Bokslutskommuniké 2023
VD har ordet
Det var 2023 vi skulle få riktig fart på Zoomability. Tyvärr blev det inte så då den nyemission till våra aktieägare i december 2022 inte inbringade mer än 43 % av de 12,7 MSEK i nytt kapital vi sökte. Efter emissionskostnader blev det ca 4,7 MSEK kvar. Det blev alltså 37 % av vad vi ansåg oss behöva för att genomföra våra expansionsplaner.
Trots detta har vi lyckats driva Zoomability vidare och marginellt öka försäljningen 2023. Men det är som jag skrev för ett år sedan. ”Inget i fundamentet för Zoomability har ändrats. Vi har en patenterad och mycket konkurrenskraftig produkt på en stor och växande marknad. Vi fortsätter därför att utveckla bolaget med de resurser vi har med målsättningen att sälja över 500 Zoom Uphill per år inom 3 år”.
Trots att kapitalmarknaden fortfarande var svag 2023 försökte vi med en till riktad emission till våra aktieägare i november 2023. Tyvärr med ännu sämre resultat än 2022. Vi har därför ändrat strategi helt och kommer nu under 2024 gå ut med riktade erbjudanden till kapitalstarka bolag eller personer som ser den potential Zoomability har att växa och bli ett lönsamt företag.
Ett steg i vår expansion är också att bilda ett JV med Shandong Xinyue Health Technology Co., Ltd i Binzhou, Kina. Det hela har gått mycket snabbt sedan vi 29 januari 2024 meddelade att vi signerat ett LoI. Vi är nu mitt uppe i reella avtalsförhandlingar. Vårt mål är så snart som möjligt under 2024 ha en fabrik klar att producera Zoomar för den kinesiska och sydkoreanska marknaden, men givetvis kan också Zoomability sälja kinatillverkade Zoomar i resten av världen om vi vill.
En nysatsning i USA är också viktig för vår expansion. Där har vår ansökan till FDA om Zoom Uphill som medicinteknisk produkt nu skickats in, och McCabe jobbar för fullt med att etablera återförsäljare i varje delstat. Till det bearbetar GTMUSA State Parks, vilka det finns ca 2000 av i USA, för vår räkning.
På närmare håll, som i Norge, räknar vi också med en kraftig ökad försäljning då vi under 2023 blev klara med testningen av elrullstolsdirektiver EN12185. De första 4 ordrarna har redan kommit på ”Norgevarianten” av Zoomen, och vår distributör Efekton lägger ner ett stort jobb på att delta i olika mässor och följa upp alla de förfrågningar som finns.
I Sverige ser det också mycket positivt ut då vi det finns ett starkt intresse från kommuner och privatpersoner att köpa vår elrullstol Zoom Uphill. Och Italien är en marknad vi räknar med att se en ännu starkare tillväxt 2024 genom vår distributör Greenova. Sen har vi ju 14 andra länder vi finns representerade i, men vi har idag för små resurser att ta oss an alla.
Hur snabbt vi kan växa och nå positivt resultat beror dock helt på att vi får in mer kapital. Dels för att kunna öka produktionen då allt ska betalas innan det kan säljas. Och bara för att öka produktionen med 100 Zoomar krävs åtskilliga miljoner för att köpa in insatsvaror vilket belastar likviditeten.
Idag har vi också en mycket liten organisation med bara fyra personer som ska sköta det jobb som minst 8 personer gör i motsvarande typer av bolag. Det är en helt ohållbar situation, vilket gör att vi också behöver kapital för att kunna utveckla organisationen.
Det har varit fyra tuffa år sedan vi noterade Zoomability på Spotlight Stock Marker i juli 2019. Vi hade då mycket på gång, men coronan satte stopp för många av våra planer. Tiden postcorona, med ökade räntor, inflation och kriget i Ukraina, har bidragit till att 2023 också varit ett tufft år.
Vi ser ändå ljuset i tunneln, och det som driver oss som jobbar på Zoomability är det fantastiska gensvar vi får från våra kunder. Nu senast när Maud från Karlstad berättade, på Fritidsbankens konferensen i Stockholm för en dryg vecka sedan, vad Zoomen betytt efter att hon drabbats av en svår muskelsjukdom. Livet blev plötsligt värt att leva igen då kunde hon bli ”A Free Mind In Motion”
Pehr-Johan Fager, VD
För mer information kontakta
Pehr-Johan Fager
0709-203961
[email protected]