Boozt levererar ytterliggare ett starkt kvartal och återupprepar den uppgraderade prognosen för 2021
Boozt AB Q3-rapport, Januari 1 - September 30 2020
Finansiell information tredje kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 1 232,1 miljoner kronor, med en nettoomsättningstillväxt om 31,1% (i lokal valuta ~32%).
- Nettoomsättningstillväxt om 29,6% i Boozt.com och 39,2% i Booztlet.com jämfört med det tredje kvartalet 2020, respektive 48,9% i Boozt.com och 181% i Booztlet.com jämfört med det tredje kvartalet 2019.
- Bruttomarginalen uppgick till 40,4% (42,8).
- Justerad rörelsemarginal uppgick till 2,0% (7,4).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,04 kronor (0,64) och efter utspädning till -0,04 (0,61) kronor.
- Fritt kassaflöde uppgick till -488,6 miljoner kronor (122,9).
Finansiell information januari – september 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 3 845,8 miljoner kronor, med en nettoomsättningstillväxt om 31,1% (i lokal valuta ~34%).
- Nettoomsättningstillväxt om 27,9% i Boozt.com och 50,8% i Booztlet.com jämfört med de första nio månaderna 2020, respektive 47,7% i Boozt.com och 233% i Booztlet.com jämfört med samma period 2019.
- Bruttomarginalen uppgick till 40,1% (39,4%).
- Justerad rörelsemarginal uppgick till 5,0% (5,1).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,55 kronor (0,83) och efter utspädning till 1,52 (0,81).
- Fritt kassaflöde uppgick till -692,5 miljoner kronor (570,7), drivet av investeringar i utökad hanteringskapacitet samt lageruppbyggnad inför kommande säsong.
Väsentliga händelser
- Installation av utökningsfas 5+6 av AutoStore på hanteringscentret med utökad kapacitet om +40%
- Lansering av ReBoozt för att möjliggöra cirkularitet av produkter och förlänga dess livstid
- Den uppgraderade prognosen för 2021 med en nettomsättningstillväxt om 27,5-32,5% och en justerad rörelsemarginal >5,5% återupprepas
VD Hermann Haraldsson säger: ”Vår verksamhet har fortfarande ett starkt momentum. Vi uppnådde en tillväxt om 32% i lokal valuta och en stabil justerad rörelsemarginal om 2,0% under det säsongssvaga tredje kvartalet. Vi har kommit långt i vår utökning av hanteringskapaciteten och har fortsatt ett knivskarpt fokus på att bygga upp den grund som krävs för att fortsätta att ta marknadsandelar.
Hittills har innevarande år varit enastående och vi har överträffat det vi trodde var väldigt ambitiösa mål. Med nio starka månader i bagaget, en betryggande lagernivå och återöppnade samhällen ser vi fram emot den närmaste tiden och står fast vid vår prognos för 2021.”
Miljoner kronor om inget annat anges | Jul 1 - Sep 30, 2021 | Jul 1 - Sep 30, 2020 | Förändring | Jan 1 - Sep 30, 2021 | Jan 1 - Sep 30, 2020 | Förändring |
KONCERNEN | ||||||
Nettoomsättning | 1 232,1 | 940,1 | 31,1% | 3 845,8 | 2 934,3 | 31,1% |
Bruttovinst | 497,7 | 402,7 | 23,6% | 1 544,0 | 1 156,3 | 33,5% |
Rörelseresultat (EBIT) | 7,4 | 47,9 | -84,5% | 146,6 | 80,3 | 82,5% |
Justerat rörelseresultat* | 24,3 | 69,7 | -65,1% | 193,1 | 149,7 | 29,0% |
Resultat för perioden | 1,7 | 36,8 | -95,4% | 105,8 | 47,9 | 121% |
Fritt kassaflöde* | -488,6 | 122,8 | -498% | -692,2 | 570,7 | n.m. |
Nettoomsättningstillväxt (%) | 31,1% | 23,0% | 8,1pp | 31,1% | 23,5% | 7,5pp |
Bruttovinstmarginal, %* | 40,4% | 42,8% | -2,4pp | 40,1% | 39,4% | 0,7pp |
Rörelsemarginal, % | 0,6% | 5,1% | -4,5pp | 3,8% | 2,7% | 1,1pp |
Justerad rörelsemarginal, %* | 2,0% | 7,4% | -5,4pp | 5,0% | 5,1% | -0,1pp |
Framåtblickande information för 2021 | Prognos per den 13 augusti 2021 | Prognos per den 9 februari 2021 | Utfall 2020 |
Nettoomsättningstillväxt | Mellan 27,5-32,5% | Mellan 20-25% | 27,3% |
Justerad rörelsemarginal | Över 5,5% | Över 5,0% | 6,7% |
Prognosen baseras på antagandet att valutorna är konstanta under perioden från detta offentliggörandet och under resten av räkenskapsåret samt inkluderar påverkan från förvärvade verksamheter. |
Vd-ord
Jag är glad att äntligen kunna säga att det verkar som att vi ser slutet på pandemin i Norden. I slutet av det tredje kvartalet lättades mer eller minde samtliga restriktioner i Norden och samhället är under en återgång till den normala – eller kanske den nya normala tillvaron. Den uppdämda eftefrågan vi förväntade oss har kommit senare än vi väntat oss men vi är fortsatt optimistiska att vi mot slutet av året successivt kommer att se de fulla effekterna av att samhället återöppnas.
