Bokslutskommuniké 2024
Översikt för koncernen
Perioden 1 januari – 31 december
-
Rörelsens intäkter uppgick till: 40,3 (38,5) MSEK
-
Abonnemangsintäkter (ARR) ingångsvärde januari 2025: 35,7 (35,1) MSEK
-
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -1,6 (-7,7) MSEK med en rörelsemarginal om -3,9 (-20,0) %
-
Resultatet efter skatt uppgick till: -1,0 (-6,1) MSEK
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 13,1 (-5,4) MSEK
Perioden 1 oktober – 31 december
-
Rörelsens intäkter uppgick till: 10,0 (10,5) MSEK
-
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -0,8 (-1,6) MSEK med en rörelsemarginal om -8,2 (-15,2) %
-
Resultatet efter skatt uppgick till: -0,6 (-1,2) MSEK
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6,4 (-4,7) MSEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
Perioden 1 januari – 31 december
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 35,7 MSEK, vilket är en ökning med 12 % jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 89 %.
Rörelsens intäkter ökade med 5% jämfört med föregående år.
Perioden 1 oktober – 31 december
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 9,0 MSEK, vilket är en ökning med 7 % jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 90 %.
Rörelsens intäkter minskade med 4% jämfört med föregående år.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Styrelsen för QBNK Holding AB beslutade den 15 januari att initiera en översyn av strategiska alternativ för att maximera värdet för aktieägarna. Med anledning av översynen offentliggjorde Bolaget även viss preliminär finansiell information för fjärde kvartalet 2024
VD har ordet
”Fortsatt tillväxt och minimerat underskott – vi fortsätter leverera enligt plan!”
Vi har under 2024 höjt EBIT från -7,7 MSEK till -1,6 MSEK och samtidigt ökat abonnemangsintäkterna med 12 % jämfört med föregående år. Våra strategiska kunder har gett oss utökat förtroende och förlängt sina samarbeten, bland andra Metso, Autobahn, Arjo och Coop Norge. Vi har även fått ett ökat förtroende från en ny kund genom det ramavtal som tecknades 2023 med ett framstående svenskt industriföretag.
Vår senaste kundundersökning resulterar i NPS +54 för vårt strategiska segment. Kikar vi på benchmark inom liknande produkter och ”Enterprise Saas” så är ett resultat över 50 klassat som ”Excellent” vilket tyder på en mycket nöjd och lojal kundbas med starkt stöd för produkten och de tjänster vi levererar. Detta är något vi är stolta över.
Fjärde kvartalet följer trenden. Vi har haft fortsatt försäljning och abonnemangsintäkterna ökar med 7 % jämfört med samma period föregående år och driftsunderskottet har halverats under fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period 2023.
Vår ARR-tillväxt netto är 800 TSEK under kvartalet (från 34 900 TSEK till 35 700 TSEK). Vi har efter kvartalets slut fått möjlighet att välkomna Bonnier Fastigheter och Nationalmuseum som nya kunder till QBank. Något vi är stolta över! Vi är optimistiska inför att framtiden bär med sig flera lovande möjligheter och ljusa utsikter.
Vi har konsekvent bevisat oss under de senaste åren i form av att vi följer planen, minskat underskott, på väg till svarta siffror och fortsatt ökning av ARR:en. Helåret 2024 och de senaste månaderna fyller mig med en stark känsla av engagemang och framtidstro. Vi fortsätter leverera, marknadsläget till trots och flyttar fram vår position gentemot vårt strategiska kundsegment. Vår ambition är svarta siffror för helåret 2025.
Våra avdelningar fortsätter arbeta enligt plan. Inom Product & Development är AI i fokus för att skapa innovativa lösningar för framtiden, samtidigt som vi uppdaterar användargränssnitt och möjliggör större utveckling för partners. Inom Sales & Marketing satsar vi på digitala metoder för att generera leads och skapa relevant innehåll. Våra samarbeten med partners pågår för att effektivisera försäljning och implementering av projektleveranser. Vi fördjupade vårt samarbete med bland annat Consid under 2024. Professional Services skapar fler projektmöjligheter för våra strategiska kunder och arbetar för lönsamhet i vår egen verksamhet. Inom Customer Success fokuserar vi på kundnöjdhet och att expandera affären till nya affärsområden och dotterbolag.
