BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR C SECURITY SYSTEMS AB (publ) JANUARI - DECEMBER 2021
PERIODEN 1 OKTOBER - 31 DECEMBER 2021 KONCERNEN
- Nettoomsättningen uppgick till 485 tkr
- Rörelseresultatet uppgick till -5 659 tkr
- Resultatet före skatt uppgick till -6 656 tkr
- Kassaflödet uppgick till 22 753 tkr
PERIODEN 1 OKTOBER - 31 DECEMBER 2021 MODERN
- Nettoomsättningen uppgick till 528 tkr (328)
- Rörelseresultatet uppgick till -4 382 tkr (-1 232)
- Resultatet före skatt uppgick till -5 418 tkr (-1 309)
- Resultatet per aktie var – 0,03 kr (-0,01)
- Kassaflödet uppgick till 22 827 tkr (-124)
PERIODEN 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2021 KONCERNEN
- Nettoomsättningen uppgick till 2 167 tkr
- Rörelseresultatet uppgick till -16 980 tkr
- Resultatet före skatt uppgick till -17 914 tkr
- Kassaflödet uppgick till 23 398 tkr
PERIODEN 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2021 MODERN
- Nettoomsättningen uppgick till 1 970 tkr (1 678)
- Rörelseresultatet uppgick till -12 010 tkr (-3 518)
- Resultatet före skatt uppgick till -12 917 tkr (-3 399)
- Resultatet per aktie var -0,06 kr (-0,02)
- Kassaflödet uppgick till 24 068 tkr (-2 386)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET
- Bolaget meddelar att de kommer att släppa en ny unik GPS-tracker för hundar. Produkten är unik i sitt slag då den får evigt liv tack vare innovativ solcellsteknik. Integrationen mellan tracker och enheten är testad och verifierad. Solcellen strömförsörjer GPS-trackern väl under alla normala ljusförhållanden.
- Bolaget gör en riktad emissionen som fulltecknas. Bolaget tillförs 9 miljoner kronor efter emissionskostnader. I samband med emissionen säkrar bolaget upp en kreditlina på 10 miljoner kronor som är giltig till och med 31 december 2021.
- Bolaget stärker det egna kapitalet med 3,7 miljoner kronor genom en konvertibelinlösen vilket motsvarar 91% av de utestående konvertiblerna.
- Bolaget rebrandar för att spegla bolagets nya inriktning som IoT-bolag i teknikens absoluta framkant och samtidigt markera skillnaden mellan bolaget och bolagets varumärken Spåra och C-pod.
- Bolagets e-handelsstrategi ger resultat. Från januari till april har den genomsnittliga tillväxten varit hela 55% månad över månad och utvecklingen fortsätter under maj månad. Totalt har bolaget sålt över 570 nya Spåra och C-pod Mini sedan årets början vilket har resulterat i en ökning av antalet uppkopplade enheter med över 40%.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET
- Bolaget meddelar att försäljningen av Spåra och C-pod Mini ökat med i snitt 55% månad över månad från januari till april och den positiva utvecklingen har fortsatt under andra kvartalet. Detta är resultatet av lyckosam e-handelsstrategi. Stärkta av framgången fullföljer bolaget sin geografiska expansionsplan och öppnade i juni webbutiker i Danmark, Finland och Norge.
- CSEC har ingått avtal med franska Orange som är Europas fjärde största telekombolag. Avtalet möjliggör anslutning av CSEC IoT-produkter – Spåra och C-pod Mini - till Oranges samtliga nät i världen. CSEC förbereder för lansering Frankrike under årets tredje kvartal och avtalet med Orange är en hörnsten i den satsningen. Avtalet ger också möjlighet att expandera i fler länder framöver.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET
- Bolaget meddelar att de gör en större uppgradering av Spåra och C-pod Mini. I kombination med sänkt strömförbrukning innebär uppgraderingen avsevärda förbättringar för användaren. Förutom längre batteritid har Spåra fått betydligt kortare responstid med möjlighet till tätare positionsuppdateringar och att snabbare påbörja ”live tracking”.
- Bolaget inleder ett samarbete med BCW kring strategisk företagskommunikation samt kommande produktlanseringar under hösten.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET
- Bolaget tillkännager att de ingått ett strategiskt samarbetsavtal med Exeger som utvecklar och producerar den unika solcellsteknologin Powerfoyle. Samarbetet innebär att Bolaget kommer att integrera Powerfoyle i kommande Spåra-produkter.