Vi är väl förberedda med ett betryggande lager för höst/vintersäsongen 2021. Ännu viktigare är att vi lyckats ta emot alla dessa varor med endast mindre förseningar. På grund av den tillfälliga kapacitetsbegränsningen har vår prioritering att leverera in produkterna påverkat övrig verksamhet på hanteringscentret. Men produkterna är på plats och vi är väl förberedda med en stark lagerposition och ser fram emot det kommande fjärde kvartalet 2021 och första kvartalet 2022.
Trots att vi inte fick den medvind vi förväntade oss lyckades vi växa vår nettoomsättning med 31 % (32 % i lokal valuta) under kvartalet.
Vi har, på tal om kapacitet, aktivt arbetat med att mitigera kapacitetsbegränsningar i vårt hanteringscenter till följd av en försening i driftsättning av nästa expansionsfas av AutoStore, vilket berodde på den betydligt högre än förväntade tillväxten i början av året. Vi gör redan stora framsteg då den integrerade femte- och sjätte expansionsfasen av AutoStore delvis är i drift med cirka 130 000 nya bins i bruk, och en planerad implementering av resterande bins innan Black Friday veckan. Med den nya expansionsfasen kommer vi totalt ha adderat ytterliggare 210 000 nya bins och 210 robotar till vårt automatiserade lager, vilket kommer öka kapaciteten med +40%.
Som alltid försöker vi hantera situationen på bästa sätt och när vi har testat vår infrastruktur på hanteringscentret till det yttersta har vi upptäckt nya lösningar och dragit värdefulla insikter om hur vi kan förbättra utnyttjandet av automationen samt optimering av lagerhållning och förvaring. Då vi växer betydligt snabbare än vi förväntade oss för bara två år sedan kommer hanteringsverksamhetens skalbarhet och organisation fortsätta att stå högt upp på dagordningen, inte minst för att säkerställa att vi kan fortsätta erbjuda våra kunder en branschledande shoppingupplevelse.
Med det sagt är det glädjande att se att våra nyckeltal följer en positiv trend med en hög kundnöjdhet, ett stabilt högt genomsnittligt ordervärde och ett true frequency-nyckeltal som ligger på samma nivå som föregående år, exkluderat för ”fair use”-kunder.
Under kvartalet släppte vi vår senaste utveckling ReBoozt. Genom ReBoozt vill vi ge våra kunder en bättre shoppingupplevelse och med tanke på de högkvalitativa produkterna som vi säljer på Boozt.com tycker vi det är naturligt att erbjuda ett smidigt alternativ för att öka cirkulariteten och livlängden på produkterna. ReBoozt är en del av Boozt ”care-for” strategi med ambitionen att bli det ledande ansvarsfulla e-handelsföretaget i Norden år 2025. Främjandet av en mer hållbar konsumtion med hjälp av Boozts tekniska plattform gör i slutändan det hållbarare valet enklare för våra kunder.
Vi är även nöjda över att diversifieringen av vår verksamhet fortsätter utvecklas i takt med att varuhusstrategin växer i styrka och omfattning. När vi startade Boozt.com för 10 år sedan var ambitionen att bygga det moderna varuhuset. Vi är itne där än men vi har gjort stora framsteg de senaste 18 månaderna. Tillväxten i kategorierna Barn, Sport, Beauty och Home är stark, och i kombination med stordriftsfördelar ger det även bolaget bra marginaler och en strukturellt lägre returandel. I förlängningen skyddar och utvecklar det en av de saker vi bryr oss mest om med vår affärsmodell och strategi: ett hållbart högt genomsnittligt ordervärde, vilket vi ser som den avgörande delen för lönsamhet inom vår bransch.
När vi vid årets början skulle offentliggöra prognosen för 2021 kändes det svårare än vanligt. Med en tillbakablick på det jag tror var ett år då vår verksamhet och bransch omvandlades så var det svårt att förutspå exakt vad det nya året skulle innebära eftersom man på något sätt hade vant sig vid överraskningar under 2020. Med tanke på all osäkerhet som rådde är jag ännu stoltare över det vi uppnått under det här årets första nio månader. Den ursprungliga prognosen för nettoomsättningstillväxten låg på 20-25% och nu siktar vi på 27,5%-32,5%, vilket innebär att vi förväntar oss att leverera en nettomsättning som är mellan 1 200 – 1 400 miljoner kronor högre än 2020.
För mig är det en enastående prestation, och alla vi på Boozt är fast beslutna och väl förberedda på att avsluta året starkt så att vi kan att sätta upp nya mål att uppnå och överträffa i framtiden. Vi är i bra form och redo att fortsätta leverera den bästa shoppingupplevelsen för våra kunder, samt fortsätta ta mer än vår beskärda andel av marknaden.
Telefonkonferens / audiocast
Q3 rapporten presenteras av Boozts VD och koncernchef, Hermann Haraldsson, och ekonomi- och finansdirektör, Sandra Gadd, vid en telefonkonferens / audiocast den 9 november 2021 kl. 09.30. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund (https://tv.streamfabriken.com/boozt-q3-2021).
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Boozts webbsida.