Biotage AB (publ) delårsrapport januari – juni 2022
Ökad försäljning för femte kvartalet i rad
April–juni
- Nettoomsättningen uppgick till 395 MSEK (303), en ökning med 30,3 procent och organiskt* en ökning med 14,4 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 93 MSEK (63) och justerat* till 98 MSEK (63).
- Rörelsemarginalen uppgick till 23,4 procent (20,6) och justerat till 24,7 procent (20,6).
- EBITA* uppgick till 100 MSEK (65), och justerat till 105 MSEK (65).
- EBITA-marginalen* uppgick till 25,2 procent (21,4) och justerat till 26,5 procent (21,4).
- Resultat efter skatt uppgick till 57 MSEK (46).
- Resultat per aktie var 0,87 SEK (0,71) före och 0,87 SEK (0,70) efter utspädning.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade till 88 MSEK (92).
- Nettokassa* per den 30 juni var 67 MSEK (61).
- Utdelning lämnades med 1,55 SEK per aktie, totalt 102 MSEK.
Januari–juni
- Nettoomsättningen uppgick till 781 MSEK (585), en ökning med 33,5 procent och organiskt* en ökning med 18,0 procent.
- Rörelseresultatet uppgick till 189 MSEK (142) och justerat* till 199 MSEK (142).
- Rörelsemarginalen uppgick till 24,2 procent (24,3) och justerat till 25,5 procent (24,3).
- EBITA* uppgick till 203 MSEK (147), och justerat till 213 MSEK (147).
- EBITA-marginalen* uppgick till 26,0 procent (25,1) och justerat till 27,3 procent (25,1).
- Resultat efter skatt uppgick till 129 MSEK (106).
- Resultat per aktie var 1,95 SEK (1,63) före och 1,95 SEK (1,62) efter utspädning.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade till 145 MSEK (160).
- Den 14 mars beslöt styrelsen om nya finansiella mål: 12 procent organisk tillväxt och 25 procent EBITA-marginal, bägge som genomsnitt över tre år.
VD har ordet
Ytterligare ett kvartal med rekordförsäljning
Biotages lönsamma tillväxtresa fortsätter under andra kvartalet. Vi växer snabbare än marknaden och slår återigen nytt försäljningsrekord för femte kvartalet i rad. Dessutom gör vi det med en god intjäning.
Vår nettoomsättning för årets andra kvartal landar på 395 (303) MSEK. Ett resultat av generellt goda prestationer inom hela koncernen, men också med draghjälp från valutaeffekter. Jag vill också lyfta fram hur Biotages justerade EBITA-marginal under de senaste sex månaderna har legat stadigt över 24 procent. Vi har lyckats behålla en stabil vinstutveckling trots de kriser som avlöst varandra, de fortsatta utmaningarna inom försörjningskedjan och det faktum att Kina återigen gått igenom omfattande samhällsnedstängningar i kampen mot covid-19.
Bakom det positiva resultat vi fortsätter att skapa ligger ett disciplinerat och metodiskt arbete med allt det vi själva har kontroll över. Redan när pandemin först bröt ut låg vårt fokus på att göra allt för att fortsätta tillgodose våra kunders behov av produkter. Den proaktiva struktur som vi då byggde upp, med ständiga ansträngningar för att säkra vår försörjningskedja, har gjort det möjligt för Biotage att hantera situationen sedan dess.
Implementeringen av vår nya, kundfokuserade specialistorganisation fortskrider enligt plan och uppskattas av våra kunder. Ett steg som vi har tagit är att vi idag säkerställer att vår innovation möter behoven hos våra kunder genom att väva in kundernas input i vår utvecklingsprocess för att hitta den bästa lösningen.
Våra tre kundfokusområden uppvisar tvåsiffrig tillväxt jämfört med motsvarande period föregående år; White Tech med kunder verksamma inom forskning, utveckling och tillverkning av läkemedel, Red Tech med fokus på diagnostikföretag och kliniska, kriminaltekniska och dopinglaboratorier samt Blue & Green Tech inriktat på miljö-, vatten- och livsmedelslaboratorier. Inom White Tech noterades framgångar i synnerhet inom rening och avdunstning. Den tvåsiffriga tillväxten i Red Tech drivs av klinisk testning i Americas och här gör vi även ett starkt kvartal i EMEA. Blue & Green Tech drivs av miljö- och vattentestning i Americas.
