Boozt rapporterar sitt bästa resultat för första kvartalet någonsin, med både stark tillväxt och lönsamhet
Boozt AB Q1 rapport, 1 januari – 31 mars 2021
Finansiell information
- Nettoomsättningen uppgick till 1 137,4 miljoner kronor, en nettoomsättningstillväxt om 48,5% (i lokal valuta ~54%). Nettoomsättningstillväxten i Boozt.com uppgick till 40,7% och i Booztlet.com till 100%.
- Bruttomarginalen uppgick till 40,3% (31,9).
- Justerad rörelsemarginal uppgick till 6,0% (-8,0).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,67 kronor (-1,39) och efter utspädning till 0,64 (-1,39) kronor.
- Fritt kassaflöde uppgick till -235,9 miljoner kronor (-22,8).
Väsentliga händelser
- Framgångsrik insourcing av personal vid bolagets hanteringscenter
- Prognos för 2021 om 20-25% i nettoomsättningstillväxt och en justerad rörelsemarginal överstigande 5%
- Finansiella mål på medellång sikt uppdaterade till att växa väsentligt mer är den nordiska onlinemarknaden och en justerad rörelsemarginal inom intervallet 5-7% under perioden fram till 2023.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
- Uppgraderad prognos för 2021 till en nettoomsättningstillväxt om 25-30% (tidigare 20-25%) och en justerad rörelsemarginalen överstigande 5,5% (tidigare överstigande 5%)
- Lansering av BooztPay på Boozt.com, vilken nu är tillgänglig på all försäljning online.
Miljoner kronor om inget annat anges | jan 1 - mar 31, 2021 | jan 1 - mar 31, 2020 | Förändring |
KONCERNEN | |||
Nettoomsättning | 1.137,4 | 766,0 | 48,5% |
Bruttovinst | 458,0 | 244,3 | 87,5% |
Rörelseresultat (EBIT) | 58,3 | -87,8 | n.m. |
Justerat rörelseresultat* | 68,7 | -61,0 | n.m. |
Resultat för perioden | 42,9 | -79,9 | n.m. |
Fritt kassaflöde* | -235,9 | -22,8 | -213,1 |
Nettoomsättningstillväxt (%)* | 48,5% | 7,5% | 41,0 pp |
Bruttovinstmarginal, (%)* | 40,3% | 31,9% | 8,4 pp |
Rörelsemarginal, (%) | 5,1% | -11,5% | 16,6 pp |
Justerad rörelsemarginal, (%)* | 6,0% | -8,0% | 14,0 pp |
VD Hermann Haraldsson säger: ”Under första kvartalet lyckades vi hitta den optimala balansen mellan tillväxt, hög kundnöjdhet och lönsamhet. Tillväxten på 54% i lokal valuta överträffade våra förväntningar och lönsamheten var stark med en justerad rörelsemarginal om 6%. Kundnöjdheten var fortsatt branschledande, och vi attraherade nya kunder samtidigt som våra befintliga kunder fortsatt var lojala. Mot bakgrund av en bättre utveckling än förväntat under första kvartalet, en lovande start på den nya säsongen och mindre osäkerhet kring utvecklingen av resten av året, uppgraderade vi nyligen vår prognos för 2021.”
Prognos för 2021 | Uppdaterad prognos per den 13 april 2021 | Tidigare prognos | Utfall 2020 |
Nettoomsättningstillväxt | Mellan 25-30% | Mellan 20-25% | 27,3% |
Justerad rörelsemarginal | Över 5,5% | Över 5% | 6,7% |
Prognosen baseras på antagandet att valutorna är konstanta under perioden från detta offentliggörandet och under resten av räkenskapsåret. |
Vd-ord
Starten på det här året har som tur är varit mindre händelserik och överraskande. I motsats till den oväntade utvecklingen 2020 förväntade vi oss att pressen på oss under 2021 huvudsakligen skulle vara skapad av oss själva. Våra medarbetares höga ambition och gemensamma insatser har resulterat i en mycket stark början på året. Nettoomsättningstillväxten var 48,5%, den justerade rörelsemarginalen var 6,0% och vi har nyligen uppgraderat prognosen för 2021. Trots att vi överträffade våra interna mål har det varit en viss känsla av besvikelse bland medarbetarna, att vi inte uppnådde en nettoomsättningstillväxt överstigande 50%. Till en början var det en konstig känsla, men efter att ha reflekterat över det en stund ser jag det istället som ett bevis på vår starka företagskultur och vinnarinstinkt.
