Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB 1 jan – 31 december 2024
Fjärde kvartalet 2024, oktober-december Helåret 2024, januari-december
Nettoomsättning: 1 056 (3 441) TKR Nettoomsättning: 3 706 (9 081) TKR
Resultat: -191 (96) TKR Resultat: -3 361 (-1 723) TKR
Viktiga händelser under 4:e kvartalet samt helåret 2024
4:e kvartalet
- Omsättningen, helår, uppgår till 3 706 TKR
- Första mötet med Whitco, bolagets nya distributör för Storbritannien
- Installation av och utbildning för den första Lightfry-enheten enligt USPH-specifikation, (utförande krav avseende restaurangutrustning för fartyg som angör hamnar i Nordamerika), på ett av AIDAs kryssningsfartyg
- Första ordern från ett franskt varv av Lightfry-enhetenligt USPH-specifikation för installation på ett fartyg tillhörande den franska flottan
- Flera leveranser av Lightfry utrustning till återförsäljaren AMI för leverans till kunder i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten
- Första leveransen av Lightfry till Metos Marine i Finland
Viktiga händelser kvartal 1-3
- Installation av fyra Lightfry-enheter på två serveringsställen i Kanada som tillhör svensk global möbelkedja
- Uppföljningsorder till US Army i Italien från vår distributör FEM i Tyskland
- Första ordern till US Army i Japan
- Första ordern av Lightfry-utrustning till Dixi Burgers, i samband med Roskildefestivalen
- Första ordern från danska biokedjan Movie house
- Lightfry-enhet som möter hygienstandarden USPH lanseras på mässa och demonstreras för marinmarknaden av Loipart
- Den libanesiska snabbmatskedjan Malakaltawouk beställer sin första Lightfry-enhet
VD har ordet
2024 ett oväntat tungt år men med högre aktivitet i 4:e kvartalet
Inför 2024 fanns det efter ett bra 2023 stora förhoppningarna om en fortsatt förbättring. Så blev det nu inte utan inflation, högre räntor och olika fördröjda effekter efterföljandes covid-pandemin tog till sist ut sin rätt vilket innebar att det blev ett år präglat av en avstannande marknad och en tvärt inbromsande försäljning. Osäkerheten på marknaden gjorde att kunder sköt upp projekt i väntan på bättre tider. Kännetecknande för 2024 blev att kunderna bara investerade i det absolut nödvändigaste och ofta dessutom genom att välja det billigaste alternativet. I sådana lägen måste man lyfta blicken och fundera på hur man bäst anpassar sig till de nya omständigheterna.
Vidareutveckling av viktigare marknader
Storbritannien och USA är marknader som vi måste vidareutveckla och vi börjar med Storbritannien där vi efter kvartalet bytt till en ny distributör, Whitco Ltd, som passar bolaget och Lightfry mycket bättre sett till upplägg och verksamhet. Dessutom har de ett mycket bättre nätverk inom olika offentliga segment som utbildning, sjukvård, fängelser samt försvarsgrenar vilket innebär en riktigt bra öppning och möjlighet för Lightfry som produkt. I deras kundregister om totalt ca 7000 kunder finns det även gott om privatägda bolag. Bredden är stor och samarbetspartners av rang finns det gott om. Detta är ett viktigt steg för bolaget för att vidareutveckla Lightfrys position på den viktiga brittiska marknaden. Marknaden är stor men kännetecknas dessutom av trender som talar för vår produkt, såsom ökad efterfrågan på mer hälsosam mat, på innovativa produkter och innovativ teknik som kan bidra till ökad hållbarhet både vid användandet och sett till vad de kan tillaga, kort sagt, trender som passar in på Lightfry och dess egenskaper extremt väl!
I USA vill vi vidareutveckla distributionen till att ha 5 – 8 distributörer som fördelas jämnt bland USA’s delstater och helst distributörer med service i egen regi. Lightfry behöver distributörer som är närmare kunderna för att kunna ge det stöd och den support som krävs över tid för att skapa förtroende för Lightfry som produkt. Vi behöver samarbeta med distributörer som prioriterar Lightfry hela vägen, från införsäljning till installation, driftsättning, service, underhåll mm för att skapa nöjda kunder som sprider positiva budskap om vår produkt och genererar ringar på vattnet.
Eatgood skall bygga vidare på vår affär bestående av fyra ben där USA, Kanada, Storbritannien utgör tre av dem och den marina sektorn det fjärde. För att skapa mer stabil tillväxt och försäljning fokuserar vi på verksamheter där hälsa och säkerhet har hög prioritet, såsom sjukhus, skolor, universitet och militära anläggningar samt marina installationer, på bland annat fartyg och offshore-plattformar. Försäljningen behöver öka och omsättningen stabiliseras vilket är avgörande för att Eatgood skall gå till att vara ett lönsamt bolag över tid.
Ett fortsatt ökande intresse för de nyckelegenskaper som Lightfry erbjuder, såsom ökad säkerhet, förbättrad miljömässig hållbarhet, hälsomässiga fördelar och energieffektivitet, är alla resultatet av globala drivkrafter inom miljö-, hälso- och säkerhetsområdet och bidrar till att ytterligare öka intresset för Lightfry som produkt. Detsamma gäller de kraftigt ökande priserna på såväl energi som vegetabilisk olja.
