Bokslutskommuniké, januari - december 2021
Rekordstark avslutning på året med 22 % tillväxt
Fjärde kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 113,7 Mkr (93,1) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 22 % (14 %)
- Repetitiva intäkter uppgick till 68,1 Mkr (50,5)
- Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om -0,0 Mkr (1,4) hänförligt till förvärv (omvärdering optionsskuld)
- Justerad EBITA uppgick till 29,2 Mkr (29,3), vilket innebär en justerad EBITA marginal om 26 % (31 %)
- Resultat efter skatt uppgick till 15,2 Mkr (20,1)
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 1,14 kr (1,52) och efter utspädning till 1,14 kr (1,52)
2021 i korthet
- Nettoomsättningen uppgick till 403,8 Mkr (338,7) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 19 % (17 %)
- Repetitiva intäkter uppgick till 246,0 Mkr (194,4)
- 2021 belastades av jämförelsestörande poster om -1,1 Mkr (1,4) hänförligt till förvärv (omvärdering optionsskuld)
- Justerad EBITA uppgick till 108,6 Mkr (99,3), vilket innebär en justerad EBITA marginal om 27 % (29 %)
- Resultat efter skatt uppgick till 58,7 Mkr (62,7)
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 4,42 kr (4,72) och efter utspädning till 4,42 kr (4,72)
- Förvärvat 90% av aktierna i det tyska bolaget Userlike UG som är experter inom enhetlig meddelandehantering, så kallad UM – Unified Messaging
- Tagit upp nytt banklån om 250 Mkr samt löst banklån om 50 Mkr
- Beslutat att etablera Lime i Tyskland
- Styrelsen föreslår stämman en utdelning om 2,60 kr (2,50) per aktie
Vd:s kommentar
Sista kvartalet på året avslutar vi med en tillväxt på 22 % (14 %), primärt driven av rekordhöga abonnemangsintäkter (ARR) som ökar med 35 %. Helåret stänger vi med 19 % nettoomsättningstillväxt (17 %), en lönsamhet på 27 % och över hundra rekryteringar – ett rekordtillskott till Limeteamet. Vi fortsätter att leverera långsiktig tillväxt och den starka finansiella ställningen ger möjlighet till både vidare investeringar och en ökad utdelning.
Återkommande intäkter driver tillväxt
Under fjärde kvartalet fokuserade vi på att åter få komma ut och träffa våra kunder. Nyförsäljningen pekar åt rätt håll samtidigt som affärsklimatet på alla våra marknader successivt förbättras när marknaderna öppnar upp. Vi närmar oss den fart vi hade innan pandemin och under kvartalet hälsar vi bl.a. Sundsvall Elnät AB, Medicotrust A/S, Stendörren Fastigheter AB, samt Contimeta Beheer B.V. välkomna till Limefamiljen.
Vi kan glädjande konstatera att tillväxten under fjärde kvartalet främst drivs av abonnemangsintäkter och tillväxten landar på totalt 22 % i relation till motsvarande kvartal 2020. Limes viktiga nyckeltal ARR-tillväxten ligger i fjärde kvartalet på starka 35 %, jämfört med motsvarande kvartal 2020. Nettoomsättningstillväxten för helåret 2021 uppgår till 19 %, att jämföra med 17 % 2020 - en tydlig ökning och i linje med vår ambition att fortsätta leverera långsiktig tillväxt.
God lönsamhet och stark finansiell ställning ger möjlighet till investeringar och utdelning
Lönsamheten under kvartalet landar på 26 % och för helåret 2021 på 27 %. Precis som tidigare kommunicerats, prioriterar vi tillväxt framför lönsamhet och under fjärde kvartalet fortsätter vi att investera i sälj- och markandsrelaterade insatser med starkt fokus på övriga Europa. Tillskillnad från motsvarande kvartal 2020, då pandemiläget kraftigt reducerade våra omkostnader, har vi återigen möjligheter att investera i medarbetare i form av kulturbyggande konferenser, fysiska möten och teambuilding. Den starka finansiella ställningen lämnar även utrymme för en ökad utdelning. Styrelsen föreslår därför en utdelning på 2,60 SEK per aktie, motsvarande 35 MSEK.
Accelererande produktutveckling och stor efterfrågan på tilläggstjänster
Efterfrågan på Limes tjänster är stor och i takt med att digitaliseringen ökar står vi väl positionerade med ett starkt erbjudande till marknaden. I en tid när ett enormt utbud av alla slags tjänster och produkter är ett knapptryck bort, prispressen blir allt hårdare och informationsbruset eskalerar, vill vi hjälpa företag att sticka ut med något av det vassaste de kan erbjuda: Riktigt bra kundvård. Faktum är att dåliga kundupplevelser – frustrationen när du kontaktar ett förtag för femte gången samma dag, utan att någon vet vad som sagts, gjorts och lovats – är så vanligt förekommande att få har upplevt den verkliga styrkan i motsatsen.
För att ytterligare stärka vårt helhetserbjudande och i ännu större utsträckning hjälpa företag med kundvård i världsklass, arbetar vi aktivt med att bredda vår plattform. Lösningar för exempelvis marknadsföring, e-signering och Business Intelligence (BI), ökar såväl kundnöjdheten som våra intäkter och efterfrågan på tilläggstjänster är större än någonsin.
Attraktiv arbetsgivare på en konkurrensutsatt marknad – över hundra rekryteringar 2021
Konkurrensen om kompetensen inom techbranschen är stenhård och därför är vi stolta över att under året ha välkomnat fler än hundra nya medarbetare - ett nytt rekord på Lime! Vi har en bra fördelning mellan olika roller och marknader, även på konsultsidan där vi tidigare kommunicerat utmaningar kring bemanningen. Under januari 2022 onboardades över trettio nya medarbetare och vi har påbörjat etableringen av en utvecklingshub i Krakow, med målsättningen att accelerera vår produktutveckling och skapa ett ännu större värde för våra kunder.
En rekordstark avslutning på ett stabilt år
När vi summerar 2021 är jag stolt över att vi fortsätter investera för att bygga ett ännu bättre bolag. Inte minst förvärvet av det tyska bolaget Userlike, som även utgör startskottet för etableringen av Lime på den tyska marknaden, har starka framtidsutsikter.
Med en stark finansiell utveckling, rekordhöga abonnemangsintäkter, all-time-high i antal rekryteringar, samt en succesiv förbättring på marknaden, lämnar vi ytterligare ett pandemiår bakom oss. Nu blickar vi framåt mot ett nytt år där återöppnandet av samhället återigen tar fart och borgar för ett än mer positivt affärsklimat. Med en fortsatt hög efterfrågan på våra tjänster vill vi ge fler företag möjligheten att leverera kundvård i världsklass. Vi vet att vi har lyckats när kundernas förväntningar överträffas.
/Nils Olsson, vd& koncernchef, Lime Technologies
Läs hela rapporten i bifogad PDF
Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies bokslutskommuniké för januari - december 2021
Onsdagen den 16 februari 2022, kl. 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes vd och koncernchef, Nils Olsson, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten och svarar på frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes hemsida för investerare.
Länk till webcasten finner ni här.
För ytterligare information, kontakta:
Lime Technologies AB (publ)
Nils Olsson, CEO / +46 736-44 48 55 / [email protected]
Magnus Hansson, CFO & Head of Investor Relations / +46 708-55 55 40 / [email protected]
Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 februari 2022, kl. 07:50.
Om Lime
Lime hjälper europeiska företag att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” - utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har över 350 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Gävle, Oslo, Köpenhamn, Utrecht, Köln och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer. www.lime-technologies.se