Utvecklingen var övertygande för alla segment, länder och kategorier. Boozt ökade nettoomsättningen med 40,7% och Booztlet fortsatte sin starka tillväxt och lyckades fördubbla nettoomsättningen jämfört med föregående år.
Barn, Sport och Home var de snabbast växande kategorierna, åtföljda av kategorierna Fashion och Beauty som levererade stabila resultat. Med en fortsatt diversifierad försäljning mellan de olika kategorierna märker vi att vår bruttomarginal påverkas positivt.
Danmark, vår största marknad, levererade den högsta nettoomsättningstillväxten både procentuellt och i absoluta tal.
Under kvartalet fortsatte kundbasen att expandera samtidigt som redan befintliga kundgrupper fortsatte vara lojala. Det är glädjande att vi bibehåller vår branchledande kundnöjdhet trots den höga tillväxten. Jag är säker på att det är nyckeln till vår framgång och avgörande för framtida tillväxt.
Med den tydliga målsättningen att organiskt växa väsentligt mer än den nordiska online-marknaden sätts vår förmåga att ständigt utvecklas och vara innovativa på prov. Trots den positiva utvecklingen finns det inget utrymme för självbelåtenhet.
Som tur är ligger innovation och affärsutveckling oss varmt om hjärtat och det är en naturlig del av vår ”care-why”-kultur.
Som jag tidigare nämnt har vi sett över verksamheten och har idag en stark grund att bygga vidare på. På vår resa till att bli ett riktigt plattformsföretag kan vi nu, mer än någonsin, fortsätta inrikta oss på att utöka befintliga kategorier såväl som att utveckla tilläggstjänster till våra kunder och samarbetspartners. Booztpay är det senaste tillskottet i den strävan och tjänsten togs nyligen i bruk på Boozt.com, efter en framgångsrik provperiod på Booztlet.
Initiativ som förbättrar kundupplevelsen är alltid välkomna, stora som små, och vi strävar efter att göra detta snabbt och precist för att erbjuda en enastående shoppingupplevelse. Några höjdpunkter hittills under 2021:
- BooztPay
- Live shopping
- Produkt rekommendationer – alternativa produktförslag på Booztlet baserat på maskininlärning
- Förbättrad funktion för när en produkt åter finns i lager
- Produktlanseringskalender – smakprov på framtida produkter
- Appanimationer – mer integrerad och dynamisk användarupplevelse
Vår ledande ställning och teknologi ger oss en unik möjlighet att verka för en hållbarare industri. Eftersom vi vill intensifiera våra hållbarhetsinitiativ ytterligare har vi lanserat vår ”Care-For”-strategi. Den är vår plan för att ta oss till att bli Nordens mest ansvarsfulla e-handelsföretag till år 2025.
En viktig del är att bli ett B Corp-certifierat e-handelsföretag. Detta innebär att vi ansluter oss till en global branschöverskridande grupp av företag som fokuserar på att använda sina verksamheter som en styrka för att uppnå bra, balanserade vinster och syften. I år påbörjar vi resan genom att göra en utvärdering för att mäta var vi står idag och identifiera områden som vi behöver fokusera på för att bli certifierade. Vi anser att certifieringsprocessen och samarbetet med B Corp-rörelsen kommer att hjälpa oss att genom Boozts affärsmodell öka vår positiva påverkan.
För mer information rekommenderar jag dig att titta lite närmare på vår nyligen publicerade hållbarhetsrapport på booztgroup.com.
När vi blickar framåt för resten av 2021 är vi nöjda med den positiva starten av den nya säsongen och att vi trots den fortsatta osäkerheten känner oss trygga i att vi kommer att tillgodose våra nya och befintliga kunder genom utökade investeringar i ett attraktivt varulager, fortlöpande utveckling av utbudet och en enastående användarupplevelse.
Lika mycket som alla andra ser vi otåligt fram emot att samhällena ska återöppnas och ge oss alla möjlighet att umgås.
Telefonkonferens / audiocast
Q1 rapporten presenteras av Boozts VD och koncernchef, Hermann Haraldsson, och ekonomi- och finansdirektör, Sandra Gadd, vid en telefonkonferens / audiocast den 7 maj 2021 kl. 09.30. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund (https://financialhearings.com/event/13437).
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Boozts webbsida.