgick till 19,8% och i Booztlet.com till 127%
· Bruttomarginalen uppgick till 40,6% (39,7%)
· Justerad rörelsemarginal uppgick till 6,7% (3,2%)
· Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,27 kronor (0,96) och efter utspädning till 2,21 (0,95)
· Fritt kassaflöde uppgick till 596,5 miljoner kronor (-94,9)
VD Hermann Haraldsson säger: “Tillväxten var stark under hela det fjärde kvartalet med 40% tillväxt i lokal valuta, och lönsamheten var hög med en justerad rörelsemarginal om 10%. Under kvartalet lockade vi rekordmånga nya kunder till våra två nätbutiker Boozt.com och Booztlet.com. Kundprofilerna ser bra ut, vilket bådar gott för framtida tillväxt. Nettoomsättningstillväxten för helåret var 27% och vår målsättning är att fortsätta hålla uppe det höga tempot när vi går in i 2021, då vi förväntar oss en nettoomsättningstillväxt i intervallet 20-25%.”
”Kategorin Home lanserades under kvartalet och utfallet var högt över våra förväntningar. Vi har ingått avtal med 200 varumärken och vårt Home-erbjudande utvecklas för varje dag efterhand som vi utökar med fler starka varumärken.”
”Jag gläds över att välkomna det stora antalet nya ägare i Boozt, vi har nu nått över 15 000 aktieägare, vilket är över tre gånger fler än samma period föregående år. Genom den lyckade nyemissionen och parallellnoteringen i Köpenhamn fick vi många nya danska aktieägare men även den svenska aktieägarbasen har ökat väsentligt under året, vilket stärker vårt varumärke i båda länderna.”
Miljoner kronor om inget annat anges | Oct 1 - Dec 31, 2020 | Oct 1 - Dec 31, 2019 | Förändring | Jan 1 - Dec 31, 2020 | Jan 1 - Dec 31, 2019 | Förändring |
KONCERNEN | ||||||
Nettoomsättning | 1,425,1 | 1,049,7 | 35,8% | 4,359,3 | 3,424,9 | 27,3% |
Bruttovinst | 613,2 | 454,0 | 35,1% | 1,769,4 | 1,361,0 | 30,0% |
Rörelseresultat (EBIT) | 102,0 | 104,6 | -2,5% | 182,3 | 91,8 | 98,7% |
Justerat rörelseresultat* | 140,7 | 100,9 | 39,5% | 290,3 | 109,0 | 166% |
Resultat för perioden | 85,0 | 77,5 | 9,7% | 132,8 | 54,8 | 142% |
Fritt kassaflöde* | 25,9 | -2,1 | n.m. | 596,5 | -94,9 | n.m. |
Nettoomsättningstillväxt (%)* | 35,8% | 17,6% | 18,1 pp | 27,3% | 23,0% | 4,3 pp |
Bruttovinstmarginal, (%)* | 43,0% | 43,2% | -0,2 pp | 40,6% | 39,7% | 0,9 pp |
Rörelsemarginal, (%) | 7,2% | 10,0% | -2,8 pp | 4,2% | 2,7% | 1,5 pp |
Justerad rörelsemarginal, (%)* | 9,9% | 9,6% | 0,3 pp | 6,7% | 3,2% | 3,5 pp |
Framåtblickande information för 2021 | Utfall 2020 | Prognos 2021 |
Nettoomsättningstillväxt | 27,3% | Mellan 20-25% |
Justerad rörelsemarginal | 6,7% | Över 5% |
Vd-ord
Vi är i en gynnsam position och vår verksamhet växer sig starkare för varje dag då vi fortsätter att ta tillvara på alla kort- och långsiktiga möjligheter vi möter. Internt känner vi momentumet byggas upp, drivet av framstegen som görs i alla delar av verksamheten. Det är tack vare våra fantastiska medarbetare som vi är och fortsatt kommer vara i denna gynnsamma position.
Tillväxten var stark under hela kvartalet där höjdpunkten var en mycket framgångsrik Black Friday-vecka. Lagrets säljfrekvens var hög, vilket ledde till att lagersammansättningen mot slutet av kvartalet inte var optimal. Vi hade inte tillräckligt med varor i lager och ett ökat antal kampanjvaror kompenserade endast delvis för detta. De striktare nedstängningsåtgärderna i Norden under den senare delen av december hade ingen väsentlig påverkan på nettoomsättningstillväxten eftersom större delen av julhandeln var avslutad.
Vi ser att nya kunder som tillkommit under 2020 fortsätter att vara återkommande kunder enligt samma köpmönster som tidigare kundgrupper, vilket innebär att det finns förutsättningar för ännu ett år med hög tillväxt. Kundnöjdheten är fortsatt hög och vi ser att kunderna i större utsträckning gör inköp från de närliggande kategorierna till mode. Justerat för valutaeffekter låg det genomsnittliga ordervärdet i nivå med föregående år. Förändring i produktmixen med en lägre andel kläder för speciella tillfällen, bidrog till ett lägre genomsnittligt ordervärde före returer. Detta motverkades av den minskade returandelen och bidrog till att det genomsnittliga ordervärdet var oförändrat. Det är uppmuntrande att se ett bibehållande av vårt genomsnittliga ordervärde under rådande omständigheter.
Nettoomsättningstillväxten för kvartalet slutade på 36%, drivet av 29% tillväxt för Boozt.com och 128% tillväxt för Booztlet.com. För helåret var nettoomsättningstillväxten 27%. Exkluderat för negativa valutaeffekter, införandet av ”fair use”-policyn i november 2019 och övergången till ett konsignationsliknande avtal med en stor varumärkespartner var nettoomsättningstillväxten cirka 32% under 2020.
