Bokslutskommuniké juli 2021 – juni 2022 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Bokslutskommuniké juli 2021 – juni 2022

Perioden i sammandrag

KONCERNEN JANUARI - JUNI 2022

  • Nettoomsättningen ökade till 11,0 (10,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -0,2 (-0,3) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till -0,9 (-0,9) MSEK.
  • Kursdifferenser på koncerninterna skulder påverkade resultatet med -1,2 (-0,4) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,23 (-1,75) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 3,3 (2,3) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 27 (27).


 
KONCERNEN JULI 2021 – JUNI 2022

  • Nettoomsättningen minskade till 21,2 (22,4) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till -0,2 (1,6) MSEK.
  • Resultat före skatt minskade till -1,5 (0,4) MSEK.
  • Kursdifferenser på koncerninterna skulder påverkade resultatet med -1,7 (0,7) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,39 (–1,54) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5,3 (3,5) MSEK.
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 56 (55) procent.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,4 (0,3) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 28 (27).


VDs kommentarer

Efter ett par års stålbad står Sonetel nu på solid grund. Den globala marknadspotentialen för bolagets SaaS-tjänster är fortsatt mycket stor. Vi arbetar nu metodiskt för att öka tillväxten.

För ett par år sedan ställdes Sonetel inför en existentiell utmaning.

En första version av bolagets nyutvecklade SaaS-tjänst med AI och kundtjänstfunktioner hade rullats ut efter kraftiga förseningar, men mer investeringar krävdes för att rensa ut barnsjukdomar och slutföra utvecklingen.

Bolagets intäktskälla – abonnemang på virtuella telefonnummer – hade eroderat på grund av ett antal prishöjningar.

Pengarna var slut samtidigt som bolagsvärderingen var i botten.

Ledningen bestämde sig för att göra en ”turn around” på bolaget. Vi minskade personalstyrkan från femtio till trettio, sänkte lönerna och sänkte priserna för nya abonnemang på virtuella telefonnummer.

Satsningarna på de nya tjänsterna med AI pausades. Bolagets begränsade resurser fokuserades temporärt på virtuella telefonnummer.

Strategin lyckades.

  • Bolaget går nu med vinst (efter justering för valutakursdifferenser på koncerninterna skulder). 
  • Antalet abonnemang på virtuella nummer ökar för andra året i rad.
  • Värdet av kundabonnemangen (ARR) har ökat under det senaste året.
  • Kundanskaffningskostnaden (CAC) har minskat kraftigt vilket gör kunderna lönsamma snabbare.
  • Skulderna minskar löpande.

Bolaget står väl rustat inför en möjlig kommande global lågkonjunktur: 

  • Rörelsen är kassaflödespositiv.
  • Bolaget är inte beroende av några enskilda kunder. Kunderna är spridda över 170 länder.
  • Bolagets priser är redan mycket konkurrenskraftiga.

Vi fortsätter nu att implementera en rad förbättringar för att öka tillväxten i affärsområdet virtuella telefonnummer.

Vi tar stegvis bort de hinder som finns för en global utrullning av bolagets nya SaaS-tjänster med AI och kundtjänstfunktioner.  

Vår bedömning är att det finns en mycket stor global marknad för våra SaaS-tjänster och därmed en mycket stor tillväxtpotential.

Vi arbetar därför metodiskt för att realisera den potentialen.

Med vänliga hälsningar,

Stockholm 27 september 2022

Henrik Thomé
VD och grundare

Kommentarer till verksamheten

VERKSAMHETEN UNDER ÅRET JULI 2021 – JUNI 2022

Koncernens försäljning under räkenskapsåret uppgick till 21,2 MSEK vilket kan jämföras med 22,4 MSEK föregående år.
Minskningen berodde dels på att snittintäkten per abonnemang för virtuella telefonnummer minskade till följd av tidigare års prissänkning, dels på att antalet abonnemang på tilläggstjänsten Premium minskade.

Resultat före skatt

Koncernen redovisade under räkenskapsåret en förlust före skatt på -1,5 MSEK vilket kan jämföras med +0,4 MSEK föregående år.

Resultatet belastas dock med ca -1,7 MSEK i valutakursdifferenser på koncerninterna skulder vilket kan jämföras med +0,7 MSEK föregående år.

Justerat för dessa poster var årets resultat före skatt ca +0,2 MSEK vilket kan jämföras med -0,3 MSEK föregående år.

 

Skulder

De långsiktiga skulderna var vid verksamhetsårets utgång 8,3 MSEK – vilket var oförändrat från verksamhetsårets ingång.

De kortsiktiga skulderna minskade från 10,0 MSEK till 8,8 MSEK.
 
Ca 11,7 MSEK av skulderna är lån för vilka ränta betalas. Snitträntan på dessa lån är ca 9%.

Marknadsföring och kundanskaffning

Marknadsföringskostnaderna minskade med ca -50% från 2,1 MSEK till 1,1 MSEK.

Minskningen möjliggjordes primärt genom att kostnaden för Google Adwords minskades med -55%. Antalet nya kunder från Adwords minskade med ca -45%.

Antalet nya kunder från organisk trafik, affiliates och kundreferenser ökade med +38%.

Sammantaget minskade antalet nya betalande kunder med ca -8%.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) sänktes med -29% till ett snitt på ca 159 SEK.
 
