Bokslutskommuniké 1 jan – 31 december 2021
Viktiga händelser under helåret 2021
- Nyemission 2021
- Marknadsutveckling - vegetabiliska oljor och el steg kraftigt under 2021
- Uppföljningsorder från USA distributör i samband med ny godkänd certifiering
- Ventless huv godkänd för USA marknaden
- Uppföljningsorder av Lightfry till Australian Navy
- Ny design klar på silikonlist från Italiensk leverantör för optimerad funktion
- Nya distributörer, WIDAB i Sverige och Cuisinequip i Storbritannien
- Konsumentmarknaden för luftfritöser, fortsatt stark tillväxt
- Mässor öppnade upp under andra halvåret – efter 18 månaders uppehåll
VD’n har ordet
Försäljning under helåret uppgick till 3,84 Msek (3,52 Msek 2020). Under Q1 2021 så gick vi ifrån korttidspermittering för att åter rampa upp och återkomma till normal verksamhet och med fokus på att marknaden öppnade upp allt mer. Det var ett klokt val då det äntligen blev möjligt med mässor återigen från september med mässor i London och i Milano med HOST-mässan i oktober. Tyvärr så kom en tredje Covid/Omikronvåg vilket lade sordin på stämningen något, men som vi ser det, blir den en kortare parantes innan samhället och vår marknad för restaurangutrustning kan återgå till ett mer normaliserat tillstånd utan restriktioner. Som det ser ut så går vi starka in i ett mycket intressant 2022 med marknadsfaktorer, stigande priser för vegetabiliska oljor +107% i USA och på många andra marknader samt ökande elpriser, som påverkar i positiv riktning för luftfritering. Ytterligare positivt på USA marknaden är den nu godkända och mycket viktiga ventless huven som fullständigt öppnar upp den marknaden. Ett fortsatt tryck på konsumentmarknaden för luftfritöser samt den största planerade närvaron globalt på mässor runt om i världen, vilket är på en nivå vi aldrig haft på Eatgood tidigare med produkten Lightfry. Nu har vi nått ett läge där bägaren rinner över för många aktörer, när kostnaderna blir extrema för att fritera i olja vilket är de sista pusselbitarna för att sätta ordentlig fart på försäljning av Lightfry. Vi tror på ett slut för Covid, och att det får vara slutpratat om Covid inom kort, vilket gör att det känns mycket positivt med en nystart in på 2022 med stor tillförsikt om framtiden som är - Air Fry Technology – ”Air is the new oil”. Vi är mer än redo för marknaden med ett välfyllt lager, en ökad efterfrågan på vår fantastiska produkt Lightfry, i ett bolag med god ekonomi!
Nyemission 2021
I april genomfördes en nyemission som hade en teckningsgrad om 255% och nyemissionen tillförde bolaget 12 Msek minus emissionskostnader om 600kkr. Idag står bolaget väl rustat för ökad försäljning och leveranser. Idag har vi ett bolag med väldig låg skuldsättningsgrad och vid årsskiftet en soliditet om 74%. Vi har handlingsutrymme och vi kommer att ta plats på marknaden.
Marknadsutveckling - vegetabiliska oljor och el steg kraftigt under 2021
Lightfry har väldig många fördelar med luftfriteringsteknik t.ex ingen kostnad för olja, låg elförbrukning, ingen risk för oljebränder, låg risk för personskador, hälsosammare mat, lättare att hålla rent i lokaler osv. Under 2021 så kom de slutgiltiga incitamenten, ekonomiska sådana, då priset på vegetabiliska oljor steg med över 100% och det året då elpriset slog i taket. Dessa faktorer vill vi påstå är de kraftigaste ”drivers” som vi har haft som vind i seglen för att verkligen lyfta Lightfry och Air Fry Technology som ett alternativ att investera i långsiktigt. När det svider riktigt ordentligt ekonomiskt med att fritera i olja söker man alternativen. Det är uppenbart så då vi får mycket mer inspel och förfrågningar om Lightfry från alla olika marknader inklusive vår hemmamarknad Sverige vilket är riktigt inspirerande. Man kan säga att stjärnorna står rätt på himlen för en ökad aktivitet.
Uppföljningsorder från vår USA distributör i samband med ny godkänd certifiering
Ytterligare uppföljningsorder från USA kom äntligen under 2021(senast innan dess 2019) med en repeatorder avseende Lightfry med en ny och godkänd elkonfiguration, LF12U-4 vilket innebär en elanslutning utan neutral. Denna produkt är den som passar in hos det stora antalet möjliga potentiella kunder då detta är den elkonfigurations som är den vanligaste i USA. Från våra distributörer i USA så sägs det att så mycket som upp till 85% av lokalerna har behov av denna nya version av Lightfry vilket kommer underlätta införsäljning av Lightfry till nya kunder. Certifieringen genomfördes av Intertek.
