Bonava fortsätter att optimera byggrättsportföljen och säljer mark för 134 MSEK

Bonava fortsätter att optimera byggrättsportföljen och säljer mark för 134 MSEK

Bonava har under det andra kvartalet avyttrat icke strategisk mark i Sverige och Tyskland. Samtidigt har Bonava i Finland och Baltikum utökat sin byggrättsportfölj med drygt 400 byggrätter. Markförsäljningarna uppgår i kvartalet till cirka 134 MSEK, där huvuddelen av likviden erhålls i tredje kvartalet, med en resultateffekt efter genomförda nedskrivningar om totalt –30 MSEK som redovisas i det andra kvartalet.

Bonava fortsätter att löpande se över och optimera byggrättsportföljen. Att kontinuerligt arbeta med kapitalbildningen är ett arbete som kommer att fortgå där Bonava kan välja att avyttra icke strategisk mark för att minska kapitalbindning och öka kassaflödet.

Bonava Finland har under kvartalet utökat byggrättsportföljen med 27 byggrätter i det attraktiva mikroområdet Kaleva i Tammerfors. Byggrätterna är belägna i ett område där Bonava Finland tidigare byggt och färdigställt framgångsrika projekt. Bonava Baltikum har under kvartalet ingått optionsavtal om att förvärva cirka 400 byggrätter. Som Bonava kommunicerat tidigare avyttrade Bonava Sverige mark i Uppsala och Bonava Tyskland har även sålt mark i regionen Rhine-Main. Den totala resultateffekten efter genomförda nedskrivningar för försäljningar i kvartalet uppgår till cirka –30 MSEK och rapporteras i det andra kvartalet där den negativa resultateffekten i stort är hänförlig till försäljningen i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Falck Fyhrlund, Head of Investor Relations
Tel: +46 707 604 914

Fredrik Hammarbäck, Group Head of Press and Public Affairs

Tel: +46 739 056 063

Bonava är en ledande bostadsutvecklare i Europa med syftet att skapa lyckliga grannskap för fler. Med sina 1 300 medarbetare utvecklar Bonava bostäder i Tyskland, Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Bolaget har hittills uppfört cirka 40 000 hem och hade 2023 en nettoomsättning om cirka 13 miljarder kronor. Bonavas aktier och gröna obligation är noterade på Nasdaq Stockholm.

För mer information om oss, besök: www.bonava.com

Bonava fortsätter att optimera byggrättsportföljenhttps://mb.cision.com/Main/13957/4009948/2896858.pdf

Nyheter om Bonava

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande