Bokslutskommuniké januari-december 2022
Sammanfattning fjärde kvartalet
• Nettoomsättningen ökade med 94,2 % till 47 916 (24 678) tkr
• Bruttoresultatet ökade med 46,6 % till 26 082 (17 790) tkr
• Rörelseresultatet* före avskrivning (EBITDA) ökade med 69,9 % till 9 886 (5 820) tkr
• Rörelseresultatet* (EBIT) ökade med 96,8 % till 8 179 (4 157) tkr
• Rörelsemarginalen uppgick till 17,1 (16,8) %
• Nettoresultatet ökade med 100,3 % till 6 449 (3 220) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 983 (60) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till 0,80 (0,40) kr
Sammanfattning helår 2022
• Nettoomsättningen ökade med 51,8 % till 138 700 (91 369) tkr
• Bruttoresultatet ökade med 33,5 % till 87 340 (65 429) tkr
• Rörelseresultatet* före avskrivning (EBITDA) ökade med 31,7 % till 32 796 (24 902) tkr
• Rörelseresultatet* (EBIT) ökade med 38,8 % till 26 188 (18 869) tkr
• Rörelsemarginalen uppgick till 18,9 (20,7) %
• Nettoresultatet ökade med 39,2 % till 20 557 (14 766) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 10 095 (27 005) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till 2,55 (1,83) kr
• Styrelsen föreslår en utdelning om 0,75 kr per aktie till kommande bolagsstämma
Waystream avslutar 2022 på topp
Fjärde kvartalet 2022 blev ytterligare ett rekordkvartal för Waystream där vi hade en omsättningstillväxt om 94% och ett förbättrat rörelseresultat med 97% jämfört med 2021. Det som ligger till grund för denna omsättningstillväxt är att vi lyckats bibehålla den höga produktionstakten från tredje kvartalet och med det kunna möta den ökade efterfrågan som vi kommunicerat under året genom vår ökade kundbas. Att vi sedan avslutade kvartalet med att skriva ett treårigt ramavtal med Telia Company för Norden och Baltikum ger oss en positiv förväntansbild för bolagets utveckling framåt.
Omsättningen under kvartalet ökade med 94% till 48 MSEK, rörelseresultatet ökade med 97% till 8 MSEK med en rörelsemarginal på 17 % och ett positivt kassaflöde på 6 MSEK. För helåret ökade omsättningen med 52% till 139 MSEK, rörelseresultatet ökade med 39% till 26 MSEK med en rörelsemarginal på 19% och ett positivt kassaflöde på 10 MSEK. Samtidigt har vi 36 MSEK i kundfordringar samt gjort förskottsbetalningar till underleverantörer på 15 MSEK.
Resultatet för fjärde kvartalet gör att vi stänger 2022 på bästa möjliga sätt och med det överträffar våra finansiella mål både för kvartalet och helåret. Vi har under året stärkt vår marknadsposition som ett resultat av de investeringar vi gjort i sälj, marknadsföring och produktutveckling.
I Sverige har vi haft stort fokus på stadsnäten, och har nu blivit marknadsledande inom det segmentet. Vår ambition är och har varit att bli det självklara valet bland stadsnäten och vi är på god väg. Vi kommer lägga ner ännu mer tid och resurser för att fortsätta växa och samtidigt bibehålla vår höga kundnöjdhet i vår växande kundbas. Ett bevis på vår höga kundnöjdhet är att vi under de sista åren inte tappat någon befintlig kund, så kallat churn, en trend vi fortsatt jobbar hårt för att bibehålla.
I övriga Norden har vi under 2022 framför allt haft ett antal större kunder som drivit försäljningen då de haft större utbyggnadsprojekt. Under 2023 kommer vi fortsätta jobba nära dessa kunder men samtidigt lägga ett större fokus på mer proaktivt säljjobb för att nå ut till fler kunder. Vi kommer att ta vårt arbetssätt från Sverige till primärt den norska marknaden då vi ser att det finns fortsatt god potential att vinna fler kunder.
Vi avslutade fjärde kvartalet med att skriva ett ramavtal med Telia Company för Norden och Baltikum vilket verkligen är en kvalitetsstämpel för oss som leverantör. Att en mindre svensk leverantör som oss kan möta de krav som Norden och Baltikums ledande operatör inom fibernät ställer är positivt och ett bevis på att våra produkter även passar för vår målgrupp Operatörer. Ramavtalet ger oss möjligheten att leverera accesswitchar till Telias samtliga bolag. Vår ambition är att Waystreams produkter ska bli Telias primära val när de installerar accesswitchar i sina nät framöver.