Ventless huv godkänd för USA marknaden
I Q4 2021 blev så äntligen en ventless huv godkänd för Lightfry som kan marknadsföras på USA marknaden. Ventless är det segment som växer snabbast och det viktigaste vapnet att ha som funktion till sin maskinutrustning för att kunna ta order. Ventless innebär att man kan använda en maskinutrustning t.ex Lightfry utan att behöva koppla in den till extern ventilation. Stora godkända ventilationsanläggningar är väldigt kostsamma varför många drar sig för att investera i annan utrustning än utrustning som är godkänd som ventless. Detta är stort, särskilt om man vill in på C-stores, convenience stores, typ Seven-11 och bensinmackar. C-stores t.ex kommer inte installera en godkänd ventilationsanläggning utan väljer ventless utrustning. Lightfry med ventless-lösning kommer sätta fart på försäljningen och innebära ett stort lyft med helt ny och förbättrad position samt generera ordentligt ökad försäljning
Australian Navy
Under Q2 2021 så fick vi en uppföljningsorder från Australiensiska flottan på ytterligare 6 st Lightfry enheter vilket alltid är positivt då uppföljningsordrar betyder nöjda kunder. Vi ser en stor potential i att leverera fler Lightfry-enheter till flottan på de landbaserade anläggningarna men även till fartygen för marina installationer som de även visades stort intresse för.
Ny silikonlist med optimerad prestanda
Silikonlister till ugnar är för alla producenter något av en utmaning. Under 2021 så har vi efter mycket tester av olika profiler till Lightfry kommit fram till en ny slutgiltig design som skall ha mycket bättre funktion vilket innebär ett stort steg framåt och en ännu bättre upplevelse för kunder och användare. Ny list och formgjutningsverktyg beställdes under Q4, och under Q1 2022 skall komma de första leveranserna utav denna nya list dyka upp.
Nya distributörer, WIDAB i Sverige och Cuisinequip i Storbritannien
WIDAB är en relativt ny aktör på marknaden men som på kort tid har tagit stor plats på marknaden, i hela Sverige, genom att ha fullservice med allt från försäljning, service, reparation osv. Ett ungt gott gäng som går hem hos fler och fler som uppskattar enkelheten och helheten med att ha en fullserviceleverantör. Se www.widab.se. Cuisinequip är en ny distributör för Storbritannien som i huvudsak bara säljer till sitt nät av ett 80-tal återförsäljare. Återförsäljarna i sin tur har kundkontakterna samt sköter försäljning till slutanvändaren, samt de har service och reparation för bästa upplägg gentemot kunderna. Cuisineequip är väl etablerade på den Brittiska marknaden och har ett bra kontaktnät på marknaden samt en hög marknadsnärvaro genom deltagande på många mässor. Med ett sådant upplägg når vi många kunder och får bra spridning av Lightfry på en intressant Brittisk marknad.
Luftfritöser på konsumentmarknaden växer så det knakar
De senaste 6-7 åren så har marknaden fullständigt exploderat för Luftfritöser till konsument. Luftfritering har blivit mycket populärt och uppskattat. Tack vare denna trend och utveckling så behöver vi inte förklara att det går att fritera med luft utan idag är det en självklarhet. Konsument- marknaden leder allt som oftast utvecklingen kring ny innovativ teknik på marknader och vi är redo för detta teknikskifte på den kommersiella marknaden, med andra ord konvertering till luftfritering fullt ut.
Mässor öppnade upp under andra halvåret – efter 18 månaders uppehåll
Äntligen efter sommaren blev det möjligt med mässor. Efter mer än 18 månaders uppehåll drog vi igång med våra första två mässor i London i slutet av september tillsammans med Cuisinequip. Den följdes upp med NACS show i Chicago med och av HB Specialty foods i början av oktober. Turligt nog så han vi med den största av mässorna HOST i Milano trots pandemi i slutet av oktober vilker var värdefullt framför allt med ny marknadschef på plats, Anna Johansson, som fick mycket att följa upp och bearbeta efter mässan.
Försäljning
Försäljning uppgick totalt för helåret till 3,84 Msek (3,52 Msek 2020) och under 4:e kvartalet 2021 till 766kkr(452kkr Q4 2020). Försäljningen skedde till största del, under 2021, på export och i huvudsak till USA. Största marknaden under året var USA som stod för 50% av försäljningen. Resultatet för 2021 landade på -3,68 Msek (-2,78 Msek 2020). Ökade kostnader för ökad marknadsaktivitet samt ny personal har drivit upp det negativa resultatet under året efter ett mycket nerbantat år 2020 i kombination med stöd för korttidspermittering vilket förbättrade resultatet för 2020.
