Bokslutskommuniké 2022 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Bokslutskommuniké 2022

STRAX - ett utmanande år som avslutades med att många åtgärder vidtogs för att förbereda verksamheten inför en mycket bättre framtid

  • Koncernens försäljning för perioden 1 januari – 31 december 2022 uppgick till 104,4 (101,8)
    MEUR och bruttomarginalen uppgick till 16,7 (16,4) procent.

  • Koncernens resultat för perioden 1 januari – 31 december 2022 uppgick till -19,6 (-3,9) MEUR, motsvarande -0,16 (-0,03) euro per aktie.

  • EBITDA från kvarvarande verksamhet under perioden 1 januari – 31 december 2022 uppgick till
    -0.9 (5,4) MEUR.
  • Eget kapital per den 31 december 2022 uppgick till -6 480 (14 036) MEUR motsvarande -6,5 (14,0)
    euro per aktie.
  • Externa faktorer fortsatte att ha negativ inverkan på försäljningen av egna mobiltillbehör och produkter inom Audio, samtidigt som försäljningen av personlig skyddsutrustning med lägre marginaler, i stort sett bibehölls. Avmattningen i försäljningen tvingade oss att göra en lagernedskrivning på 4 MEUR. Vår genomsnittliga bruttomarginal är därför fortsatt pressad jämfört med nivån före Covid-19 pandemins utbrott.
  • I september 2022 fattade styrelsen ett beslut om en mer fokuserad strategi framöver för STRAX samt en förenklad bolagsstuktur: egna varumärkena Dóttir och grell, verksamheten med licensierade varumärken som bedrivs av Telecom Lifestyle Fashion samt verksamheten inom personlig skyddsutrustning rapporteras som avvecklad verksamhet.
  • Plan för att avyttra tillgångar och refinansiera distributionsverksamheten för att förbättra likviditeten och reducera skulderna i koncernen initierad.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

STRAX dotterbolag Urbanista, vinner två utmärkelser på CES 2023 i Las Vegas, det mest inflytelserika tech-eventet i världen. Urbanista Phoenix – världens första helt trådlösa, aktivt brusreducerande in-ear-hörlurar
som laddas av ljus – utses till ”Best of CES” av tekniktidningarna TWICE och MakeUseOf (MUO).


- En fortsatt besvärlig situation för branschen under 2022 hade en kraftigt negativ påverkan på våra siffror.
Vi fortsatte dock att investera i våra fyra återstående egna varumärken och vår försäljningsplattform i Nordamerika, något som gett oss en effektivare och mer fokuserad organisation och skapar förutsättningar för
en betydligt ljusare tid framöver. Under året genomförde vi en rad olika kostnadsbesparande åtgärder i de kvarvarande verksamheterna och vi förväntar oss att de positiva effekterna kommer att visa sig fullt ut under
2023 och framöver.

Gudmundur Palmason, VD

Bifogade filer

Nyheter om Strax

Läses av andra just nu

Om aktien Strax

Senaste nytt