Bokslutskommuniké 2023 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Bokslutskommuniké 2023

Ett tydligt förbättrat EBITDA-resultat och ett fortsatt arbete med att optimera anläggningsportföljen ger goda förutsättningar för ökad lönsamhet framåt

Fjärde kvartalet – oktober - december 2023

  • Nettoomsättningen minskade till 171,3 (172,2) MSEK, en minskning om 0,5 %
  • EBITDA uppgick till 50,5 (41,9) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 29,5 (24,4) %
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 8,5 (4,2) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 4,9 (2,4) %
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -26,9 (-15,6) MSEK
  • EBIT exklusive engångseffekter från nedskrivningar uppgick till 0,2 (-15,6) MSEK
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -18,2 (-21,8) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,82 (-0,97) SEK

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

  • Actic rekryterade ny VD, Niklas Johansson, som började sin anställning i slutet av januari 2024
  • Sarah Sjöström presenterades som ny ambassadör för Actic i ett långsiktigt samarbete
  • Actic kommunicerade i november att Leif Nilsen, landschef Norge sagt upp sig och lämnat Actic.

Helåret 2023

  • Nettoomsättningen minskade till 678,3 (682,8) MSEK, en minskning om 0,7 %
  • EBITDA uppgick till 199,6 (179,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 29,4 (26,3) %
  • EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 43,5 (23,7) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 6,4 (3,5) %
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -9,6 (-18,0) MSEK, exkluderat effekt från nedskrivningar uppgick EBIT till 17,6 MSEK
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -37,3 (-51,4) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,67 (-2,58) SEK

Kommentar från VD, Niklas Johansson

Som kommunicerades i december, är jag ny VD för Actic. Jag tillträdde min tjänst i slutet av januari och har således precis påbörjat min resa och har som ny i branschen ägnat mina första veckor åt att lära känna organisationen och få en bild av verksamheten ute på våra anläggningar. Det är fantastiskt att få vara ny och jag tar tillfället i akt att lära känna organisationen och verksamheten med nya ögon och i synnerhet utifrån kundperspektivet.

Jag kan glädjande konstatera att det finns en stor passion för vår vision om ett friskare samhälle genom träning, som genomsyrar bolaget och våra anställda. Intresset i att förbättra livet för våra medlemmar genom vad vi gör dagligen är en stark drivkraft och motivator. Det finns många liknelser med min föregående bransch, besöksnäringen, där passionen genomsyrade upplevelserna och gästen i fokus. Genom min erfarenhet av att leda bolag med passionerad personal vet jag att det är enklare att utveckla bolag där passionen finns än tvärtom. Vår resa som jag tar vid kommer till stor del att handla om hur vi utvecklar vår produkt och tjänst där vi skall differentiera oss på marknaden med vårt erbjudande. Vi skall förena passionen med affärsmässighet. Genom tydliga fokuseringar och målstyrning bygger vi parallellt ett attraktivare bolag att arbeta på. Det är människorna som avgör i slutänden.

Jag upplever att det under de senaste åren har lagts en bra grund att bygga vidare ifrån, utifrån en tydlig strategi. Vi har arbetat med att optimera anläggningsportföljen genom såväl investeringar som avyttringar, för att stärka våra huvudkluster och förbättra lönsamheten. Det har även gjorts ett gediget arbete att implementera en ny driftsmodell, som har bidragit till ett ökat service- och försäljningsfokus, detta för att kunna möta våra medlemmars behov på bästa möjliga sätt samtidigt som vi har en kostnadseffektiv bemanning.

Vi ser att strategin har gett resultat där vi har haft en stark medlemsutveckling där vi gjort investeringar tillsammans med en hög kundnöjdhet. Vi ser också att besöken på våra anläggningar har ökat vilket visar att vi har ett starkt erbjudande. Inte minst ser vi positiva resultat i snittantalet medlemmar per anläggning där vi ser en ökning från föregående år med 6 procent.

Vi har även löpande arbetat med vår prisstrategi, där vi ser en ökning i snittpris per medlem med drygt 3 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, dock hämmas effekten av lägre PT intäkter och tittar man på intäkter från gymmedlemskap isolerat har snittpriset ökat med ca 5 procent. Prisjusteringar kommer även framåt vara en viktig del för att kompensera inflationen och de generella prisökningar som inflationen bidragit till.

Effekterna av vårt arbete visar sig i resultatet där vi förbättrar vårt EBITDA resultat exkluderat effekter från IFRS16 med hela 83 procent, till 43,5 MSEK för helåret 2023 jämfört med 23,7 MSEK 2022.

Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet har dock påverkats negativt av engångseffekter efter en genomlysning och värdering av våra tillgångar vilket har resulterat i nedskrivningar om cirka 27 MSEK.

Nettoomsättningen uppgick till 171,3 (172,2) MSEK, en minskning med 0,5 procent jämfört mot fjärde kvartalet föregående år. Medlemsbasen uppgick per 31 december till ca 157 000 medlemmar, en minskning med 4 procent jämfört mot föregående år. Likviditeten kommer även framåt vara i fokus givet att vi önskar fortsätta att investera i våra anläggningar. Per den sista december uppgick likvida medel till 34,8 (34,9) MSEK.

Minskningen både i nettoomsättning och antalet medlemmar ses i ljuset av att antalet anläggningar har minskat med tolv och uppgår vid årets slut till totalt 118 anläggningar jämfört mot 130 anläggningar föregående år.

Mitt fokus framåt kommer att vara att bygga vidare på vår nuvarande strategi och vidareutveckla både anläggningsportfölj och kunderbjudande. Det finns goda förutsättningar för att öka lönsamheten och vår medlemsbas och jag kommer under våren arbeta med att lära känna branschen och utifrån mina tidigare erfarenheter utvärdera möjligheter till ytterligare initiativ som kan skapa förutsättningar för långsiktig lönsamhet och tillväxt.

Det känns otroligt inspirerande att ha påbörjat den här resan med Actic. Actic har en stark position på marknaden med sitt unika erbjudande med både simträning och gym och jag ser framemot att leda bolaget mot tillväxt och lönsamhet. Vi har en stark produkt och vet att vårt produkterbjudande gör skillnad och stärker människors välmående, fysiskt såväl som psykiskt, mot vår vision: Ett friskare samhälle genom träning!

Niklas Johansson, VD

Bifogade filer

Nyheter om Actic Group

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Actic Group

Senaste nytt