Kostnads och likviditets-påverkande aktiviteter
Under 2021 har vi successivt växlat upp för att vara redo när marknader öppnar upp för fullt och då Covid inte längre orsakar inskränkningar genom diverse restriktioner. I Augusti började Anna Johansson som CMO samt att vi har haft inne extra personal för konstruktion och CAD arbete. Utöver detta så har det blivit mer marknadsaktiviter och resekostnader 2021 jämfört med 2020. bolaget har av utgången av 2021 en likviditet på 5,2 Msek
Utsikter och aktiviteter 2022
Gott läge för produktion/sälj - lager och uppbyggnad av lager ger möjlighet till leveranser
Under 2021 så har många olika producenter haft svårigheter med att få tag på komponenter för att kunna producera och leverera. Eatgood har alltid haft ett större lager för produktion vilket varit ett lyckokast då vi inte ännu upplevt någon brist som påverkat produktion och våra leveransmöjligheter. Lagret som vi har haft och den mängd som funnits har inneburit att vi har kunnat beställa hem komponenter i tid innan befintligt lager tagit slut. Eatgood med Lightfry är lite av ett unikum av leverantörer som fortfarande kan leverera med normala ledtider om 2-4 arbetsveckor. Att ha ett större lager har inte alltid setts som positivt men det senaste året så har det synsättet skiftat kraftigt till att vara en riktigt värdefull tillgång som skapar stabilitet.
USA med helt nya förutsättningar – ventless huv och 4-ledad Lightfry enhet
Med den nya certifierade Lightfry enheten med 4-ledad elkonfiguration och den nya ventless huven så ligger marknaden öppen för en rejäl försäljningsökning via vårt befintliga MAFSI återförsäljar-nätverk. USA är fortsatt en av huvudmarknaderna som vi prioriterar och där vi ser ett väldigt tydligt intresse för Lightfry framför allt med nytillskotten i vår produktportfölj. Vi är övertygade att med ventlesshuven så kommer även en stor kanal som Webstaurant ta fart avseende försäljning av Lightfry enheter i kombination med ventlesshuvar. Under året så är det för tillfället inplanerat fyra mässor som skall hjälpa till för att driva försäljningen.
Skandinavien
Skandinavien är fortsatt en prioriterad marknad och även här har det stigande vegetabiliska oljepriserna en effekt tillsammans med höjda energipriser. Sverige börjar ta fart på en ny spelplan med kraftfullt förändrade förutsättningar för oljefritering. Vi ser gärna att försäljningen tar fart ordentligt här i vårt närområde och att vi därigenom har möjligheten att lära oss väldigt mycket om kunder och deras behov och beteenden på nära håll utan mellanhänder. All den erfarenhet som vi bygger upp i relationen med slutanvändare i avseende på behov av service, support, tjänster, utbildning, uppföljning etcetera har vi möjligheten att ta oss med ut globalt som tydliga framgångsexempel och lärdomar.
Marinmarknaden
Nya krav för fartyg avseende noggrann redovisning av inköpt och lastad frityrolja och därefter redovisad frityrolja för destruktion blir en allt viktigare faktor för fartyg och rederier för val av Lightfry och air frying. Det blir krångligt att hantera och administrera på toppen av kraftigt ökade kostnader för frityroljan i sig självt. Vi hade i början av det 4:e kvartalet ett ökat intresse från rederier och fartyg vilket avtog i samband med Omikron vågen då många möten och mässor för marinmarknaden ställdes in. Försäljning till marina marknaden och installationer på bland annat färjor och fartyg är en intressant marknad då varje fartyg behöver anpassade enheter beroende på elsystem ombord avseende volt och hertz. Vi hanterar alla förekommande elsystem och konfigurationer och kan testköra alla i skarpt läge i vår produktions- och testanläggning i Borås. Komplexiteten i branschen gör också att priser på marina produkter ligger högre vilket bidrar till en högre marginal. Vi ser att Lightfry kan göra en extremt stor skillnad inom marinmarknaden då vi bidrar till att eliminera risken för brand och arbetsmiljöproblem relaterad till oljefritöser bland annat. En ytterligare bidragande faktor till vårt intresse inom marinmarknaden är behovet av bättre och hälsosammare mat både för passagerare och personalen.
Övrig marknad
Vi arbetar även på andra marknader med väl utvalda projekt, men vi är mycket selektiva, för att bli effektiva. Vi bygger vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få utväxling och en större genomslagskraft. Fokus på vår egen aktivitet med insatser avseende sälj och marknadsaktiviteter följer intäkter, intresse och försäljningsframgångar och läggs till övervägande del på USA och förhoppningsvis även Kanada under 2022. Parallellt vill jag fortsatt lyfta Australien, Storbritannien och Mexico som intressanta marknader med stor potential samt väldigt kvalificerade och aktiva distributörer.
