BioGaia startar egen distribution i Kanada
Från och med 2023 kommer BioGaia att sälja probiotika i egen regi i Kanada. Efter förvärvet av Nutraceutics i USA i slutet av 2021 är BioGaia’s ambition att nyttja operationella synergier och har därför kommit överens med sin nuvarande distributör, Ferring, om att säga upp avtalet.
Beslutet är en del av bolagets övergripande strategi att öka B2C-försäljningen. Det regulatoriska landskapet för BioGaias probiotiska produkter är mycket gynnsamt i Kanada, vilket innebär att bolaget har förutsättningar att kommunicera hälsofördelar/hälsopåståenden.
”Kanada är en attraktiv marknad för BioGaia med ett konsumentvärde på 115 miljoner USD och en årlig tillväxt på 5,3 %*. Många konsumenter har god kunskap om probiotika och med våra kliniskt bevisade probiotiska produkter – något vi vet att många konsumenter efterfrågar – har vi ett starkt erbjudande på den kanadensiska marknaden. Utifrån vår globala B2C-strategi och förvärvet av vår amerikanska distributör Nutraceutics i slutet av 2021, är en egen distribution i Kanade ett naturligt steg då vi ser flera synergier, säger Isabelle Ducellier, vd och koncernchef för BioGaia.
Samarbetet med Ferring inleddes 2012 och sedan dess har flera BioGaia-produkter lanserats i Kanada.
"Vi vill tacka Ferring för ett fruktbart samarbete och för deras kunskap och expertis inom probiotika. Tillsammans har vi byggt ett starkt varumärke och vi ser fram emot att ta nästa steg i egen regi" säger Joakim Annwall, regionchef för USA och Kanada.
*Källa: Euromonitor
För mer information:
Isabelle Ducellier, vd och koncernchef
Tel: +46(0)85 552 93 00
Senaste pressmeddelandena från BioGaia
11.05.2022 BioGaia® Osfortis® vinnare av NutraIngredients Awards 2022
06.05.2022 Årsstämma i BioGaia
06.05.2022 Avstämningsdag för aktieuppdelning (split) i BioGaia AB