Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport januari–september 2024
Stark ökning av omsättning och bruttovinst i tredje kvartalet
Kvartalet juli–september 2024
- Nettoomsättningen ökade med 8,8% och uppgick till 452,8 (416,1) MSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 42,2 (42,6)%
- EBITA uppgick till 17,5 (23,5) MSEK
- Periodens resultat uppgick till 0,2 (5,7) MSEK
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till
0,01 (0,35) SEK
Perioden januari–september 2024
- Nettoomsättningen ökade med 5,2% och uppgick till 1 267,4 (1 205,1) MSEK
- Bruttomarginalen ökade till 41,6 (41,1)%
- EBITA ökade till 4,8 (4,0) MSEK
- Periodens resultat uppgick till -34,8 (-34,6) MSEK
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,16
(-2,14) SEK
Viktiga händelser under kvartalet
- Övertagande av Bok & Co AB, som drivit sex franchisebutiker i Göteborgsområdet.
- Akademibokhandeln nominerades till Market Awards i kategorin Lek och nöje, vilket resulterade i vinst efter kvartalets utgång.
- Läsfrämjande insatser i form av Bokusstipendiet, Vässa Pennan och rapporten Barns läsvanor i hemmet.
- EMV utökas med ytterligare ett designsamarbete - i år Elsa Beskow.
VD har ordet
I tredje kvartalet ökade omsättningen med 8,8 procent och bruttovinsten med 7,6 procent. Kvartalets resultat försämrades till följd av ökade kostnader för den nya e-handelslogistiken samt kostnader av engångskaraktär. Både Akademibokhandeln och Bokus hade en mycket positiv omsättningsökning med störst tillväxt i Akademibokhandeln.
Det tredje kvartalet visade en kraftig omsättningstillväxt på 8,8 procent för Bokusgruppen totalt. Drygt hälften av detta kom från organisk tillväxt. Resterande kom genom förvärv av två franchisetagare med totalt sju butiker som vi nu slutfört.
Försäljningen i det tredje kvartalet präglades som alltid av den viktiga skol- och kursstarten. För Akademibokhandeln gick skolstarten mycket bra, och den positiva trenden fortsatte med ökad omsättning i såväl butik som online. Totalt uppvisade Akademibokhandeln en tillväxt på hela 11,5 procent. Det är positivt att våra kunder väljer att handla både i butik och på nätet; de två kanalerna förstärker varandra. Extra glädjande är att Bokus fortsatte sin omsättningsökning för fjärde kvartalet i rad och uppvisade en tillväxt på 4,1 procent jämfört med föregående år. Den positiva trenden med ett ökande antal aktiva kunder fortsätter för både Akademibokhandeln och Bokus, vilket är ett kvitto på att våra satsningar på bättre kundupplevelse ger effekt.
Vi är nu klara med integrationen av det senaste franchiseförvärvet Bok & Co. Förvärvet adderar sex nya butiker till Akademibokhandelns centralägda butiksnät som nu består av 77 butiker. Antalet kvarvarande franchisebutiker är 18 stycken. Förvärvet påverkade både omsättning och resultat positivt i kvartalet.
Högre kvalitet på e-handelslogistik ger nöjdare kunder
Vår nya lösning för e-handelslogistik är på plats och levererar en tydligt förbättrad kvalitet till våra kunder. Detta avspeglas främst i en väsentligt ökad kundnöjdhet för Bokus, där kundnöjdheten, NPS, ökade till 63 (59) i tredje kvartalet. Dessutom har vi nu en lägre andel av ordrar som leder till kundserviceärenden, vilket har en positiv effekt på våra kostnader.
