Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB 1 jan – 31 december 2024 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB 1 jan – 31 december 2024

 

 

Fjärde kvartalet 2024, oktober-december  Helåret 2024, januari-december                           
Nettoomsättning: 1 056 (3 441) TKR  Nettoomsättning: 3 706 (9 081) TKR

Resultat: -191 (96) TKR   Resultat: -3 361 (-1 723) TKR

 

Viktiga händelser under 4:e kvartalet samt helåret 2024

4:e kvartalet

  • Omsättningen, helår, uppgår till 3 706 TKR
  • Första mötet med Whitco, bolagets nya distributör för Storbritannien
  • Installation av och utbildning för den första Lightfry-enheten enligt USPH-specifikation, (utförande krav avseende restaurangutrustning för fartyg som angör hamnar i Nordamerika), på ett av AIDAs kryssningsfartyg
  • Första ordern från ett franskt varv av Lightfry-enhetenligt USPH-specifikation för installation på ett fartyg tillhörande den franska flottan
  • Flera leveranser av Lightfry utrustning till återförsäljaren AMI för leverans till kunder i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten
  • Första leveransen av Lightfry till Metos Marine i Finland

 

Viktiga händelser kvartal 1-3

  • Installation av fyra Lightfry-enheter på två serveringsställen i Kanada som tillhör svensk global möbelkedja
  • Uppföljningsorder till US Army i Italien från vår distributör FEM i Tyskland
  • Första ordern till US Army i Japan
  • Första ordern av Lightfry-utrustning till Dixi Burgers, i samband med Roskildefestivalen
  • Första ordern från danska biokedjan Movie house
  • Lightfry-enhet som möter hygienstandarden USPH lanseras på mässa och demonstreras för marinmarknaden av Loipart
  • Den libanesiska snabbmatskedjan Malakaltawouk beställer sin första Lightfry-enhet

 

 

 

 

 

VD har ordet

 

2024 ett oväntat tungt år men med högre aktivitet i 4:e kvartalet

Inför 2024 fanns det efter ett bra 2023 stora förhoppningarna om en fortsatt förbättring. Så blev det nu inte utan inflation, högre räntor och olika fördröjda effekter efterföljandes covid-pandemin tog till sist ut sin rätt vilket innebar att det blev ett år präglat av en avstannande marknad och en tvärt inbromsande försäljning. Osäkerheten på marknaden gjorde att kunder sköt upp projekt i väntan på bättre tider. Kännetecknande för 2024 blev att kunderna bara investerade i det absolut nödvändigaste och ofta dessutom genom att välja det billigaste alternativet. I sådana lägen måste man lyfta blicken och fundera på hur man bäst anpassar sig till de nya omständigheterna.

 

Vidareutveckling av viktigare marknader

Storbritannien och USA är marknader som vi måste vidareutveckla och vi börjar med Storbritannien där vi efter kvartalet bytt till en ny distributör, Whitco Ltd, som passar bolaget och Lightfry mycket bättre sett till upplägg och verksamhet. Dessutom har de ett mycket bättre nätverk inom olika offentliga segment som utbildning, sjukvård, fängelser samt försvarsgrenar vilket innebär en riktigt bra öppning och möjlighet för Lightfry som produkt. I deras kundregister om totalt ca 7000 kunder finns det även gott om privatägda bolag. Bredden är stor och samarbetspartners av rang finns det gott om. Detta är ett viktigt steg för bolaget för att vidareutveckla Lightfrys position på den viktiga brittiska marknaden. Marknaden är stor men kännetecknas dessutom av trender som talar för vår produkt, såsom ökad efterfrågan på mer hälsosam mat, på innovativa produkter och innovativ teknik som kan bidra till ökad hållbarhet både vid användandet och sett till vad de kan tillaga, kort sagt, trender som passar in på Lightfry och dess egenskaper extremt väl!

 

I USA vill vi vidareutveckla distributionen till att ha 5 – 8 distributörer som fördelas jämnt bland USA’s delstater och helst distributörer med service i egen regi. Lightfry behöver distributörer som är närmare kunderna för att kunna ge det stöd och den support som krävs över tid för att skapa förtroende för Lightfry som produkt. Vi behöver samarbeta med distributörer som prioriterar Lightfry hela vägen, från införsäljning till installation, driftsättning, service, underhåll mm för att skapa nöjda kunder som sprider positiva budskap om vår produkt och genererar ringar på vattnet.

 

Eatgood skall bygga vidare på vår affär bestående av fyra ben där USA, Kanada, Storbritannien utgör tre av dem och den marina sektorn det fjärde. För att skapa mer stabil tillväxt och försäljning fokuserar vi på verksamheter där hälsa och säkerhet har hög prioritet, såsom sjukhus, skolor, universitet och militära anläggningar samt marina installationer, på bland annat fartyg och offshore-plattformar. Försäljningen behöver öka och omsättningen stabiliseras vilket är avgörande för att Eatgood skall gå till att vara ett lönsamt bolag över tid.

 

Ett fortsatt ökande intresse för de nyckelegenskaper som Lightfry erbjuder, såsom ökad säkerhet, förbättrad miljömässig hållbarhet, hälsomässiga fördelar och energieffektivitet, är alla resultatet av globala drivkrafter inom miljö-, hälso- och säkerhetsområdet och bidrar till att ytterligare öka intresset för Lightfry som produkt. Detsamma gäller de kraftigt ökande priserna på såväl energi som vegetabilisk olja.