Jag vill likt tidigare upprepa att det är av vikt att förstå att de negativa resultaten och kassaflödet som visas i våra redovisade siffror är en följd av vår pågående investering i tillväxt. Dessa negativa siffror är en del av vår plan. Vår ambition är att visa lönsamhet för helåret 2025. Vår strategi fokuserar på att de åtgärder vi vidtar kommer att leda till en snabbare ökning av vår ARR, vilket gradvis kommer att balansera vårt driftsunderskott och återinföra lönsamhet. Vi är stolta över att notera att vår ARR kontinuerligt har ökat under de senaste åren.
Den strategiska översynen som styrelsen initierade 15 januari gör mig hoppfull om att framtiden kan innebära ännu snabbare acceleration av vår ARR. Den globala DAM-marknaden är gigantisk och förväntas ha en årlig tillväxttakt på omkring 15 % enligt samstämmiga bransch- och marknadsrapporter. QBNK är en av de främsta aktörerna i Norden inom det segment som vi verkar. För bolag inom Enterprise-segmentet går DAM-lösningarna från att vara Martech-drivna till mer generella lösningar som supporterar verksamheten där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring. Min tidigare bedömning att QBNK´s produkt står sig stark i den behovsbilden bekräftas kontinuerligt och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar mot Enterprise-segmentet.
Jag ser fram emot den närmaste tiden och vad vi kommer att uppnå härnäst. Vi kommer att fortsätta att utveckla våra befintliga styrkor och sträva efter att överträffa våra tidigare prestationer i alla led. Avslutningsvis vill jag ta detta tillfälle i akt att uttrycka min uppskattning gentemot vårt team, vår styrelse och våra ägare för förtroendet att leda QBNK.
Stockholm den 7:e feb 2025
Finansiell utveckling
Intäkter och kostnader
Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 31 december 2024 uppgår till 35,7 (32,0) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 4,3 (6,3) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,3 (0,2) MSEK.
All produktutveckling kostnadsförs löpande.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet (EBIT) för perioden upp-går till -1,6 (-7,7) MSEK.
Finansiell ställning och likviditet
Koncernens likvida medel uppgick den 31 december 2024 till 21 528 (8 465) TSEK. Soliditeten uppgick till 14 (16) %.
Koncernens egna kapital uppgick till 5 167 (6 198) TSEK.
Kassaflödet från den löpande verksam-heten uppgick under perioden till
13 063 (-5 362) TSEK.
Investeringar
Koncernen har under perioden 1 januari – 31 december 2024 inte investerat i anläggningstillgångar.
Aktier
Teckningsoptioner
Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 140 224 aktier varav 736 224 aktier med lösenkurs 12,87 kronor (januari 2026) samt 404 000 aktier med lösenkurs 13,86 kronor (januari 2026).
Antal aktier efter full utspädning uppgår till 10 891 424 stycken.
Utestående antal aktier
Ingående antal 2024-01-01 9 751 200
Utgående antal 2024-12-31 9 751 200
De 10 största ägarna
Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 31 december 2024.
Ägare | Antal aktier |
Fredrik Grevelius | 1 2 267 468 st. |
Ekstrand Corporate Advisors AB | 1 563 974 st. |
Försäkringsbolaget Avanza Pension | 2 1 257 163 st. |
Ola Knutsson | 615 604 st. |
Ludvig Thureson | 549 239 st. |
Patrik Brummer | 459 260 st. |
Gembox AB (Kjell Duveblad) | 347 347 st. |
Bank Julius Baer & Co Ltd | 262 407 st. |
Melphi Group AB (Jacob Philipson) | 257 444 st. |
Adrian Brummer | 195 628 st. |
1 Varav 2 264 468 st. aktier via försäkringslösningar i Avanza Pension.
2 Exklusive 2 264 468 st. aktier enligt not 1 ovan.