Uppbrutet på geografiska marknader sticker framför allt Americas och Kina ut. Farten vi har fått upp i försäljningen på den amerikanska marknaden håller i sig och resulterar i ett fjärde rekordkvartal i rad för Americas. Här bidrar en hög systemförsäljning starkt till framgångarna, i synnerhet inom White Tech och produktområdet Biologics & Advanced Therapeutics och inom Red tech och produktområdet Analytical Testing.
När det gäller Kina är det uppmuntrande att vi under kvartalet uppnår en stark tillväxt trots två månaders nedstängning av samhället i flera regioner och begränsningar i försörjningskedjan. Det är framförallt försäljningsframgångar inom Flashsystem med nytt kvartalsrekord som bidrar till den gynnsamma utvecklingen. Korea visar fortsatt stark tillväxt, liksom EMEA, även om vaccinproduktionens hastiga utbyggnad nu ser ut att gå in i en mer balanserad fas, vilket innebär att den starka tillväxten inom produktområdet Scale Up saktas ner.
Överlag har vi sett en stark utveckling av vår systemförsäljning under kvartalet. Även här skördar vi frukterna av ett proaktivt agerande. Jag tänker då inte minst på vår satsning på den innovativa plattformslösningen Biotage® PhyPrep, som är först i världen att automatisera plasmidrening för maxi-, mega- och gigaskala. Här identifierade vi en attraktiv nisch där det fanns ett glapp i kundernas arbetsflöden att effektivisera. Nu har denna affär börjat ta fart och vi skalar upp för ytterligare framtida tillväxt.
Även det nya indunstningssystemet Biotage® TurboVap 96 Dual, som både effektiviserar kundernas arbetsflöden och bidrar till minskad användning av lösningsmedel, har blivit en försäljningssuccé. Under kvartalet har vi lanserat ytterligare två produkter som hjälper kunder att på liknande sätt effektivisera sina arbetsflöden med bibehållen eller förbättrad hänsyn till miljön; Biotage® Extrahera HV-5000 och Biotage® Selekt Enkel. Samtidigt fortskrider vårt eget arbete med att reducera mängden lösningsmedel i produktionen vid vår tillverkningsenhet i Cardiff. Vi arbetar mot en signifikant minskning av användning av lösningsmedel i produktionen redan detta år, genom att ständigt utveckla och optimera våra produktionsprocesser.
Engagerade medarbetare är nyckeln till framgång. Det har alltid varit min övertygelse att bolag där man mår bra, är bolag som går bra. Vi satsar därför på att kontinuerligt utveckla ledarskapet inom Biotage och bygga en stark, positiv
inkluderande företagskultur. Samtidigt erbjuder vi medarbetarna att stärka sin kompetens i vår egen Biotage Academy och förenklar det dagliga arbetet genom att runtom i organisationen implementera effektiva, digitala verktyg för till exempel CRM och säljstöd. Detta gjorde vi i Kina och Korea under kvartalet som gått. Vår årliga undersökning av medarbetarnas engagemang visar att vi bibehåller en hög nivå och har en hög svarsfrekvens. Vi strävar vidare med att förbättra oss varje dag, i linje med vår ambition om att vara en attraktiv arbetsgivare för våra nuvarande såväl som våra framtida medarbetare.
Vårt fortgående engagemang att bidra till att sätta svensk life science på världskartan tar sig bland annat uttryck i Biotages deltagande i det Vinnovafinansierade och KTH-koordinerade konsortiet GeneNova, som verkar för en effektivare produktion av genterapi för individualiserad behandling. Biotage hade under kvartalet glädjen att stå värd när representanter för konsortiets deltagare för första gången möttes fysiskt.
Jag konstaterar att vi finansiellt har presterat ett väldigt starkt första halvår, trots inflationskris och påfrestningar i försörjningskedjan. Att vi har lyckats försvara vår bruttomarginal med positivt kassaflöde från verksamheten och förstärkt vår balansräkning har satt oss i en mycket bra sits. Det ger oss utrymme att investera vidare inom attraktiva nischer med återkommande försäljning och jag ser framtiden an med positivt sinnelag.
Uppsala 19 juli 2022
Tomas Blomquist
VD och koncernchef