Men den högre kvaliteten har kommit till en högre kostnad. Under kvartalet ökade kostnaderna för logistikhanteringen, vilket hade en negativ effekt på våra bruttomarginaler. Kostnadsökningarna är delvis en effekt av att de nya processerna inte är helt intrimmade. Kostnadsnivån kommer att sjunka över tid, men vi kan konstatera att den förbättrade kvaliteten, det vill säga snabbare leveranser och bättre leveransprecision, kommer att uppnås till en något högre kostnad än tidigare. Detta är ett medvetet val som vi gör för att stärka kundnöjdhet och konkurrenskraft och därmed ta marknadsandelar och öka försäljning. Vi arbetar parallellt med olika marginalstärkande åtgärder för att motverka de höjda kostnaderna. Rensat för logistikkostnader fortsatte produktmarginalerna att stärkas.
Ökad bruttovinst räcker inte för att kompensera för ökad kostnadsnivå
Den ökade bruttovinsten räcker inte för att kompensera för den ökade kostnadsnivån, och EBITA minskar med sex miljoner i kvartalet till 17,5 miljoner. Ackumulerat över niomånadersperioden är dock EBITA något högre än samma period föregående år. Kvartalet belastas av förvärvskostnader, högre IT-kostnader kopplat till systemförändringar och flytt av marknadsföringsaktiviteter drivet av en större satsning i samband med skol- och kursstart.
EMV utökas med nytt designsamarbete
Under flera års tid har vi under tredje kvartalet lanserat ett designsamarbete med bland annat anteckningsböcker, vykort, pussel med mera. I år pryder Elsa Beskow, som skulle ha fyllt 150 år i år, dessa produkter och vi ser redan att det är en framgångsrik lansering av detta sortiment. Kollektionen säljs på Akademibokhandeln och är en av våra satsningar på egna märkesvaror (EMV).
Hållbarhetsarbete med fokus på läsglädje
Under tredje kvartalet präglades vårt hållbarhetsarbete av läs- och skrivfrämjande aktiviteter. För tredje året delade vi ut Bokusstipendiet till en student som visat stort engagemang inom läsfrämjande. Akademibokhandeln sjösatte initiativet Vässa pennan för att inspirera barn och unga att hitta skrivarglädjen samt skickade ut utbildningsmaterial på temat Läsborgarmärket till skolor runt om i landet.
Dessutom presenterades rapporten Barns läsvanor i hemmet – en undersökning bland Akademibokhandelns kunder med syfte att skapa medvetenhet och kunskap kring den viktiga frågan om barns läsning.
Framtidsutsikter
Vi blickar nu framåt mot vårt resultatmässigt viktigaste kvartal. Vi har goda förhoppningar om att vi kommer prestera väl, då vi har en positiv trend i antal kunder, kundnöjdhet och försäljning trots att det i allmänhet finns en fortsatt försiktighet hos svenska konsumenter. Vi vet också av erfarenhet att spel och pussel alltid är perfekta julklappar, oavsett konjunkturläge. Vi har även stor tillförsikt om att våra satsningar på bättre e-handelsleveranser kommer att ge oss möjlighet till en bra julförsäljning online genom att kunna erbjuda julklappsförsäljning närmre inpå jul samt locka ännu fler aktiva och nöjda kunder.
Maria Edsman, VD
Ytterligare information
Bilaga: Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport januari–september 2024. Delårsrapporten finns tillgänglig på https://www.bokusgruppen.com/investerare/rapporter/
Webbsändning: Delårsrapporten för tredje kvartalet 2024 presenteras av Maria Edsman, VD, och Ola Maalsnes, CFO, via en webbsändning.
Tid: 23 oktober kl. 10:00
För att delta i webbsändningen anslut via: www.finwire.tv/webcast/bokusgruppen/q3-2024
The English version of the Q3 report will be published at bokusgruppen.com on 1 November.
För mer information vänligen kontakta Maria Edsman, VD Bokusgruppen, 076-888 26 10 eller Susanna Gyllenbåga, presskontakt, 0709-710 110.
Denna information är sådan information som Bokusgruppen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2024 kl. 07:45 CEST.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
Bokusgruppen AB (publ)
Box 2100, 103 13 Stockholm
Lindhagensgatan 126, plan 5, 112 51 Stockholm
Tel: 010-744 10 00
E-post: [email protected]
Organisationsnummer: 559025-8637