Bokslutskommuniké januari-december 2020
Långsiktig lönsam tillväxt - före, under och efter pandemin
Fjärde kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 93,1 Mkr (81,8) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 14% (19%). Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 13% (14%)
- Repetitiva intäkter uppgick till 50,5 Mkr (44,3)
- Kvartalet påverkades av jämförelsestörande poster om 1,4 Mkr (0,0) avseende nedskrivning av skuld för förvärv av resterande aktier i Lime Intenz
- Justerad EBITA uppgick till 29,3 Mkr (19,9) vilket innebär en justerad EBITA marginal om 31% (24%)
- Resultat efter skatt uppgick till 20,1 Mkr (12,1)
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 1,52 kr (0,91) och efter utspädning till 1,52 kr (0,91)
2020 i korthet
- Nettoomsättningen uppgick till 338,7 Mkr (289,7) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om 17% (19%). Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 14% (16%)
- Repetitiva intäkter uppgick till 194,4 Mkr (167,2)
- 2020 påverkades av jämförelsestörande poster om 1,4 (-0,9) avseende nedskrivning av skuld för förvärv av resterande aktier i Lime Intenz AB. Jämförelsetalet är hänförligt till förvärv och bolagets notering vid Nasdaq Stockholm
- Justerad EBITA uppgick till 99,3 Mkr (66,8) vilket innebär en justerad EBITA marginal om 29% (23%)
- Resultat efter skatt uppgick till 62,7 Mkr (39,0)
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 4,72 kr (2,94) och efter utspädning 4,72 kr (2,94)
- Förvärvat ytterligare 35% av aktierna i janjoo AB
- Styrelsen föreslår stämman en utdelning om 2,50 kr (1,50) per aktie
VD:s kommentarer
Vi på Lime fortsätter att försöka ta tillvara de möjligheter som covidkrisen skapar. Under fjärde kvartalet har vi investerat i försäljning och marknadsföring, rekryterat ytterligare 25 nya medarbetare och arbetat hårt med produktutveckling. Detta borgar för en fortsatt bra framtid vilket gör att vi höjer våra finansiella mål. Vidare höjer styrelsen den föreslagna utdelningen med 2020 års lönsamhetsförbättring i ryggen.
Redan under tredje kvartalet såg vi en trend där affärsklimatet blev bättre och bättre. Denna trend höll i sig även under fjärde kvartalet då vi hade tillväxt i orderingången jämfört med föregående år. Samtidigt är vi inte helt nöjda med försäljningen till nya kunder eftersom pandemin har gjort att beslutsprocesserna hos företag skjutits upp och tar längre tid.
Tillväxten under fjärde kvartalet blev 14 % jämfört med samma period föregående år, vilket är en förbättring jämfört med tredje kvartalet. Precis som tidigare är Danmark, Norge, Finland och Nederländerna mer påverkade av restriktioner än verksamheten i Sverige. Tillväxten i övriga Europa blev 8 % jämfört med 15 % i Sverige.
Tillväxten för helåret 2020 blev 17 % jämfört med 2019. I en undersökning av analysföretaget IDC förväntades CRM-marknaden i Norden inte växa under 2020 vilket i så fall skulle innebära att Lime växte snabbare än marknaden och därmed fortsätter att vinna marknadsandelar.
Även den lönsamhetsförbättring som påbörjades i fjärde kvartalet 2019 fortsätter. Den justerade EBITA-marginalen blev 31 % vilket motsvarar en tillväxt på 54 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. För helåret 2020 blev justerad EBITA-marginal 29 %, också det en klar förbättring jämfört med 23 % 2019.
Likaså kassaflödet fortsätter att utvecklas positivt. Ökad lönsamhet, bra kassaflöde och amortering av lån innebär att vår skuldsättning minskar. En stark balansräkning ger oss många möjligheter framöver, varför fortsatta investeringar i tillväxt och förvärv står högt på vår tillväxtagenda för 2021.
Styrelsen föreslår bolagsstämman en ökad utdelning för 2020 till 2,50 SEK (1,50 SEK föregående år) per aktie.
