Bokslutskommuniké januari-december 2021
Ökad aktivitet och tillväxt
Oktober - December 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 43,7 (18,3) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 139%, varav 20% var organisk tillväxt, jämfört med föregående års motsvarande period.
- EBITDA uppgick till -21,1 (-14,0) MSEK. Ökad aktivitet inklusive tillkommande kostnader för adderade resurser från förvärvet av Affectiva är orsaken till det lägre resultatet.
- Rörelseresultatet uppgick till -43,6 (-19,4) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgick till 18,8 MSEK.
- Resultat efter skatt uppgick till -45,4 (-19,6) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är negativt.
- Likvida medel uppgick till 278,4 MSEK per sista december.
- I oktober ingick bolaget ett avtal om att förvärva iMotions, en Köpenhamnsbaserad leverantör av multimodal mjukvara avsedd för forskning kring mänskligt beteende, för en köpeskilling motsvarande 434 MSEK och en villkorad köpeskilling på 50 MSEK baserad på måluppfyllnad av vissa finansiella mål. I samband med förvärvet genomfördes en nyemission om cirka 220 MSEK.
- I oktober 2021 erhölls och kommunicerades ytterligare en design win från en befintlig japansk kund med ett beräknat ordervärde på 25 MSEK och den 7:e februari 2022 kommunicerades en design win från en av Europas största OEM:er. Det beräknade ordervärdet är 50 MSEK baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. Det potentiella värdet av ytterligare design wins hos den befintliga plattformen är beräknat till 500 MSEK.
Januari - December 2021
- Nettoomsättningen uppgick till 109,7 (65,1) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 68%, varav 19% var organisk tillväxt, jämfört med föregående års motsvarande period.
- EBITDA uppgick till -71,7 (-55,6) MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -130,9 (-77,2) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 33,3 MSEK.
- Resultat efter skatt uppgick till -132,7 (-77,6) MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är negativt.
- I maj ingick bolaget en överenskommelse att förvärva Affectiva, ett Boston-baserat Emotion AI-företag, för 650 MSEK. I samband med förvärvet genomfördes en riktad nyemission om 275 MSEK.
VD-kommentar
Precis som förra kvartalet fortsätter upphämtningen, vilket indikerar att vi har passerat toppen av pandemins påverkan. Vart och ett av vår affärenheter går bra och affärsområdet Research har stärkts avsevärt genom förvärvet av iMotions.
Automotive
Låt oss fortsätta att sätta färg på våra befintliga produktionsprogram genom att ge generell information samtidigt som vi respekterar våra sekretessavtal.
- Vi erhöll nyligen en design win från ytterligare en OEM, vilket befäste vårt marknadsledarskap genom att det totala antalet OEM:er som vi har design wins med uppgår till 14.
- Våra kontrakt med dessa 14 OEM:er gäller för minst 90 bilmodeller. Det är dessutom stor sannolikhet att dessa biltillverkare fortsätter att köpa den befintliga lösningen för fler fordon på samma plattformar.
- Fem av våra OEM-tillverkare har startat serietillverkning, två fler än förra kvartalet.
- Vi är i produktion med OEM-tillverkare i Europa, USA, Korea, Kina och Japan.
- Leveranserna ökade under fjärde kvartalet och vi fortsätter att vara på väg att överträffa en miljon bilar, med mjukvara från Smart Eye, på vägarna under första halvåret 2022.
I de pågående upphandlingarna inom fordonsindustrin är Smart Eyes marknadspositionering stark, tack vare vår konkurrenskraftiga tekniska position, samtidigt som lagstiftningen fortsätter att utvecklas i vår favör.
- Ett antal nomineringar av DMS-leverantörer från några av världens största grupper av biltillverkare avgjordes under Q4 och början av Q1. Smart Eye har försvarat sin position än så länge, medan en stor upphandling fortfarande pågår.
- Det finns en pågående trend, att utöver de traditionella DMS-funktionerna efterfrågar kunderna mer och mer funktioner avsedda att övervaka hela bilkupén. Utvecklingen är fortfarande i ett tidigt skede och än så länge är antalet funktioner som ingår i de projekt som har nominerats ganska få, men upphandlingar pågår för nomineringar i år eller nästa år med en funktionalitet som definitivt kan kallas fullfjädrad Interior Sensing.
Vår Fleet and Aftermarket-produkt, AIS, närmar sig slutet av sin utvecklingscykel. Vi genomför just nu omfattande tester av systemet med målet att påbörja leveranserna inom kort. Vi har en positiv syn på marknaden eftersom kunderna verkar redo att starta igång efter toppen av pandemin.
Research
Sedan förvärvet av iMotions under kvartalet har vi tre affärsenheter som erbjuder produkter till forskningsindustrin: iMotions, Research Instruments och Media Analytics. iMotions är ett företag grundat i Köpenhamn, Danmark som är banbrytande med en multimodal mjukvaruplattform för forskning om mänskligt beteende. Under de senaste fem åren har de två företagen samarbetat mycket, där iMotions sålt våra eye trackers och Smart Eye sålt deras mjukvara för gaze-analys.
Vi har alltid haft likartad syn på vart marknaden är på väg, och mer generellt har bolagen också haft samma värderingar avseende hur vi driver företagen. Vi pratade redan innan pandemin om strategiska alternativ, men planerna fick sättas på paus på grund av Covid, precis som så många andra saker. När marknaderna stabiliserades startade processen igen med målsättning att slutföra förvärvet så snart som möjligt efter att Affectiva-förvärvet slutförts. Dessutom var Affectiva och iMotions i nära samarbete i många år före sammanslagningen, där iMotions sålde Affectivas Emotion SDK som en del av sin lösning.
Ett multimodalt koncept är extremt intressant för fordonsmarknaden inom en snar framtid, att få en djupare förståelse för vad som händer i ett fordon kräver att man kombinerar input från flera sensorer och modaliteter.
Research Instruments fortsatte att gå bra. Tillväxttakten under fjärde kvartalet ökade jämfört med tidigare kvartal. För helåret var tillväxten 30%, både partnerförsäljning och direktförsäljning utvecklades positivt. Vi tror att den positiva trenden fortsätter under 2022.
Media Analytics fortsatte att växa under det fjärde kvartalet och det blev därmed det bästa kvartalet under året. Vi hade årets högsta intäkter och lyckades även få helt nya affärer med flera nyckelkunder.
Innovation
Även om det fortfarande är en prioritet att uppfylla våra kundåtaganden, fortsätter vi att investera i forskning för att ligga steget före avseende teknisk innovation. Detta har alltid varit avgörande för framgången för var och en av Smart Eyes affärsenheter. Efter pandemitoppen har vi sett våra forskningssamarbeten inom industri och akademin ta fart. Vi har också kunnat öka vår datainsamling igen, en viktig möjlighet för vår AI-teknologi. I slutet av fjärde kvartalet belönades vi med CES 2022 Innovation Award för vår Interior Sensing-lösning – ett bevis på av att vår teknologi löser ett kritiskt marknadsbehov och ett erkännande för den innovativa teknik som Smart Eye-teamet fortsätter att utveckla.
Slutord
Även om vi kan se att halvledarbristen påverkar hela fordonsindustrin växer alla våra affärsenheter och marknader, både organiskt och på grund av förvärven av Affectiva och iMotions. Var och en av våra marknader tar fart när effekterna av pandemin verkar avta, och vi inleder 2022 med ivrig förväntan.
Martin Krantz
VD Smart Eye