Bokslutskommuniké Q4 januari - December 2022
Rekordantal vunna design wins
Oktober - December 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 55,3 (43,7) MSEK, en ökning med 27% jämfört med motsvarande period föregående år. Den underliggande försäljningen i kvartalet var cirka 9 MSEK högre under kvartalet, men då iMotions började periodisera sina rekurrenta intäkter från och med Q2 2022, kommer dessa intäkter istället att redovisas över kontraktsperiodens längd. Med hänsyn taget till ovan två nämna effekter, var den organiska tillväxten för hela koncernen 12%.
- EBITDA uppgick till -60,6 (-21,1) MSEK. Det lägre resultatet beror främst på en fortsatt ökning av resurser för att leverera på redan vunna projekt samt fortsatt utveckling av Driver Monitoring Systems (DMS) och Interior Sensing. Resultatet belastas dessutom av engångskostnader, främst kopplade till finansieringsprocessen som skedde under fjärde kvartalet och som avslutades under första kvartalet 2023. Totala engångskostnader i kvartalet uppgick till 9 MSEK, varav kostnader kopplade till kostnadsbesparingsprogrammet var 2 MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -100,1 (-43,6) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 29,7 MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -4,46 (-2,05), och efter full utspädning -4,46 (-2,05).
- Likvida medel uppgick till 62,7 MSEK per sista december.
- I december kommunicerade styrelsen i Smart Eye intentionen att besluta om en fullt tecknad företrädesemission uppgående till cirka SEK 325 miljoner. Beslutet togs för att säkra att bolaget kan fortsätta med den långsiktiga utvecklingen av framtida DMS-generation samt Interior sensing. Finansieringsprocessen avslutades i slutet av februari 2023, med en total behållning om cirka SEK 324 miljoner före avdrag för emissionskostnader.
- Under Q4 vann bolaget ett rekordantal nya design wins, vilka representerar upp till 100 bilmodeller, med ett totalt beräknat värde om SEK 1 450 miljoner. Flera väsentliga kontrakt tecknades i kvartalet, och det största representerar upp till 53 nya Driver Monitoring System (DMS) design wins med en ny nordamerikansk biltillverkare. Den beräknade framtida intäkten för ordern är SEK 800 miljoner, baserat på prognoser för den uppskattade produktlivscykeln.
Januari – December 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 219,5 (109,7) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 100%. Den organiska tillväxten uppgick till 14%.
- Rörelseresultatet uppgick till -343,0 (-130,9) MSEK. Avskrivningen av övervärdena i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 111,1 MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -344,1 (-131,2) MSEK.
- Resultat efter skatt är -15,31 (-5,99), och efter full utspädning -15,31 (-5,99).
VD-kommentar
Sedan vår senaste kvartalsrapport har vi säkrat 324 MSEK i finansiering som tar oss hela vägen till lönsamhet 2024. Intresset för nyemissionen var stort. Den avslutades i februari enligt plan utan vi behövde nyttja garantierna, ett styrkebevis. Vi har också haft ett inflöde av design wins som saknar motstycke. Vi började det fjärde kvartalet med 94 design wins och avslutade kvartalet med 194. Vi har startat 2023 starkt med ytterligare 23 redan säkrade modeller, tillsammans med en total av branschledande 19 biltillverkare.
Automotive
Sedan förra kvartalsrapporten har vi köpt en grundlig analys av fordonsmarknaden i ljuset av de förseningar som branschen upplevt under pandemin. En del av resultaten är intressanta och värda att dela med sig av, som till exempel hur utvecklingen av marknaden för Driver Monitoring System (DMS) uppskattas bli. Pre-Covid-uppskattningarna läggs till i jämförande syfte:
(M bilar) | World | World | Europe |
Pre-Covid | After-Covid | After-Covid | |
2023 | 3,6 | 2,8 | 1,7 |
2024 | 10,9 | 6,5 | 4 |
2025 | 21,8 | 10,4 | 6,3 |
2026 | 34,6 | 30,4 | 18,5 |
Konservativ uppskattning av marknadens storlek, före och efter pandemin och följande effekter på försörjningskedjan.