När det gäller friteringsteknologin pågår det inom restaurangbranschen ett teknikskifte där vår teknologi, Air Fry Technology, erbjuder ett mycket attraktivt alternativ till traditionella friteringsmetoder. Teknikskiften möter rent generellt ofta ett visst motstånd eftersom det innebär att man skall gå från en teknologi som man känner väl, till en som är ny och mindre välkänd. Detta är också något som i stor utsträckning kännetecknar den kommersiella restaurangindustrin som till sin natur är konservativ och normalt ligger minst 10 år efter konsumentmarknaden. Här sker nu sakta ett skifte vilket underlättas av airfry-teknologins positiva nyckelegenskaper och egenskaper, men också airfry-teknologins allt bredare spridning genom hushållsprodukter. Det sistnämnda ökar restaurangbranschens intresse för, och viljan att prova, Lightfry som produkt vilket kommer vara avgörande.
Försäljning 3 707 TKR
Försäljningen uppgick till 3 707 TKR för 2024. Motsvarande siffra för 2023 var 9 081 TKR. Under 4:e kvartalet 2024 uppgick försäljningen till1 056 TKR. Nettoresultatet för 4:e kvartalet visar en förlust om -191 TKR. Resultatet för helåret 2024 landade på -3 361 (-1 723) TKR.
Likviditet och finansiell ställning
Försäljningen har skett från befintligt lager vilket tillsammans med god bruttomarginal är avgörande för att skapa kassaflöde och uthållighet. Bolaget har i nuläget kundfordringar om 1,18 Msek och gott hopp om nya affärer till följd av ökad aktivitet i Q4, men på en förhållandevis fortsatt trög marknad har vi trots detta ett likviditetsläge som är under mycket hård press. Vi har ett betalt lager avseende insatsvaror och färdigvarulager med Lightfry-enheter om 7,2 Msek vilket har gett, och ger oss, flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling vilken snabbt kan förstärka vår kassa och förbättra vår likviditet. Bolaget arbetar för att hålla ett balanserat färdigvarulager och vid utgången av Q4 bestod det av ett 10-tal leveransklara Lightfry-enheter samt ytterligare ett trettiotal enheter som är färdigställda till cirka 95 procent.
Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandragkvartal 4 och helåret 2024,
1 januari – 31 december 2024 i TKR
Resultaträkning Q4 2024 Q4 2023 Helår 2024 Helår 2023
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring 1 056 3 441 3 706 9 081
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -1 299 -3 263 -6 924 -10 607
Rörelseresultat före avskrivningar -243 178 -3 218 -1 526
Avskrivningar -23 -23 -90 -90
Rörelseresultat efter avskrivningar -265 155 -3 308 -1 616
Övriga rörelsekostnader 0 - 67 -50 -96
Rörelseresultat före finansiella intäkter -265 88 -3 358 -1 712
och kostnader
S:a finansiella intäkter och kostnader 74 8 -3 -11
Resultat efter finansiella kostnader -191 96 -3 361 -1 723
|
|
|
|
|
|
|
|
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20241231, TKR
20241231 20231231
Anläggningstillgångar 52 160
Lager 7 167 6 189
Fordringar 1 183 2 704
Kassa bank 2 871
S:a tillgångar 8 404 9 924
Eget kapital 4 089 7 545
Krediter bank 1 478 59
Kortfristiga skulder 2 837 2 320
S:a Skulder och
eget kapital 8 404 9 924
Soliditet 49% 76%
Ställning per 20241231 avseende:
Likvida medel 2 TKR
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie -0,17kr (jan – dec)
Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2024
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KASSAFLÖDESANALYS |
|
|
|
|
|
4 kvartal 2024 |
4 kvartal 2023 |
|
|
|
|
Den löpande verksamheten |
|
|
|
Resultat efter finansiella poster |
|
- 3 361 202 |
- 1 817 265 |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m |
7 783 |
87 686 |
|
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital |
|
- 3 353 419 |
- 1 729 579 |
|
|
|
|
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital |
|
|
|
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager |
|
- 978 998 |
1 763 735 |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar |
|
1 286 226 |
- 777 749 |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder |
|
829 930 |
- 100 521 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten |
|
- 2 216 261 |
- 844 114 |
|
|
|
|
Investeringsverksamheten |
|
|
|
Förvärv av materiella anläggningstillgångar |
|
- |
- |
Avyttring av materiella anläggningstillgångar |
|
103 000 |
- |
Kassaflöde från investeringsverksamheten |
|
103 000 |
- |
|
|
|
|
Finansieringsverksamheten |
|
|
|
Nyemission |
|
- |
- |
Återbetalda aktieägartillskott |
|
- |
- |
Upptagna lån |
|
1 771 633 |
- |
Amortering av lån |
|
- 522 450 |
- 368 469 |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten |
|
1 249 183 |
- 368 469 |
|
|
|
|
Periodens kasssaflöde |
|
- 864 078 |
- 1 212 583 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Likvida medel vid periodens början |
|
865 643 |
2 078 226 |
|
|
|
|
Likvida medel vid periodens slut |
|
1 565 |
865 643 |
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
9 maj 2025 Årsredovisning för 2024 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på Eatgoods hemsida
27 maj 2025 Kvartalsrapport Q1 2025
16 juni 2025 Bolagsstämma på Eatgood kl.14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 25 februari 2025
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.