BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI-DECEMBER 2024
FJÄRDE KVARTALET 2024
• Nettoomsättning 45,6 MSEK (57,6)
• EBITDA -4,7 MSEK (-0,3)
• Rörelseresultat -6,7 MSEK (-2,1)
• Resultat efter skatt -5,2 MSEK (-1,8)
• Resultat per aktie före/efter utspädning -0,47 SEK (-0,21)
JANUARI-DECEMBER 2024
• Nettoomsättning 244,0 MSEK (259,0)
• EBITDA -0,3 MSEK (2,7)
• Rörelseresultat -8,0 MSEK (-27,6)
• Resultat efter skatt -12,3 MSEK (-18,5)
• Resultat per aktie före/efter utspädning -1,02 SEK (-1,92)
KASSAFLÖDE OCH FINANSIELL STÄLLNING
• Koncernens likvida medel den 31 december uppgick till 22,4 MSEK (20,3)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital per 31 december uppgick till 11,6 MSEK (6,0).
• Eget kapital per 31 december uppgick till 124,9 MSEK (137,1), varav minoritetsandel -2,8 MSEK (0,6)
• Soliditet per den 31 december uppgick till 51% (52%)
AKTIEDATA
• Gullberg & Janssons aktie är noterad på Spotlight Select med kortnamnet GJAB
• Per 31 december 2024 uppgick antalet aktier till 8 734 501 st (8 734 501)
• Periodens högsta aktiekurs var 27,30 SEK (2024-06-19) och lägst 12,65 SEK (2024-03-05). Aktiekursen 2024-12-31 var 15,40 SEK
• Resultat efter skatt per den 31 december 2024 motsvarade ett resultat per aktie (före och efter utspädning) om -1,02 SEK (-1,92)
• Eget kapital per aktie vid periodens slut uppgick till 14,62 SEK (15,63)
VD HAR ORDET
På koncernnivå har vi under året arbetat med våra viktigaste prioriteringar: Vi har vässat vårt försäljningsfokus. Vi har arbetat med kostnadsminskningar och marginalförbättringar. Vi har breddat och förbättrat vårt produktsortiment. Vi har tagit viktiga steg och på helårsbasis minskade vi vår rörelseförlust trots att vår tillväxtsatsning på Optiheat har tyngt våra siffror. Den sena våren gav ett omsättningstapp som vi inte lyckats kompensera för men det är mycket glädjande att vi går in i 2025 med en starkare organisation och ett starkare team.
HEM & UTEMILJÖ
2024 har resultatmässigt totalt sett varit ett bättre år än 2023, även om det fjärde kvartalet inte nådde våra förväntningar. Våra satsningar på försäljning har dock börjat ge resultat, och vi står starkare inför 2025.
I samarbete med utvalda tillverkare har vi tagit fram flera nya produkter under vårt eget varumärke bland annat cirkulationspumpar, poolrobotar och poolvårdsprodukter.
Inför säsongen 2025 kommer vi att lansera nya digitala plattformar för Nordic Relax, Växthusbolaget, Ecta och Gullberg & Jansson of Sweden. Dessa satsningar stärker vår digitala närvaro och ökar vår möjlighet att nå kunder effektivt.
ENERGI & KLIMAT
Affärsområdet Energi & Klimat utvecklades inte enligt våra förväntningar under 2024. Under fjärde kvartalet 2024 och januari 2025 har vi genomfört en omorganisation och gjort en översyn av personalstyrka och kostnadsstruktur. Detta har medfört engångskostnader om cirka 1,6 MSEK. Syftet med åtgärderna har varit att skapa förutsättningar för en mer fokuserad och hållbar utveckling framåt. Vi är stolta över det team vi nu har på plats och den riktning vi tagit.
Ett viktigt projekt för oss är leveransen av ett komplett värmesystem till Season Hotel på Ekerö, som planeras öppna under 2025. Projektet är en viktig referens för oss och visar vår potential som företag.
PROFESSIONELL GRÖNYTA
Affärsområdet Professionell Grönyta har påverkats av en försiktighet hos våra kunder under året. Även om det sista kvartalet var svagare än förväntat var omsättningen cirka 5% bättre än förgående år.
Vi har dock haft stort fokus på att minska vårt lager, och tack vare proaktivt arbete från teamet har vi under hösten lyckats minska vår lagerbindning med 24% inom detta affärsområde.
Ett särskilt spännande initiativ under fjärde kvartalet var vår ”Green Dream Roadshow”, där vi på fyra orter bjöd in utvalda kunder till exklusiva evenemang. Responsen har varit mycket positiv, och vi planerar att expandera konceptet till fler orter under 2025 som en del av vår hybridförsäljningsstrategi vilket innebär att vi vänder oss mer mot slutkund i Sverige. Vi känner att vi är på rätt väg, även om det har tagit längre tid än förväntat.
FRAMTIDEN
De senaste två åren har inneburit många utmaningar, men också möjligheter att utveckla och förbättra vår organisation. Jag känner nu att vi står på en stabilare grund och är försiktigt optimistisk inför 2025. Vi har arbetat målmedvetet med att stärka vår koncernstyrning och fokuserat på att bli mer säljinriktade. Med rätt strategi, ett starkt team och tydliga mål ser vi fram emot att skapa mervärde för våra kunder och aktieägare. Med dessa förutsättningar fortsätter vi att målmedvetet stärka vår position och leda utvecklingen mot en mer hållbar framtid.
Helsingborg den 14 februari, 2025
Gullberg & Jansson AB (publ)
Peter Bäck
Verkställande direktör
För ytterligare information
Peter Bäck, VD
E-post: [email protected]
Tel: +46 706 46 46 63
Denna information är sådan information som Gullberg & Jansson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2025.
Gullberg & Jansson AB (publ)
Adress: Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg,
Tel: +46 42 311 15 00
E-post: [email protected], Hemsida: https://www.goj.se
Org.nr.: 556690-5989
Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har som affärsidé att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns inom grönyte-, hem- och utemiljö samt energioptimering. Verksamheten bedrivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Bolagets aktie handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.