Den betydande minskningen av förväntad marknadsstorlek 2024 och 2025 är anmärkningsvärd och beror på förseningarna i branschen. Under 2026 förväntar vi oss en enorm volymökning som för de två uppskattningarna närmare varandra igen. Detta beror främst på den europeiska volymen på 18,5 miljoner fordon, som drivs av trafiksäkerhetslagstiftning. En annan intressant reflektion är hur stor andelen av världsmarknaden som levereras i Europa fram till 2026. Den utomeuropeiska delen av marknaden är svårare att bedöma, men vi tror att det finns en potentiell uppsida. Denna analys är grunden för vårt uttalade finansiella mål att vara kassaflödespositiva 2024, året då världsproduktionen av DMS når 6,5 miljoner enheter. Med tanke på den senaste tidens designvinster och våra förväntningar på de kommande upphandlingarna, upprepar vi med stort självförtroende vår målinriktade marknadsandel på minst 40 %.
Behavioral Research
Forskningssidan av Smart Eye består av tre affärsenheter som alla visar lönsam tillväxt under fjärde kvartalet. Tillsammans har de haft en omsättning på 41 MSEK detta kvartal och 170 MSEK på helårsbasis. Den organiska tillväxten fortsätter på höga nivåer och var 15% under kvartalet. Eftersom effekterna av pandemin avtar förväntar vi oss ytterligare fart för detta affärsområde under det kommande året.
Slutord
Vi har lagt grunden för fortsatt framgång genom att vinna fler fordonsaffärer än någon annan i branschen, genom att säkra finansiering som varar till break-even och genom att ha en levande forskningsenhet som är tillbaka på lönsam tillväxt. Potentialen hos eftermarknadsprodukten AIS och Interior Sensing har potential att ytterligare förbättra tillväxten och lönsamheten under de kommande åren.
Martin Krantz
VD Smart Eye
För mer information:
Martin Krantz, VD Smart Eye AB
Telefon: +46 70-329 26 98
Email: [email protected]
Martin Bjuve, CFO Smart Eye AB
Telefon: +46 70-257 69 35
Email: [email protected]
Om Smart Eye
Smart Eye är världsledande inom Human Insight AI, teknik som förstår, stöder och förutspår mänskligt beteende i komplexa miljöer. Vi överbryggar avståndet mellan människor och maskiner för en säker och hållbar framtid.
I dag är vår teknik integrerad i nästa generations fordon och leder vägen mot människocentrerade transportlösningar genom Driver Monitoring-system och Interior Sensing-system. Inom forskning erbjuder vår teknik oöverträffade insikter inom fordons-, luftfarts- och rymdindustri, hjälpmedelsteknik, media och marknadsföring, psykologi och många fler områden. Vårt dotterbolag Affectiva är banbrytande inom Emotion AI och kopplar ihop maskininlärning med mänsklig empati för att få en djupare förståelse för hur konsumenter interagerar med medieinnehåll, produkter och tjänster, inom fordon, medier och underhållning, marknadsforskning med mera. Vårt dotterbolag iMotions erbjuder världens ledande mjukvaruplattform för analys av biosensorer, som i realtid synkroniserar data från flera olika sensorer.
Smart Eye grundades 1999, med huvudkontor i Sverige och ytterligare kontor i USA, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Egypten, Singapore, Kina och Japan. Vi är sedan 2016 ett börsnoterat företag, och våra kunder inkluderar NASA, Nissan, Boeing, Honeywell, Volvo, GM, BMW, Geely, Harvard University, mer än 1 300 forskningsorganisationer runt om i världen, 70% av världens största annonsörer och 28% av Fortune Global 500-företagen.
Besök www.smarteye.ai för mer information.
Besök vår investerarweb för mer finansiell information: http://www.corp.smarteye.se/sv/
Smart Eye är noterade på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser.
Denna information är sådan information som Smart Eye är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-10-20 08:30 CEST.