Boozt förvärvar Rosemunde och tar nästa steg mot att bli den självklara nordiska destinationen för online-hande
Boozt och Rosemunde har idag tecknat avtal om att förvärva 66,7% av aktierna i Rosemunde med möjlighet att förvärva kvarvarande aktier till samma EV/EBIT multipel i tre faser, där sista tidpunkten infaller i juni 2026.
I mer än ett år har Boozt och Rosemunde haft ett nära samarbete där Boozts omfattande data och insikter nyttjats för att skapa kollektioner som är skräddarsydda efter säsongens mode och kundernas behov. Som en följd av det framgångsrika samarbetet ansåg båda parter att det var ett naturligt nästa steg att förena verksamheterna.
Rosemunde kommer att fortsätta bedriva verksamheten som ett självständigt varumärke i tätt samarbete med nuvarande partners och kanaler. Dessutom kommer de spela en viktig roll i att utveckla Boozts kompetens inom modevärdekedjan.
”Vi har beundrat Rosemunde på håll under en längre tid då de har lyckats med att öka tillväxt och lönsamhet genom att snabbt anpassa sig i en oförutsägbar marknad. Jag är säker på att Rosemunde blir ett starkt tillskott till vår verksamhet då de kan bidra med ny kunskap och fortsatt tillväxt. Våra verksamheter delar många värderingar och vi tror starkt på att en liknande kultur och vinnarmentalitet kommer säkerställa en smidig övergång och lovande framtid” säger Hermann Haraldsson, Medgrundare & VD på Boozt
”Att bli en del av Boozt ökar våra möjligheter att accelerera tillväxt. Vi kommer fortsätta vara verksamma genom befintliga kanaler samtidigt som vi ser fram emot att vidare nyttja Boozts kanaler i Norden och Europa. Jag och resten av Rosemundeteamet ser fram emot att fortsätta expandera vår resa mot ännu lönsammare tillväxt tillsammans med Boozt och våra andra långvariga partners” säger Brian Kristoffersen, VD på Rosemunde
Summering av avtalet
- Bolaget värderas till 250 miljoner DKK på skuldfri basis (SEK ~340m)
- Förvärvet finansieras genom egna medel
- Multipel om 7,5 EV/EBIT för räkenskapsåret 2020
- Begränsad effekt på rörelsekapital och investeringsbehov för koncernen
Rosemunde kommer att ingå i Boozts koncernredovisning per 1 juli 2021. Transaktionen kommer inte att medföra någon förändring av prognosen för 2021.
Strategisk motivering
Boozt och Rosemunde kompletterar varandra bra med flera kommersiella och operativa synergier. Rosemunde kommer stärka Boozt med kunskap och färdigheter i värdekedjan, särskilt inom inköp och produktion.
Skalfördelar fortsätter att vara en av de viktigaste drivkrafterna för att kunna växa starkare än marknaden med lönsamhet, och förvärvet av Rosemunde kommer ytterligare cementera vår marknadsledande position.
- Etablera närvaro som den viktigaste multi-channel varuhusupplevelsen i Norden genom att expandera varumärkesportföljen samt egna och ägda varumärken.
- Förbättra lönsamheten genom vertikal expansion och ökad förmåga att kontrollera den vertikala varukedjan
- Rosemunde driver en resurseffektiv och skalbar infrastruktur med djup förståelse för värdekedjan och en förstklassig kostnadsstruktur som ger en stark lönsamhet och en effektiv balansräkning
- Nyttja Boozts kunddata och kärnkompetenser för att addera värde till Rosemunde samt optimera kostnader genom skalfördelar
Om Rosemunde
Rosemunde grundades 2004 och har sina rötter i skandinaviska värderingar och där en romantisk och feminin stil och affärsdynamik utgör ett starkt fundament. Idag är Rosemunde ett väletablerat livsstilsvarumärke som säljs online och i fler än 1 000 utvalda butiker och varhus runt om i världen.
Företaget har som värdegrund att skapa vackra kläder som är enkla att bära, exempelvis deras bästsäljande silkestoppar, koftor och finstickade plagg. Funktionalitet och kvinnlighet är två väsentliga element i alla plagg med namnet Rosemunde och som ger kvinnor en känsla av lyx varje dag.
Rosemunde ligger i Köpenhamn och har 30 engagerade och passionerade medarbetare. Deras distributions partners och säljare finns globalt i 30+ marknader där de tar verksamheten långt utanför Skandinaviens gränser.
Ytterligare information om effekterna och motiveringen av förvärvet kommuniceras i samband med kvartalsrapporten den 13 augusti 2021.