- Bolaget tillkännager planerad lansering av en självladdande GPS-tracker för hundar under första kvartalet 2022. Produkten har utvecklats i samarbete med Exeger och är den första produkten från Bolaget som använder den unika solcellsteknologin Powerfoyle.
- Bolaget avslutar sitt konvertibellån och ökar därmed det egna kapital med 0,3 miljoner kronor.
- Bolaget får finansiering av innovationsmyndigheten Vinnova för att göra en genomförbarhetsstudie av virtuella stängsel för betesdjur. Studien genomförs i samarbete med RISE. Med virtuella stängsel slipper lantbrukaren bygga och underhålla fysiska stängsel och sparar på så sätt mycket tid och pengar. Studien omfattar framtagandet av en prototyp och huvudsyftet är att verifiera funktionen som en förberedelse för framtagandet av en kommersiell produkt.
- Det italienska försäkringsbolaget Allianz Spa lägger en första beställning av C-pod system för skydd och övervakning av fritidsbåtar. Det görs inom ramen för det samarbetsavtal som Bolagets italienska distributör har tecknat med försäkringsbolaget. Allianz Spa planerar att på sikt göra C-pod obligatoriskt för sina båtförsäkringskunder. Denna första beställning omfattar 140 C-pod och 60 C-pod Elite till ett sammanlagt ordervärde för Bolaget om ca 765 000 SEK (77 000 EUR).
- Styrelsen i Bolaget beslutar den 17 november, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 12 maj 2021, om att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare om cirka 30 MSEK före emissionskostnader. Inför Företrädesemissionen har Bolaget erhållit teckningsförbindelser och ingått avtal om emissionsgarantier uppgående till totalt cirka 24,1 MSEK, vilka säkerställer Företrädesemissionen till cirka 80 procent.
- Bolaget tecknar avtal med ett konsortium om en kreditram på 12,5 MSEK kronor som löper till och med den 31 december 2022.
- Bolaget offentliggör prospektet den 1 december med anledning av den förestående företrädesemission. Bolaget har inför emissionen erhållit teckningsförbindelser och ingått avtal om emissionsgarantier uppgående till totalt cirka 24,1 MSEK, vilka säkerställer företrädesemissionen till cirka 80 procent. Teckningsperioden löper från och med den 2 december 2021 till och med den 16 december 2021.
- Bolaget lanserar en uppladdningsbar tracker i början av december under namnet Spåra PRO. Den blir ett komplement till den klassiska Spåran som i samband med lanseringen byter namn till Spåra Classic. Med Spåra PRO blir det möjligt att skydda levande varelser och värdeföremål som kräver tätare uppdateringar.
- Bolaget ingår avtal om en global konnektivitetslösning med den virtuella IoT-operatören Onomondo. Avtalet ger Bolaget tillgång till över 700 cellulära nät över hela världen, vilket möjliggör global täckning och därmed underlättar för Bolagets internationella expansion. Onomondo är en av världens ledande virtuella IoT-operatörer, specialiserade på uppkopplade strömsnåla enheter.
- Bolaget meddelar den 21 december företrädesemission har avslutats. Totalt har 126 662 708 aktier tecknats, motsvarande cirka 80,0 procent av företrädesemissionen vilket innebär att Bolaget tillförs cirka 24,1 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Aktiekapitalet kommer att öka med 1 773 277,91500 SEK till totalt 4 728 741,08800 SEK och det totala antalet aktier kommer att öka med 126 662 708 aktier till 337 767 220 aktier.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Bolaget meddelar att nyemissionen är registrerad hos Bolagsverket.
- Flipper Marin, som är en del av Nimbus Group, lägger en beställning på 150 stycken C-pod mini för leverans under båtsäsongen 2022 med start i april. Flipper Marin är en av Sveriges största återförsäljare av fritidsbåtar med ledande varumärken som Flipper, Nimbus, Aquador, Bella, Falcon och Alukin.
KOMMENTAR FRÅN VD
2021 var det första hela verksamhetsåret efter förvärvet av Spåra Group AB. Under året har vi framför allt satsat på produktutveckling, kundsupport och att bygga vår organisation.
Komponentbrist och ansträngda leveranskedjor ledde till kraftiga förseningar av ett par viktiga produktlanseringar. Dessa förseningar hade stor påverkan på tillväxten. Nettoomsättningen ökade med drygt 45% jämfört med helåret 2020. Antalet uppkopplade enheter växte med 138%. Året avslutades med en företrädesemission som tillförde bolaget 24,1 MSEK före emissionskostnader.
