Boozt publicerar årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2021
Boozt AB offentliggör helårsrapporten för räkenskapsåret 2021 (1 januari 2021 – 30 december 2021), inklusive bolagsstyrningsrapport och hållbarhetsrapport.
Höjdpunkter från årsredovisningen:
- Årets nettoomsättning ökade med 33,4% till 5 813,8 miljoner kronor. Nettoomsättningsökningen drevs av en tillväxt om 30,6% i Boozt.com och 51,2% i Booztlet.com.
- Helårets nettoomsättning i Norden ökade med 32,9%, främst drivet av Danmark och Norge. Övriga Europa ökade med 40,0%.
- Bruttovinsten ökade med 32,9% till 2 351,6 miljoner kronor. Bruttomarginalen låg på föregående års nivå och uppgick till 40,4%.
- Periodens justerade rörelseresultat ökade till 342,5 miljoner kronor. Den justerade rörelsemarginalen minskade med 0,8 procentenheter till 5,9%.
- Under året lyckades vi öka vår aktiva kundbas med över 500 000 kunder.
- Strategin att skapa ett nordiskt varuhus fortsatte vidareutvecklas, vilket bidrog till en lägre returandel till följd av en förändrad försäljningsmix, med starkare tillväxt i övriga kategorier än Kvinnor, vilket påverkade nettoomsättningen positivt.
- Boozt Group förvärvar nordiska märkena Rosemunde och Svea för att främja utvecklingen av BrandHub
- Fler än 1 200 anställda arbetar för att skapa det ledande nordiska varuhuset och den destination som kunderna föredrar att besöka när de ska handla mode-, barn-, sport-, skönhets- och heminredningsvaror på nätet.
Höjdpunkter från hållbarhetsrapporten:
- Boozt Group upprätthöll en låg nivå på 0,34 kg CO2e per order hänförlig till distribution och returer. Detta tack vare lokala och optimerade distributionsmönster samt fossilfria leveranser.
- Vår peer-to-peer secondhand-plattform, ReBoozt lanserades på Boozt.com och har som syfte att främja en hållbarare konsumtion.
- För 2021 var genomsnittliga eNPS-poängen 50. Det värdet gör att riktvärdet för medarbetartillfredställelse ligger i toppskiktet för vår sektor och innebär att vi har uppnått det mål för medarbetarengagemang som ställts upp i vår Care-For-strategi.
- I slutet av året uppfyllde 21% av vårt klädsortiment våra hållbarhetskrav och var del av Made With Care-kategorin.
Kommentar från medgrundare och vd, Hermann Haraldsson:
”Kunder har verkligen börjat ta till sig det nordiska varuhuskonceptet vilket avspeglar sig i siffrorna. Under året har vi lyckats öka vår aktiva kundbas med över 500 000 kunder, men än viktigare, vi har varit framgångsrika i att lyckas hålla våra nya och befintliga kunder fortsatt nöjda med tjänsterna och sortimentet vi erbjuder.
Jag är säker på att vi nu har relevanta kategorier som snabbt blir köpdestinationer i sig själva och att vi nu kan fokusera på att stärka dessa kategorier ännu mer. Vi tror att varuhusstrategin med ett välsorterat utbud i flera kategorier kommer att särskilja oss från våra branschkollegor och ge oss en unik möjlighet till värdeskapande.
Utöver vårt fokus på att bygga upp kategorierna har vi även tagit viktiga steg för att bidra till en hållbarare bransch. Vi är på väg att bli ett B-Corp-certifierat e-handelsföretag och trots att e-handel generellt, och Boozt i synnerhet, nog erbjuder det mest koldioxidvänliga sättet att köpa mode och kläder på, så försöker vi ständigt minska våra leveransers och returers koldioxidpåverkan”.
Den fullständiga årsredovisningen inklusive bolagsstyrningsrapport och hållbarhetsrapport för 2021 hittas på https://www.booztgroup.com/