Under 2020 rekryterades cirka 75 nya anställda varav 25 började i Limes traineeprogram i januari 2021. Risken för smittspridning gör att utbildningen av de senast anställda än så länge sker helt digitalt. Vi, liksom många andra bolag, har under pandemin tänkt utanför boxen, och lärt oss att engagera, aktivera och bygga relationer även på avstånd. Inte desto mindre är jag övertygad om att företagskultur och gruppsamhörighet lättare skapas när människor träffas och vi ser med förväntan fram emot att få samla alla så fort situationen tillåter.
Som en del av tillväxtarbetet har vi de senaste månaderna även träffat ett flertal potentiella förvärvsbolag. De processer som har påbörjats har dessvärre fått avbrytas eftersom de aktuella produkterna inte har levt upp till våra krav, men vi fortsätter sökandet.
Limes styrelse har under hösten utvärderat de finansiella målen och beslutat att dessa ska justeras. När det gäller försäljningstillväxt vill vi tydliggöra att även förvärv ryms inom vår tillväxtstrategi. Målet för försäljningstillväxt ändras därför från 15 % organisk tillväxt, till 18 % total tillväxt. Jag vill dock betona att organisk tillväxt kommer att fortsätta att vara den viktigaste tillväxtdrivaren för Lime.
Likaså lönsamhetsmålet justeras och höjs, från över 23 % EBITA-marginal, till över 25 % EBITA-marginal. Vi har sett en lönsamhetsförbättring sedan fjärde kvartalet 2019 eftersom vi har ökat andelen återkommande intäkter per anställd. Vår bedömning är att lönsamheten även fortsättningsvis kommer att vara stark. Samtidigt vill vi nyttja vår lönsamhet till investeringar i tillväxt och förväntar oss därför inte samma höga marginaler som 2020.
Målsättningen att nettoskulden inte ska överstiga 2,5 gånger EBITDA och en utdelningspolicy att dela ut 50 % eller mer av nettovinsten kvarstår.
Vår förväntan är att marknaden första halvåret 2021 successivt kommer förbättras. Samtidigt är läget fortfarande svårbedömt beroende på hur smittspridningen utvecklas. Det är fortsatt vår uppfattning att de beteendeförändringar pandemin har skapat, såsom minskat resande och mer arbete hemifrån, kommer att leda till ökad digitalisering på medellång och lång sikt. Företag behöver CRM-system för bättre struktur, samarbete och uppföljning av medarbetare.
Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med vårt val av strategi för att ta oss an denna kris. Vi har fortsatt att investera och rekrytera nya medarbetare, vi har etablerat oss på en ny marknad och vi har gjort fler produktlanseringar än någonsin tidigare. Det kommer att betala sig långsiktigt. Med dessa investeringar i ryggen ser vi med tillförsikt fram emot 2021.
Erik Syrén, VD & koncernchef, Lime Technologies AB (publ)
Läs hela rapporten i bifogad PDF
Inbjudan till webcast för presentation av Lime Technologies bokslutskommuniké för januari-december 2020
Tisdagen den 16 februari kl 09:30, hälsas analytiker, investerare, media och övriga intresserade välkomna att delta i en webcast där Limes VD och koncernchef, Erik Syrén, och CFO, Magnus Hansson, kommenterar den publicerade rapporten. Presentationen kommer att hållas på engelska.
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Limes hemsida.
Länk till webcasten finner ni här.
För ytterligare information, kontakta:
Lime Technologies AB (publ)
Erik Syrén, CEO / +46 707-38 50 72 / [email protected]
Magnus Hansson, CFO / +46 708-55 55 40 / [email protected]
Denna information utgjorde innan offentliggörandet insiderinformation. Informationen är sådan som Lime Technologies AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s förordning om marknadsmissbruk. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 februari 2021 kl.08.00 CET.
Om Lime
Lime hjälper företag från hela Norden att bli bättre på kundvård. Bolaget utvecklar och säljer digitala produkter för ”Customer Relationship Management” - utveckling och hantering av kundrelationer. Lime grundades 1990 och har 280 anställda på kontoren i Lund, Stockholm, Göteborg, Gävle, Oslo, Köpenhamn, Utrecht och Helsingfors. Bland kunderna finns allt från små enmansföretag till stora organisationer.