Bokslutskommuniké för 1 januari-31 december 2021
Hög tillväxt kompletterat med förvärv; Förvärv av Sumdog i februari 2022 tar koncernens ARR till 123 MSEK
1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2021
- Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 89,6 (37,6), en ökning med 138 procent jämfört med fjärde kvartalet 2020, varav den absoluta merparten avser organisk tillväxt.
- Nettoomsättningen uppgick till 18 536 (8 462) TSEK, en ökning med 119 procent jämfört med fjärde kvartalet 2020, varav allt avser organisk tillväxt.
- EBITA uppgick till -16 557 (-8 178) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med 1 134 TSEK.
- Periodens resultat före skatt uppgick till -16 608 (-8 233) TSEK.
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -16 608 (-8 233) TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,94* (-211,40) SEK, detta både före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -17 964 (-5 995) TSEK.
- Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -251 499 (-66 874) TSEK.
- Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 251 499 (68 532) TSEK.
1 JANUARI – 31 DECEMBER 2021
- Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 89,6 (37,6), en ökning med 138 procent jämfört med fjärde kvartalet 2020, varav den absoluta merparten avser organisk tillväxt.
- Nettoomsättningen uppgick till 62 564 (23 907) TSEK, en ökning med 162 procent jämfört med samma period 2020, varav allt avser organisk tillväxt.
- EBITA uppgick till -57 113 (-26 236) TSEK. Jämförelsestörande poster påverkade resultatet med 3 012 TSEK.
- Periodens resultat före skatt uppgick till -57 264 (-26 395) TSEK.
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -57 264 (-26 395) TSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -3,26* (-677,75) SEK, detta både före och efter utspädning.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -51 513 (-11 945) TSEK.
- Nettokassan (-) / skuld (+) vid periodens utgång uppgick till -251 499 (-66 874) TSEK.
- Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 251 499 (68 532) TSEK.
*Resultat per aktie har räknats om med den aktiesplit (250:1) som registrerades 25:e augusti 2021.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET 2021
- I november förvärvades IP-rättigheter relaterade till Stairway för 55 000 GBP för att stärka produkterbjudandet i Storbritannien.
- I december förvärvades Ampd AB med produkten Jaramba för totalt 10 MSEK för att komplettera erbjudandet till den yngsta ålderskategorin.
EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2021.
- I februari förvärvades Sumdog Ltd och expanderar därmed till B2B-segmentet. Sumdogs ARR för 2021 uppgick till motsvarande cirka 33 MSEK, vilket innebär att koncernens ARR uppgår till 123 MSEK.
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari kommenterar:
Under fjärde kvartalet 2021 uppvisade vi fortsatt stark tillväxt samtidigt som förvärv under perioden lagt en stabil grund för den fortsatta expansionen.
Nettoomsättningen uppgick till 18,5 MSEK, motsvarande en ökning med 119 procent jämfört med fjärde kvartalet förra året. Årligt återkommande intäkter (ARR) vid periodens utgång uppgick till 89,6 MSEK, motsvarande en ökning med 138 procent. ARR är en direkt funktion av tillkommande kunder, kundbortfall (så kallad churn) samt genomsnittlig intäkt per betalande kund och vi arbetar med olika aktiviteter för att förbättra dessa komponenter över tid. EBITA i kvartalet uppgick till -16,6 MSEK, vilket är en förbättring jämfört tredje kvartalet och visar på skalbarheten i vår plattform. Vi kommer fortsätta prioritera tillväxt över lönsamhet i den fas som Albert befinner sig i, och i kvartalet har vi tagit flera viktiga steg både avseende produkt, marknad och förvärv.
En milstolpe under kvartalet var lanseringen av en ny plattform som samlar matematik och ABC som riktar sig till barn 3-9 år i en gemensam app, istället för olika appar för olika ämnen. Som alltid följer lanseringen en experimentperiod som tydligt visat på ökad återanvändningsgrad. Under den första tiden med plattformen har vi också kunnat se större benägenhet bland våra BAS-kunder att uppgradera till Standard eller PLUS där de får tillgång till fler ämnen. På lite längre sikt bedömer vi att den ökade återanvändningsgraden kommer bidra till lägre churn.
En övergripande strategisk målsättning är geografisk expansion, och som ett led i detta lanserade vi vårt erbjudande brett i Storbritannien i oktober. Vi är nöjda med utvecklingen hittills, som speglas i att omsättningsandelen utanför Sverige uppgår till 40 procent jämfört 38 procent i föregående kvartal. Storbritannien är en väldigt intressant marknad och vi har i kvartalet ytterligare stärkt våra förutsättningar att växa genom att förvärva IP-rättigheterna till Stairway Learning. Innehållet kommer att integreras i Alberts plattform för barn mellan 10-16 år under första kvartalet i år.
Precis innan årsskiftet förvärvade vi även Jaramba, en av Sveriges mest populära app för barn mellan 2-5 år i Apples och Googles plattformar. Jaramba har också ett erbjudande riktat till förskolor, en marknad som vi avser utforska framåt. Vi är särskilt glada att teamet bakom Jaramba fortsätter utvecklingen av appen och integreringen av erbjudandet om en del av Albert. Sammantaget går förvärvet helt i linje med vår strategi att expandera till nya kund- och produktkategorier, och att kunna attrahera de vassaste talangerna för att utveckla ännu bättre produkter.
Allt sammantaget är vi nöjda med avslutningen på året och 2021 som helhet. Genom noteringen på Nasdaq First North Growth Market har vi fått de förutsättningar som krävs för att bli den ledande EdTech-aktören i Europa och vi har redan påbörjat denna resa genom de förvärv som gjorts under de senaste månaderna. Under 2022 är målet att fortsätta konsolidera marknaden samtidigt som vi vässar erbjudandet och därigenom fortsätter demokratisera kunskap genom teknologi.
Vi har redan i inledningen på året hunnit ta ytterligare steg på vår resa. Under februari har vi lanserat vårt erbjudande riktat till ungdomar mellan 10-16 år under varumärket Albert Teen i Storbritannien. Innehållet bygger på förvärvet av Stairway och vi är stolta över hur snabbt integrationen har gått. På alla marknader utanför Storbritannien har vi också lanserat Albert English som riktar sig till barn som har engelska som andraspråk. Slutligen har vi förvärvat Sumdog i Storbritannien, en viktig strategisk milstolpe som innebär att Albert nu tar steget in i B2B-segmentet. B2B kännetecknas av långa avtal med stabila intäkter och lågt kundbortfall, och med Sumdog kommer vår ARR att öka till cirka 123 MSEK vilket innebär att vi lyckats åstadkomma nära en fördubbling sedan börsnoteringen.
Vi ser med stor tillförsikt på möjligheterna framåt.
Länk till rapporten
Rapporten finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på: https://investors.hejalbert.se/reports
Presentation av rapporten
Grundarna Arta Mandegari och Salman Eskandari samt CFO Martin Dahlgren presenterar idag kl. 11:30 rapporten via en webbsändning. Länk: https://www.finwire.tv/webcast/albert/q4-presentation-2021/