I Centraleuropa har vi under året byggt upp en säljavdelning i Tyskland där vi har anställt fler säljare och öppnade vårt första kontor i Hamburg precis efter årsskiftet. Denna satsning ska ta försäljningen i Centraleuropa till nästa nivå genom att vi blir än mer aktiva på marknaden med målet att träffa fler kunder. Att vi i tredje kvartalet lyckades stänga en affär med en stor operatör i Hamburg, Tyskland kommer att vara en oerhört viktig grundsten i vår tillväxtresa i Tyskland och Centraleuropa. Referensförsäljning är det bästa som finns i vår bransch och med denna kund kommer det bli lättare att komma i kontakt med fler potentiella kunder. Vi har för övrigt tidigare kommunicerat att den större order skulle skickas ut under Q4 och Q1. Den har, i samförstånd med kunden, till största del skjutits på till första och andra kvartalet 2023.
Jag vill återigen påpeka att säljcyklerna i vår bransch är långa och att detta är långsiktiga investeringar vi tar i Tyskland och att försäljningstillväxten kommer med en fördröjning.
Vårt långsiktiga fokus på lönsam tillväxt är ryggraden i vårt arbete, men det hindrar oss inte på något sätt från att fortsätta investera i tillväxt för att kunna vinna ännu fler kunder över tid. Under fjärde kvartalet har vi investerat mer än vi någonsin gjort tidigare. På tekniksidan utvecklar vi till exempel funktionalitet som är anpassade efter både Telias och vår nya tyska operatörs behov. Dessa pågående utvecklingsprojekt kommer möjliggöra ökad försäljning mot dessa två kunder, men också nå nya potentiella kunder med liknande krav samt erbjuda mervärden för våra befintliga kunder framöver. Utöver detta har vi andra pågående projekt för att förbättra och bredda vår produktportfölj av accesswitchar och förhoppningen är att släppa nya versioner i framtiden.
Under fjärde kvartalet kunde vi skicka ut de första större leveranserna av våra nya kopparswitchar. Produkten lanserades på marknaden under 2021 men på grund av komponentsituationen blev produktionsstarten försenad från början till slutet på 2022. Detta har påverkat bruttomarginalen negativt under kvartalet, då vi var låsta i avtal som vi skrev innan covid-19 och den efterföljande komponentbristen. Detta var en engångsföreteelse och prisbilden på våra produkter är anpassade efter marknadssituationen. Vi hade kunnat tvinga på kunderna prishöjningar men det hade kostat oss i relationen med dessa kunder. För oss är långsiktiga kundrelationer viktigare än kortsiktiga vinster.
Våra kopparswitchar har fått väldigt fint mottagande på marknaden och vi har stora förväntningar på att de kommer att bidra till vår försäljning under de kommande åren. Målgruppen är stadsnätskunder, fastighetsbolag och operatörer i Norden och Baltikum.
Den globala komponentbristen fortsätter att påverka vår bransch där ledtiderna fortsatt är långa. Vi ser dock en ljusning där leveranserna av komponenter börjar blir mer stabila och produktionen så sakteliga kan återgå till plan vilket är positivt. Vi ser även en förbättring på logistikflödena nu jämfört med tidigare och hoppas på att nuvarande leveranstid på 15–18 månader på nybeställningar kommer att kortas inom snar framtid.
Vi kommer fortsätta ha fokus på att möta våra finansiella mål över tid och fortsätta vår lönsamma tillväxtresa, förändrade leveransplaner kommer påverka resultatet det första kvartalet, men vi räknar med att hålla oss inom våra finansiella mål. Precis som tidigare är det viktigt att förstå att våra intäkter, produktion och efterfrågan, kommer variera mellan kvartalen även framöver.
Vi lägger fullt fokus på vår organiskt lönsamma tillväxt och vi kommer fortsätta ha en hög investeringstakt under första halvåret 2023 i syfte att öka värdet i våra produkter många år framöver. Waystream växer med god lönsamhet och vår affär genererar positiva kassaflöden. Som ett resultat av detta har Styrelsen valt att uppdatera Waystreams utdelningspolicy samt föreslå en utdelning om 0,75 kr per aktie till kommande bolagsstämma. Detta hindrar inte oss från att titta på strategiska förvärv i framtiden men vårt fokus ligger i närtid på vår organiska tillväxt.
Under kvartalet tog en extra bolagsstämma beslut om att erbjuda samtliga anställda ett långsiktigt incitamentsprogram, bestående av kvalificerade personaloptioner. Detta för att skapa utökat intresse för bolagets resultatutveckling hos personalen samt att ge dem incitament att jobba kvar på bolaget långsiktigt. Detta har verkligen uppskattats och min uppfattning är att detta kommer gynna bolaget de kommande åren.
Jag vill avsluta med att tacka alla våra kompetenta medarbetare, partners och kunder för ett riktigt bra 2022. Jag är stolt över det arbete som vi gjort och över de stora kliv vi tagit under året. Sammantaget är Waystream väl positionerade inför kommande år och jag ser med tillförsikt fram mot 2023.
Fredrik Lundberg
VD
För mer information kontakta:
Fredrik Lundberg, VD
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post [email protected]
Susan Rose, Presskontakt
Tel +46 (0) 73 300 30 10. E-post [email protected]
Om Waystream
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på www.waystream.com
Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.
Denna information är sådan som Waystream Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari 2023 kl.08:30 CET.