Lönsamhetspotentialen i vår affärsmodell, som utgår från ett högt genomsnittligt ordervärde och skalfördelar från en stark lokal närvaro, bevisades än en gång med en justerad rörelsemarginal om 9,9%. En marginal i toppen av branschen och en tillväxt som fortsatt ligger över marknadstillväxten uppnåddes genom en ”marknadsföringsinvestering om 10% av nettoomsättningen” och gav även utrymme för en extraordinär bonus om 20 000 kronor till alla anställda.
För helåret uppnådde vi en justerad rörelsemarginal om 6,7%. Vår uppskattning är att ungefär 1,5 procentenhet av detta drevs av medvinden till följd av covid-19. Den positiva effekten var främst synlig i den förbättrade bruttomarginalen till följd av den ovanligt höga andelen kampanjvaror, vilket påverkade bruttomarginalen med omkring 1 procentenhet. Även lägre retur-relaterade kostnader till följd av en förändrad kategorimix påverkade hanteringskostnaderna positivt med omrking 0,5 procentenheter.
Det fria kassaflödet under kvartalet uppgick till 26 miljoner kronor, drivet av rörelsekapitalets positiva utveckling med en hög andel kampanjvaror, vilket även var fallet under föregående kvartal. Investeringarna ökade under kvartalet i takt med att installationen av den fjärde fasen av vår automatiseringslösning på hanteringscentret fortskred. Detta säkerställer att vi har kapacitet att uppnå våra höga tillväxtmål för 2021. Under det kommande året ska vi göra plats för fas fem och sex på det befintliga hanteringscentret, vilket innebär att vi flyttar några av processerna för AutoStore till det nya hanteringscentret som precis tagits i drift. Flytten kommer kräva ytterligare investeringar för att möjliggöra en ännu effektivare hanteringslösning och i slutänden en snabbare hantering.
Kategorin Home mjuklanserades i november och den inlednande starten är lovande. Våra kunder köper från kategorin och vi fortsätter att utöka vårt erbjudande med flera nya starka varumärken samtidigt som vi bygger relationer med många nya varumärken.
Under november genomförde vi även en framgångsrik nyemission och parallellnotering i Köpenhamn. Vi välkomnade många nya institutionella och privata investerare. Handelsvolymen i aktien har ökat väsentligt, drivet både av handeln på Nasdaq Copenhagen och av en väsentligt högre handelsvolym på Nasdaq Stockholm. Vi fick in nästan 800 miljoner kronor, likvida medel som är öronmärkta för företagsförvärv. Även om organisk tillväxt fortfarande är vårt huvudfokus kommer vi att utvärdera förvärvsmöjligheter som kan stärka vår verksamhet generellt. Men inte till vilket pris som helst. Vi håller fortfarande hårt i vår kassa, som vid slutet av året uppgick till 1 715 miljoner kronor.
Som planerat välkomnade vi cirka 400 nya anställda den 1 januari 2021 när vi tog över personalen på hanteringscentret från den tidigare bemanningsleverantören. Så långt har allt gått väl. Vi har länge velat ha full kontroll över vårt hanteringscenter med de positiva effekter som det för med sig på kvalitet och kostnader.
Vi är riktigt taggade inför 2021 och förväntar oss att det blir ännu ett år med stark tillväxt och lönsamhet. Troligtvis kommer kundernas efterfrågan på mode öka när vi alla kan gå ut igen och livet normaliseras. Vi tror det finns ett uppdämt behov som väntar på att regionen öppnar upp igen, och att den underliggande marknadstillväxten kommer vara stark. Vi tror många kunder som handlar från våra kategorier har förändrat sina köpvanor permanent då de har värdesatt bekvämligheten, enkelheten och urvalet de får tillgång till när de handlar på nätet i allmänhet och hos oss i synnerhet. För att främja våra tillväxtmål har vi orderlagt betydande volymer av lagret i förväg för att kunna erbjuda det mest attraktiva urvalet till våra nordiska kunder. Den justerade rörelsemarginalen förväntas bli över 5% under 2021. Detta ska ses mot den underliggande justerade rörelsemarginalen för 2020, som exkluderat för de positiva COVID-19-effekterna uppskattningsvis var 5,2%. Även om vi fortfarande drar fördel av vårt höga genomsnittliga ordervärde och lokala skalfördelar, vill vi återinvestera en del av marginalen i en ännu bättre kundupplevelse såväl som i att locka nya kunder. Detta kommer att stärka vår marknadsposition ytterligare.
Utifrån motsvarande antaganden har vi uppdaterat våra finansiella mål på medellång sikt. Vårt höga genomsnittliga ordervärde och skalfördelar från en stark lokal närvaro säkerhetsställer en stabil justerad rörelsemarginal idag, samtidigt som det tillåter oss att växa väsentligt mer än marknaden genom en hög investering i marknadsföring. Fram till och med 2023 förväntar vi oss en justerad rörelsemarginal inom intervallet 5-7%. Vi tror att en återinvestering av underliggande marginalförbättringar i en ännu starkare kundupplevelse under de närmaste åren kommer att medföra utökade marknadsandelar och en tillväxt i toppklass, vilket optimerat vårt företagsvärde när online tillväxten avtar, och vår lönsamma affärsmodell kommer att driva rörelsemarginalen mot vår dubbelsiffriga ambition.