Under 2021 investerade vi stort i produktutveckling och vi har följt den produktutvecklingsplan som vi la för ett drygt år sedan. I slutet av året lanserade vi den uppladdningsbara trackern Spåra PRO med fyra månaders försening. Den är ett komplement till den klassiska Spåran som laddas med utbytbara batterier. Spåra PRO ger möjlighet till tätare positionsuppdateringar och kan därför möta andra typer av kundbehov.
Lanseringen av världens första självladdande tracker för hundar som var planerad till Q3 förra året är kommer att ske i slutet av innevarande kvartal. Det blir vår första produkt som använder den unika solcellstekniken Powerfoyle från innovationsbolaget Exeger.
Samarbetet med Exeger intensifierades under 2021. Förutom Spåra för hundar arbetar vi tillsammans i ett par andra projekt varav Lantdjursprojektet är officiellt. Det andra projektet driver vi tillsammans med en världsledande leverantör av sportutrustning. Vi är övertygade om att det bara är en tidsfråga innan alla rörliga föremål av ett visst värde kommer att kopplas upp. Man vill veta var de befinner sig och hur de mår. Det löser vi med positionering och rörelseigenkänning. Strömförsörjningen löser Exeger med sin unika solcellsteknik. Det är den kombinationen som gör det kommersiellt intressant.
Lantdjursprojektet syftar till förbättrad tillsyn av djur på bete genom innovativ digital övervakning. Vi har påbörjat insamling av data från djur och under våren och sommaren kommer vi samla in data från ett 50-tal djur och bygga rörelseigenkänningsalgoritmerna. Målet är att efter avslutad betessäsong ha verifierat såväl hårdvara som mjukvara och inleda utvecklingen av en kommersiell version för lansering under Q3 2023. Jordbruksverket beviljade under hösten en ökning av budgetet för Lantdjursprojektet från 5,5 MSEK till 5,9 MSEK.
I takt med att antalet användare började växa under 2021 beslutade vi oss för att bygga branschen bästa kundsupport. Vi implementerade ett verktyg för digital kundservice som på ett enkelt sätt samlar e-post, chat, sociala medier, telefon och ett forum med FAQ. Antalet mejl och telefonsamtal har under andra halvåret sjunkit drastiskt och allt fler som kontaktar oss ställer frågor inför köp. Förutom snabbare och bättre support t använder vi verktyget för att systematiskt samla in kundernas återkoppling på våra produkter som vi sedan omsätter i produktförbättringar.
Under det gångna året påbörjade vi en uppbyggnad av vår egen organisation och en utfasning av framför allt teknikkonsulter. Totalt har vi rekryterat fem nya skickliga medarbetare inom produktutveckling, kundsupport, mjukvaruutveckling och ekonomi. Vi har mer än fördubblat personalstyrkan och har nu den nödvändiga kärnkompetensen i huset på dessa kärnområden samtidigt som vi minskar kostnaderna för de konsulter som vi fasar ut.
Den största investeringen under 2021 var produktutveckling om totalt 7,2 MSEK. Den nästa största var säkring av komponenter med långa leveranstider för att kunna möta en stor efterfrågan. Vi har på så sätt byggt upp ett lager av komponenter till ett värde av ca 4,5 MSEK.
Vid utgången av december 2021 hade vi en orderstock på drygt 1,5 MSEK och likvida medel som uppgick till 24,3 MSEK.
Vi har lagt grunden för nästa fas i bolagets utveckling. Vi har produkterna, systemen och organisationen på plats för att skala upp. Under 2022 är vårt huvudsakliga fokus marknadsföring och försäljning och vi ser goda utsikter för en rejäl försäljningsökning på ett antal områden:
- Spåra för hundar - en världsunik självladdande tracker för hundar. Lansering med start i Sverige och därefter utrullning i fler länder
- Försäkringsbolag. Det finns god potential i befintliga samarbeten tack vare våra nya produkter Spåra och C-pod mini.
- B2B. Vi ser ett ökat intresse från bland annat entreprenadföretag och speditionsfirmor. Vi kommer att börja bearbeta företagsmarknaden mer proaktivt framöver.
- Samarbeten med andra tillverkare av konsumentprodukter. Vi har i dagsläget en lovande produkt under utveckling och därtill finns ytterligare ett par dialoger i tidigt skede
Jag vill avslutningsvis tacka alla mina kolleger för storartade insatser under 2021 som har förberett bolaget för nästa fas.
Ta hand om er!
Jacob Lundberg