Bokslutskommuniké 2022
1 januari–31 december 2022
Finansiell sammanfattning oktober – december 2022
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 230m (218), en ökning med 5,6 procent. Organiskt tillväxt uppgick till -12,5 procent och valutaeffekt uppgick till 11,1 procent.
- EBITA uppgick till SEK 95m (88) och EBITA-marginalen till 41,1 procent (40,2)
- EBIT uppgick till SEK 80m (79) och EBIT-marginalen till 34,9 procent (36,1).
- Periodens resultat uppgick till SEK 65m (60).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 80m (101).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 1,61 (1,50).
Finansiell sammanfattning januari – december 2022
- Nettoomsättningen uppgick till SEK 848m (732), en ökning med 15,8 procent. Organisk tillväxt uppgick till -0,8 procent och valutaeffekt uppgick till 10,8 procent.
- EBITA uppgick till SEK 299m (247) och EBITA-marginalen till 35,3 procent (33,8).
- EBIT uppgick till SEK 249m (212) och EBIT-marginalen till 29,3 procent (28,9).
- Justerad EBIT uppgick till SEK 257m (237). Justeringar för perioden avsåg förvärvskostnader om SEK 8m. Justeringar för perioden 2021 avsåg kostnader relaterade till börsintroduktion om SEK 25m. Justerad EBIT-marginal uppgick till 30,3 procent (32,3).
- Periodens resultat uppgick till SEK 194m (158).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till SEK 236m (240).
- Resultat per aktie (före och efter utspädning) uppgick till SEK 4,85 (3,95).
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Styrelsen föreslår en utdelning om SEK 4,00 (3,50) per aktie, vilket motsvarar ett totalbelopp om SEK 160m (140).
Nyckeltal koncern | ||||
2022 okt–dec | 2021 okt–dec | Helår 2022 | Helår 2021 | |
Nettoomsättning, SEKm | 230 | 218 | 848 | 732 |
Nettoomsättning proforma, SEKm | – | 248 | 872 | 820 |
EBITDA, SEKm | 100 | 93 | 322 | 269 |
EBITA, SEKm | 95 | 88 | 299 | 247 |
EBITA-marginal, % | 41,1 | 40,2 | 35,3 | 33,8 |
EBIT, SEKm | 80 | 79 | 249 | 212 |
EBIT proforma, SEKm | – | 84 | 249 | – |
EBIT-marginal, % | 34,9 | 36,1 | 29,3 | 28,9 |
EBIT-marginal proforma, % | – | 33,9 | 28,6 | – |
Justerad EBIT, SEKm | 80 | 79 | 257 | 237 |
Justerad EBIT-marginal, % | 34,9 | 36,1 | 30,3 | 32,3 |
Periodens resultat, SEKm | 65 | 60 | 194 | 158 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten, SEKm | 80 | 101 | 236 | 240 |
Nettoskuld, SEKm | 4 | -134 | 4 | -134 |
Nettoskuld/EBITDA LTM | 0,01 | -1,44 | 0,01 | -0,50 |
Resultat per aktie | 1,61 | 1,50 | 4,85 | 3,95 |
VD-kommentar
God lönsamhet avslutade ett robust 2022
Det fjärde kvartalet för Profoto har präglats av en svag efterfrågan och avvaktande kunder även om lönsamheten varit god. Försäljningen uppgick till SEK 230m vilket motsvarade en tillväxt på 6 procent i jämförelse med samma kvartal föregående år. För helår 2022 var motsvarande siffror SEK 848m och 16 procent. Den organiska försäljningstillväxten för kvartalet uppgick till minus 12,5 procent och minus 0,8 procent för helåret. EBIT-marginalen var stark och uppgick till 35 procent i kvartalet och 29 procent för helåret.
Fortsatt osäkerhet i marknaden
Efter ett robust tredje kvartal blev det fjärde kvartalet däremot svagt. Osäkerheten i marknaden, präglad av räntehöjningar, inflation och höjda elpriser har resulterat i en avvaktande inställning hos våra kunder under kvartalet.
Att konsumenter, och fotografer som egenföretagare, varit försiktiga med att spendera i dessa tider har varit märkbart. Vi har sett en större försiktighet vilket också har föranlett handlare att minska sina lager. Vi såg även att vissa större investeringar har pausats vilket påverkat efterfrågan på våra automatiska lösningar som har högre prispunkter än våra modulära lösningar.
Under det tredje kvartalet noterade vi att framför allt Europa var påverkade av den makroekonomiska situationen. Under fjärde kvartalet såg vi en något ökad positivism i regionen samtidigt som utvecklingen i USA mattades av. Japan gick fortsatt starkt och Kina påverkades negativt av pandemin.
Profoto levererar ett lönsamt år
Kvartalet var tufft för Profoto och vi möter även starka jämförelsesiffror från fjärde kvartalet 2021. Länder började då öppna upp på riktigt efter pandemin och kriget i Ukraina hade inte brutit ut. Alla förberedde sig för återöppningar och fysiska tillställningar som bröllop, fester och evenemang vilket gav en skjuts i försäljningen.
Omsättningen för helåret 2022 uppgick till SEK 848m. Det är över det mål på SEK 800m som vi skulle nå i slutet av 2023 enligt vad vi sade i samband med vår börsintroduktion i juli 2021. Dock har vi haft draghjälp av valutakurser och en del kommer från det förvärv vi gjorde under andra kvartalet. Den justerade EBIT-marginalen för helåret 2022 uppgick till 30 procent vilket var inom vårt mål på 25 och 30 procent. Vi är stolta över att fortsatt kunnat leverera hög lönsamhet. Försäljningstillväxten av vårt förvärv har också påverkats av den svårare marknaden. Samtidigt fortsätter vi att jobba med integrationen och att etablera en säljorganisation i USA. Vi har rekryterat ett säljteam och är i färd med att öppna ett showroom i Brooklyn, New York där vi kan demonstrera hela vårt produktutbud. Från automatiska lösningar till våra modulära produkter.
Fortsatt fokus på innovation
Vi fortsätter att satsa på produktutveckling inom våra fokusområden och där vi är unika. Vi ser de underliggande strukturella trenderna med marknadstillväxt tydligt.
- Inom e-handel blir vikten av att skapa hög kvalitativt visuellt innehåll, bilder och rörligt innehåll, ännu viktigare för att vara konkurrenskraftig.
- För att bygga starka modevarumärken krävs differentiering – det byggs också av starka bilder och filmer.
- För event som bröllop där viss uppgång kan börja anas är duktiga fotografer det viktigaste för att skapa minnen för livet. Och hur särskiljer sig en fotograf? Genom fantastiskt ljus naturligtvis.
Flera intressanta tillväxtmöjligheter
Även om marknadsutsikterna är osäkra den närmaste tiden jobbar vi för det vi tror på genom att ständigt öka vår innovation. Detta avspeglas i vår ökade investeringstakt under 2022 där vi återinvesterade 10 procent av omsättningen i forskning och utveckling. Vår strategi är fortsatt att stärka vår position som premiumvarumärke genom produktutveckling. Marknaden för professionella bilder fortsätter att växa och det finns flera intressanta delmarknader där Profoto har intressanta tillväxtmöjligheter, både organiskt och via förvärv.
Jag vill passa på att tacka alla våra hängivna medarbetare för driv och engagemang under året. Jag ser fram emot att se vad vi tillsammans kan åstadkomma 2023!
Sundbyberg den 22 februari 2023
Anders Hedebark
Vd och koncernchef