Bokslutskommuniké Januari - December 2024
Ytterligare ett kvartal präglat av förbättrat resultat
Även detta kvartal präglas av såväl förbättrat resultat som ökad försäljning.
Utdelning
Styrelsen föreslår årsstämman 2025 en utdelning om SEK 1 SEK (1 SEK) per aktie. Utdelningen föreslås betalas ut kontant uppdelat vid två betalningstillfällen. Den första utbetalningen om SEK 0,50 föreslås ske i juni och den andra utbetalningen om SEK 0,50 föreslås ske i december.
Oktober – December 2024
– Nettoomsättningen uppgick till 88,0 (64,7) mkr
– Rörelseresultatet exklusive avskrivning kundavtal uppgick till 6,8 (-22,3) mkr
– Rörelseresultatet uppgick till -0,2 (-29,4) mkr
– Periodens resultat uppgick till -3,7 (-28,4) mkr
– Resultat per aktie uppgick till -0,20 (-2,40) kr
Januari – December 2024
– Nettoomsättningen uppgick till 320,0 (311,9) mkr
– Rörelseresultatet exklusive avskrivning kundavtal uppgick till 6,3 (62,7) mkr
– Rörelseresultatet uppgick till -21,9 (34,5) mkr
– Periodens resultat uppgick till -24,3 (33,2) mkr
– Resultat per aktie uppgick -1,45 (4,19) kr
Årets fjärde kvartal visar en resultatförbättring med 29,1 mkr jämfört med motsvarande period föregående år. Både omsättning och nyförsäljning ökar samtidigt som även denna period belastas med vissa struktureringskostnader av engångskaraktär.
Arbetet med att förenkla, effektivisera och fokusera vår verksamhet fortsätter och justerat för föregående års icke kassaflödespåverkande effekt av förvärvsanalysen visar vi en betydande resultatförbättring.
Segmentet B2C fortsätter leverera förbättrat resultat
Segmentet B2C, som består av försäkringsverksamheten i Mysafety AB, visar ett rörelseresultat för perioden oktober-december på 12,7 mkr, en kraftig ökning från -10,9 mkr samma period föregående år. För helåret ökar rörelseresultatet till 28,6 mkr jämfört med 13,8 mkr föregående år.
Nyförsäljningen i perioden ökade till 25,3 mkr från 14,9 mkr samma period föregående år. Både ökad produktpenetration i befintlig kundbas, stark utveckling i partneraffären och en lyckad satsning på direct marketing bidrar till ökningen.
Kassaflödet: Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet för det fjärde kvartalet har förbättrats kraftigt i jämförelse med samma period föregående år. Förbättringen på den nivån i kassaflödet uppgår till ca 28,7 mkr.
Marknaden för bedrägeriförsäkring är större än någonsin
Redan 2008 lanserade vi ID-skyddet i Sverige, en produkt som idag har utvecklats till att vara ett fullt bedrägeriskydd. Med den ökade andelen digitala bedrägerier, ser vi att marknaden hungrar efter ytterligare skydd. Vår nya bedrägeriprodukt lanseras under 2025, och blir som den befintliga helt unik på marknaden. Stort intresse bland både konsumenter och potentiella partners, gör att vi har stor tro på denna produkt.
Nytt partneravtal
Vi har under perioden tecknat ett nytt partneravtal inom vertikalen Parking, med det norska parkeringsbolaget OnePark, där deras kunder nu kan teckna försäkring för parkeringsskador.
Transformationen fortsätter
Det arbete vi inledde under 2024, med effektiviseringar fortsätter och hela organisationen arbetar nu målinriktat mot nya processer och ett enklare, mer fokuserat Mysafety. Förenklingen av vår produktportfölj fortsätter och kunderna koncentreras till ett färre antal olika produkter. Konverteringen av kunder sker löpande, och de stora förnyelserna vi alltid har årligen, visar en trygg kundbas som vill fortsätta lösa sina vardagsbekymmer med våra försäkringsprodukter.
Effektiviseringen fortsätter med ökad hastighet
2024 har inneburit många effektiviseringar och vi är ordentligt på väg mot de tidigare kommunicerade besparingsnivåerna runt 25 - 30 miljoner årligen. I denna resa har det varit nödvändigt att ta en del kostnader för att investera i denna, mer anpassade, framtida version av företaget.
En ny strategi har lagts fast, flera nya kostnadsposter har identifierats och första halvåret 2025 är tydligt inriktad på att genomföra dessa, i tillägg till redan genomförda initiativ.
Lönsamhet ger möjligheter att skala
Med nya arbetssätt, nya system och en effektiv organisation lägger vi grunden till att skala vår verksamhet. Vi skall börja med att bli bäst på det vi håller på med på våra hemmamarknader vilka definieras som Sverige, Finland och Norge.
Med nya partneraffärer tar vi oss snabbt framåt i Norge. Med de många likheter den norska marknaden har med den svenska, ser vi en stor potential, bara genom att bli relativt lika stora där som i Sverige.
Finland är vår andra hemmamarknad, där vi genom en egen organisation, redan är väl etablerade. Den fortsatta tillväxten handlar mycket om fler partneraffärer och vi inleder året med att lansera vår nya version av den redan unika bedrägeriförsäkringen.
Segmentet B2B belastas främst av realisationsförluster
Koncernens del av resultatet i intressebolaget Frontwalker AB (publ) uppgår för perioden oktober-december till -1,3 mkr (0,5 mkr). För helåret uppgår rörelseresultatet till -6,8 mkr (-2,5 mkr). Koncernens del av helårsresultatet belastas av en realisationsförlust vid avyttring av Frontwalkers dotterbolag med 3,5 mkr.
Årsstämma
Årsstämman kommer att hållas torsdagen den 22 maj 2025. Årsredovisningen för 2024 blir offentlig vecka 18 och kommer att finnas tillgänglig på hemsidan investor/mysafety.se
För ytterligare information kontakta:
Marcus Pettersson, VD & Koncernchef, tel 0730-29 99 01, e-post: [email protected]
Torbjörn Nilsson, CFO, tel 070- 497 57 41, e-post: [email protected]
Denna information är sådan information som Mysafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 februari 2025 kl. 08.30 CET.