Potential och positionering & Intensifierad mässnärvaro inför 2022
Vi ser fram emot att mässor kan hålla öppet 2022 och att vi kan ställa ut med våra distributörer eller i egen regi som ”vanligt”. Med hög marknadsnärvaro skapar bolaget brus och uppmärksamhet. EatGood fortsätter på så sätt att bygga upp ett nätverk och kännedom om produkten Lightfry vilket är starten på säljprocessen. Eatgood med Lightfry är bara i sin linda och nosar på en fantastisk global försäljnings och marknadspotential. Nu har vi under 2021 byggt upp och positionerat bolaget på bästa möjliga sätt inför ett framgångsrikt 2022 med goda försäljningssiffror i jakten mot i ett första steg att gå break even.
Följande viktiga mässor är inbokade för marknadsbearbetning och försäljning av Lightfry-ugnen tillsammans med EatGood’s distributörer under 2022/2023:
- APM - ASIA Pacific Maritime, 16-18 mars 2022, Singapore
- HRC- Hotel Restaurant & Catering, 21-23 mars 2022, London, UK
- Internationl Pizza show, 22-24 mars 2022, Las Vegas, USA
- ,Foodexpo 27-29 mars 2022, Herning, Danmark
- HOST, 13-17 oktober 2023, Milano, Italien
Följ uppdaterad mässförteckning löpande på www.lightfry.com
Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2021,
1 januari –31 december 2021 i KKR
Resultaträkning Q4 2021 Q4 2020 Helår 2021 Helår 2020
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring 766 452 3 844 3 522
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 162 -1 099 -7 165 -5 852
Rörelseresultat före avskrivningar -1 396 -647 -3 321 -2 330
Avskrivningar -53 -52 -224 -210
Rörelseresultat efter avskrivningar -1 449 -699 -3 545 -2 540
Övriga rörelsekostnader 0 0 - 0 - 47
Rörelseresultat före finansiella intäkter -1 449 -699 -3 545 -2 587
och kostnader
S:a finansiella intäkter och kostnader - 14 -49 -139 -194
Resultat efter finansiella kostnader -1 463 - 748 -3 684 -2 781
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20211231, KKR
20211231 20201231
Anläggningstillgångar 194 452
Lager 8 488 7 916
Fordringar 823 438
Kassa bank 5 320 55
S:a tillgångar 14 825 8 861
Eget kapital 11 028 3 268
Krediter bank 796 3 575
Kortfristiga skulder 3 001 2 018
S:a Skulder och
eget kapital 14 825 8 861
Soliditet 74% 37%
Ställning per 20211231 avseende:
Likvida medel 5 320 kkr
Antal utestående aktier 17 951 209
Resultat per aktie -0,21kr (jan – dec)
Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2021
KASSAFLÖDESANALYS | ||||
Not | 2021 | 2020 | ||
Den löpande verksamheten | ||||
Resultat före skatt | - | 3 684 235 | - | 2 738 404 |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m mKassaflöde från den löpande verksamheten före | 200 415 | 258 310 | ||
förändringar av rörelsekapital | - | 3 483 820 | - | 2 480 094 |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | ||||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | - | 615 725 | 1 013 855 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | - | 320 462 | - | 183 209 |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | 518 266 | 691 121 | ||
Kassaflöde från den löpande verksamheten | - | 3 901 741 | - | 958 327 |
Investeringsverksamheten | ||||
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | - | - | 103 900 | |
Avyttring av materiella anläggningtillgångar | 34 000 | - | ||
Kassaflöde från investeringsverksamheten | 34 000 | - | 103 900 | |
Finansieringsverksamheten | ||||
Nyemission | 11 401 648 | - | ||
Återbetalda aktieägartillskott | - | - | ||
Resultat terminskontrakt | - | - | 25 162 | |
Upptagna lån | - | 1 629 875 | ||
Minskning checkräkningskredit | - | - | 422 812 | |
Amortering av lån | - | 2 269 190 | - | 114 725 |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | 9 132 458 | 1 067 176 | ||
Periodens kasssaflöde | 5 264 717 | 4 949 | ||
Likvida medel vid periodens början | 54 949 | 50 000 | ||
Likvida medel vid periodens slut | 5 319 666 | 54 949 |
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
2 maj 2022 Årsredovisning för 2021 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på Eatgoods hemsida
16 juni 2022 Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås
31 maj 2022 Kvartalsrapport Q1 2022
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 1 februari 2022
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.