 

När det gäller friteringsteknologin pågår det inom restaurangbranschen ett teknikskifte där vår teknologi, Air Fry Technology, erbjuder ett mycket attraktivt alternativ till traditionella friteringsmetoder. Teknikskiften möter rent generellt ofta ett visst motstånd eftersom det innebär att man skall gå från en teknologi som man känner väl, till en som är ny och mindre välkänd. Detta är också något som i stor utsträckning kännetecknar den kommersiella restaurangindustrin som till sin natur är konservativ och normalt ligger minst 10 år efter konsumentmarknaden. Här sker nu sakta ett skifte vilket underlättas av airfry-teknologins positiva nyckelegenskaper och egenskaper, men också airfry-teknologins allt bredare spridning genom hushållsprodukter. Det sistnämnda ökar restaurangbranschens intresse för, och viljan att prova, Lightfry som produkt vilket kommer vara avgörande.

 

Försäljning 3 707 TKR

Försäljningen uppgick till 3 707 TKR för 2024. Motsvarande siffra för 2023 var 9 081 TKR. Under 4:e kvartalet 2024 uppgick försäljningen till1 056 TKR. Nettoresultatet för 4:e kvartalet visar en förlust om -191 TKR. Resultatet för helåret 2024 landade på -3 361 (-1 723) TKR.

 

Likviditet och finansiell ställning
Försäljningen har skett från befintligt lager vilket tillsammans med god bruttomarginal är avgörande för att skapa kassaflöde och uthållighet. Bolaget har i nuläget kundfordringar om 1,18 Msek och gott hopp om nya affärer till följd av ökad aktivitet i Q4, men på en förhållandevis fortsatt trög marknad har vi trots detta ett likviditetsläge som är under mycket hård press. Vi har ett betalt lager avseende insatsvaror och färdigvarulager med Lightfry-enheter om 7,2 Msek vilket har gett, och ger oss, flexibilitet och möjligheter att producera i förväg och vara proaktiva i linje med förväntad försäljningsutveckling vilken snabbt kan förstärka vår kassa och förbättra vår likviditet. Bolaget arbetar för att hålla ett balanserat färdigvarulager och vid utgången av Q4 bestod det av ett 10-tal leveransklara Lightfry-enheter samt ytterligare ett trettiotal enheter som är färdigställda till cirka 95 procent.

 

 

Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandragkvartal 4 och helåret 2024,

1 januari – 31 december 2024 i TKR

 

Resultaträkning  Q4 2024 Q4 2023 Helår 2024 Helår 2023                                                                                   

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring  1 056 3 441 3 706     9 081

 

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -1 299      -3 263      -6 924      -10 607

 

Rörelseresultat före avskrivningar     -243 178 -3 218  -1 526

 

Avskrivningar                           -23        -23        -90           -90

Rörelseresultat efter avskrivningar    -265  155 -3 308 -1 616

 

Övriga rörelsekostnader            0   - 67     -50   -96

 

Rörelseresultat före finansiella intäkter    -265 88 -3 358 -1 712

och kostnader

S:a finansiella intäkter och kostnader        74        8         -3         -11

Resultat efter finansiella kostnader    -191   96 -3 361 -1 723

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20241231, TKR

  20241231  20231231  

Anläggningstillgångar     52  160  

Lager     7 167  6 189  

Fordringar    1 183   2 704  

Kassa bank          2  871  

S:a tillgångar   8 404    9 924  

 

Eget kapital    4 089    7 545  

Krediter bank    1 478        59  

Kortfristiga skulder  2 837  2 320  

S:a Skulder och

eget kapital    8 404   9 924  

Soliditet       49%  76%  

 

Ställning per 20241231 avseende:

Likvida medel    2 TKR

Antal utestående aktier   19 471 077

Resultat per aktie   -0,17kr (jan – dec)

 

Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2024

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KASSAFLÖDESANALYS

 

 

 

 

 

  4 kvartal 2024

 4 kvartal 2023

 

 

 

 

Den löpande verksamheten

 

 

 

Resultat efter finansiella poster

 

-  3 361 202   

-  1 817 265   

Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m

          7 783   

        87 686   

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital

 

-  3 353 419   

-  1 729 579   

 

 

 

 

Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital

 

 

 

Ökning (-)/Minskning (+) av varulager

 

-     978 998   

   1 763 735   

Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar

 

   1 286 226   

-     777 749   

Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder

 

      829 930   

-     100 521   

Kassaflöde från den löpande verksamheten

 

-  2 216 261   

-     844 114   

 

 

 

 

Investeringsverksamheten

 

 

 

Förvärv av materiella anläggningstillgångar

 

                   -     

                   -     

Avyttring av materiella anläggningstillgångar

 

      103 000   

                   -     

Kassaflöde från investeringsverksamheten

 

      103 000   

                    -     

 

 

 

 

Finansieringsverksamheten

 

 

 

Nyemission

 

                   -     

                   -     

Återbetalda aktieägartillskott

 

                   -     

                   -     

Upptagna lån

 

   1 771 633   

                   -     

Amortering av lån

 

-    522 450   

-    368 469   

Kassaflöde från finansieringsverksamheten

 

   1 249 183   

-     368 469   

 

 

 

 

Periodens kasssaflöde

 

-     864 078   

-  1 212 583   

 

 

 

 

 

 

 

 

Likvida medel vid periodens början

 

      865 643   

   2 078 226   

 

 

 

 

Likvida medel vid periodens slut

 

          1 565   

      865 643   

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

 

9 maj 2025  Årsredovisning för 2024 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på                                                                             Eatgoods hemsida

27 maj 2025                        Kvartalsrapport Q1 2025

 

16 juni 2025  Bolagsstämma på Eatgood kl.14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås

 

  

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

 

Borås den 25 februari 2025

EatGood Sweden AB

 

 

Henrik Önnermark, VD

 

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

 

 

Bifogade filer

Nyheter om EatGood

Läses av andra just nu

Om aktien EatGood

Senaste nytt