Bokslutskommuniké 2022
”Det fjärde kvartalet 2022 var starten för ett nytt normalläge. Trots att omlokaliseringen av medarbetare är en pågående process så ger dock det fjärde kvartalet en bild över vad vi ser som en startpunkt för ett representativt kvartal när det gäller kostnadsstruktur, utgifter för UA och lönsamhet som vi förväntar oss för 2023.” säger Vlad Suglobov, VD på G5 Entertainment. ”Jämfört med fjolåret ökade intäkterna under fjärde kvartalet med 12%, räknat i SEK, och minskade med 7% räknat i USD, vilket är i linje med den övergripande marknadsutvecklingen. Sekventiellt växte intäkterna för fjärde kvartalet med 1% jämfört med tredje kvartalet. Bruttomarginalen uppgick till starka 67,1%, något lägre än rekordet under tredje kvartalet. Sherlock var återigen stjärnan i vår portfölj, drev tillväxten i den nya generationen spel, och växte 61% i USD-termer jämfört med föregående år. Jämfört med 2023 växte G5 Stores intäkter med över 80% räknat i USD och sekventiellt ökade de med närmare 30% jämfört med tredje kvartalet. Under januari 2023 har G5 Store accelererat ytterligare, och ligger nu 100% över siffrorna för 2022, räknat i USD. Vi är glada över den starka och dynamiska tillväxten för G5 Store med dess höga intäktsnivåer - och med den betydelse som en fortsatt stark tillväxt för G5 Store under 2023 har för både bruttomarginal och lönsamhet. När vi går in i 2023 ser vi stark tillväxt för både Sherlock och G5 Store, och en växande lönsamhet genom att en högre procentandel av våra intäkter kommer från våra egna spel och plattformar. 2023 strävar vi efter att visa en stabil utveckling i linje med det ”nya normala” för fjärde kvartalet.”
Oktober – december 2022
- Intäkter för perioden var 363,6 (324,6) MSEK, en ökning med 12 procent jämfört med samma period 2021. Mätt i USD minskade omsättningen 7 procent.
- Bruttomarginalen ökade till 67 (65 procent) då en större andel av intäkterna kommer från egna spel och plattformar.
- Rörelseresultatet för perioden var 47,6 (56,6) MSEK en minskning med 16 procent.
- Resultat efter skatt uppgick till 45,8 (54,2) MSEK.
- Resultat per aktie för perioden, före utspädning, var 5,56 (6,42) SEK.
- Kassaflödet uppgick till 1,0 (19,0) MSEK.
- Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 6,0 miljoner, en minskning med 12 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,7 miljoner, en minskning med 5 procent jämfört med samma period 2021. Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 177,2 tusen, en minskning med 7 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 61,7 USD, en minskning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Under perioden har en förändring av metodiken för att mäta de operationella mätetalen gjorts. Mer information finns i rapporten, jämförelseperioden har justerats därefter.
Helår 2022
- Intäkter för året var 1 400,1 (1 315,7) MSEK, en ökning med 6 procent jämfört med samma period 2021. Mätt i USD minskade omsättningen med 10 procent.
- Bruttomarginalen ökade till 67 procent (62 procent) då en större andel av intäkterna kommer från egna spel och plattformar, samt lägre avgifter på Microsoft Store från 1 augusti 2021.
- Rörelseresultatet för perioden var 79,5 (216,1) MSEK, en minskning med 63 procent.
- Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 8,00 (23,32) kronor.
- Styrelsen avser att föreslå en aktieutdelning om 8,0 (7,0) kronor per aktie, vilket motsvarar ca 65,4 (59,1) MSEK.
Informationen är sådan som G5 Entertainment AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-09 07:00 CET.