Detta ledde till att kunder blev lönsamma (ROI) redan efter ca 1,5 månader vilket är ca en tredjedel av den tid det tog året innan.

SaaS-verksamhet med virtuella nummer

Sonetel säljer lokala telefonnummer från över 80 länder. Dessa används av småföretagare globalt som ett verktyg för att bli tillgängliga för potentiella kunder i det egna landet samt i andra länder i syfte att öka försäljning. 

De huvudsakliga användarna är e-handels-bolag, konsulter och SaaS-företag.

Under perioden från 2018 till 2020 minskade antalet kundabonnemang till följd av prishöjningar.  

Denna negativa trend bröts 2020 tack vare en prissänkning på nya abonnemang. Antalet abonnemang har därefter ökat.
 
Antalet betalda abonnemang för virtuella nummer var vid verksamhetsårets utgång +6% högre än vid årets ingång.

Det årliga värdet av samtliga aktiva kundabonnemang var vid verksamhetsårets slut ca 19,1 MSEK vilket kan jämföras med ca 17,0 MSEK ett år tidigare.

SaaS-verksamhet med AI och chatt

Bolaget utvecklade under åren 2017-2019 en ny unik tjänst för kundkommunikation och internkommunikation i småföretag – med text och tal – i en och samma app.

Artificiell Intelligens (AI) hjälper därtill anställda med företagsanpassade svarsförslag när de hanterar kundfrågor – vilket sparar tid.

Sedan sjösättningen 2019 har dessa SaaS-tjänster givits minimalt fokus – både vad gäller marknadsföring och produktutveckling.

Ledningen har bedömt att fokus på verksamhetsområdet med virtuella telefonnummer har varit det som har haft störst chans att ge bolaget en stabil grund för tillväxt i det korta perspektivet, givet de begränsade resurserna.

Ledningen bedömer att den omfattande globala marknadspotentialen för de nya SaaS-tjänsterna kvarstår och avser därför att öka satsningarna på detta affärsområde.

Vid verksamhetsårets slut använde 2 556 företag i över 175 länder Sonetels nya kommunikationslösning för hemsida och sociala medier. 

Detta är 11% fler än vid verksamhetsårets början.

Kundnöjdhet

Bolagets kundbetyg på Trustpilot låg vid årets slut oförändrat på 4,7. Över 2,000 personer har hittills lämnat ett omdöme.
 
Bolagets kundbetyg på Sourgeforge låg på 4.8. Bolaget har även mottagit utmärkelsen ”Category leader” från Sourgeforge.

Påverkan på resultat av interndebitering

Dotterbolaget i Indien fakturerar moderbolaget med 20% påslag i enlighet med praxis gällande armlängds avstånd mellan moder och dotterbolag – samt i enlighet med de rekommendationer som finns för internationella bolag verksamma i Indien. Eftersom faktureringen överstiger kapitalbehovet i dotterbolaget så byggs det löpande upp en skuld från moder till dotter. Denna skuld påverkas av valutakursförändringar mellan INR, SEK och USD, vilket påverkar koncernens resultat.


VERKSAMHETEN UNDER HALVÅRET JANUARI-JUNI 2022

Koncernens försäljning under halvåret uppgick till 11,0 MSEK vilket kan jämföras med 10,7 MSEK samma period föregående år.

Resultat före skatt

Koncernen redovisade under perioden en förlust före skatt på -0,9 MSEK vilket kan jämföras med -0,9 MSEK föregående år.

Resultatet belastades dock med -1,2 MSEK i valutakursdifferenser på koncerninterna skulder vilket kan jämföras med -0,4 MSEK samma period föregående år.

Justerat för dessa poster var periodens resultat före skatt +0,3 MSEK vilket kan jämföras med -0,5 MSEK samma period föregående år.


Tillväxt av aktiva användare *

TILLVÄXT AV AKTIVA ANVÄNDARE * Jan-22 Feb-22 Mar-22 Apr-22 May-22 Jun-22
Aktiva företag under månaden 15,231 15,186 15,629 15,300 15,181 14,937
Aktiva användare under månaden 23,553 23,352 23,890 23,482 23,349 22,929
Aktiva företag senaste 3 månader ** 18,570 18,406 18,689 18,786 18,867 18,690
Aktiva användare senaste 3 månader ** 27,362 27,139 27,378 27,397 27,541 27,225

* Se avsnittet ”Definitioner” i Bokslutskommunikén.
** Senaste 3 månader inkluderar den angivna månaden samt de omedelbart föregående två månaderna

 
 
VERKSAMHETEN EFTER PERIODEN 

Fokus efter perioden har legat på implementeringen av en ny prisstruktur som syftar till att göra bolagets prissättning enklare samt göra tilläggstjänsten Premium mer attraktiv.

En rad förbättringar har implementerats i bolagets appar.

Bolaget har i juli 2022 upptagit nya lån för att öka den finansiella bufferten.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JUNI 2021 – DECEMBER 2021

Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN JANUARI-JUNI 2022

Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

Inga väsentliga händelser har inträffat under perioden.

Bokslutskommunikén är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/rapporter/

Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 180 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 september 2022 kl. 08:00 CET


 

Bifogade filer

Sonetel FY21-22 Bokslutskommuniké ver 1.2https://mb.cision.com/Main/15471/3636280/1630704.pdf

Nyheter om Sonetel

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Sonetel

Senaste nytt