BioGaia AB: Delårsredogörelse januari – juni 2024
ANDRA KVARTALET 2024
(För poster i balansräkningen avser siffror inom parentes siffrorna per utgången av 2023. För poster i resultaträkning och kassaflödesanalysen avser de samma period föregående år).
Nettoomsättningen uppgick till 384,1 (315,2) miljoner kronor, en ökning med 68,9 miljoner kronor, eller 22 % (exklusive valutaeffekter 21 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 304,8 (231,7) miljoner kronor, en ökning med 32 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 30 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 78,2 (83,0) miljoner kronor, en minskning med 6 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 7 %).
Rörelsekostnaderna uppgick till 148,7 (131,4) miljoner kronor, en ökning med 17,3 miljoner kronor (13 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 14 % till 151,4 (132,7) miljoner kronor.
Rörelseresultatet ökade med 42 % till 135,4 (95,0) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 35 % (30 %).
Justerat rörelseresultat ökade med 41 % till 132,6 (93,8) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 35 % (30 %).
Jämförelsestörande poster under kvartalet är främst hänförliga till återföringen av en avsättning för domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien.
Resultat efter skatt uppgick till 111,0 (80,5) miljoner kronor, en ökning med 38 %.
Resultat per aktie uppgick till 1,10 (0,80) kronor före och efter utspädning[1].
Kassaflödet uppgick till -582,2 (-215,7) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.
Likvida medel per 30 juni 2024 uppgår till 1 007,7 (1 544,2) miljoner kronor.
Väsentliga händelser andra kvartalet 2024
Den 5 juni meddelade BioGaia att bolaget etablerar egen distribution i Australien och Nya Zeeland genom två nybildade dotterbolag med säte i Sydney, Australien.
FÖRSTA HALVÅRET 2024
(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).
Nettoomsättningen uppgick till 753,9 (681,0) miljoner kronor, en ökning med 72,9 miljoner kronor, eller 11 % (exklusive valutaeffekter 11 %).
Nettoomsättningen inom segmentet Barnhälsa uppgick till 597,1 (537,7) miljoner kronor, en ökning med 11 % (exklusive valutaeffekter 11 %).
Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 153,0 (139,6) miljoner kronor, en ökning med 10 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 10 %).
Rörelsekostnaderna uppgick till 271,3 (245,9) miljoner kronor, en ökning med 25,4 miljoner kronor (10 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 10 % till 269,1 (244,8) miljoner kronor.
Rörelseresultatet ökade med 15 % till 278,6 (243,0) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 37 % (36 %).
Justerat rörelseresultat ökade med 15 % till 280,8 (244,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 37 % (36 %).
Jämförelsestörande poster är främst hänförliga till domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien.
Resultat efter skatt uppgick till 232,9 (196,5) miljoner kronor, en ökning med 19 %.
Resultat per aktie uppgick till 2,31 (1,95) kronor före och efter utspädning[1].
Kassaflödet uppgick till -541,4 (-122,0) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång 2024
Den 19 juli meddelade BioGaia att bolaget har tecknat ett långsiktigt avtal med Recordati för exklusiv distribution av probiotika på den italienska marknaden.
[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17.
VD HAR ORDET
Tvåsiffrig tillväxt och ytterligare två direktmarknader
Det generellt goda resultatet fortsatte under andra kvartalet 2024 tack vare en hög aktivitet inom våra marknadsområden, särskilt i APAC. Vi redovisade en stark rörelsemarginal på 35 % och en nettoomsättning på 384 miljoner kronor (315), en tvåsiffrig tillväxt på 22 % (21 % exklusive valutaeffekter). För första halvåret redovisade vi en rörelsemarginal på 37 % (36 %) och en nettoomsättning på 754 miljoner kronor (681), en ökning om 11 % (11 % exklusive valutaeffekter).
Under andra kvartalet ökade segmentet Barnhälsa med 32% jämfört med föregående år, framför allt drivet av Asien och Stillahavsområdet, medan segmentet Vuxenhälsa minskade med 6 % jämfört med föregående år på grund av ordervariationer för Protectis tabletter. Under första halvåret växte vuxensegmentet med 10 %. Våra produkter Protectis droppar och Protectis tuggtabletter för barn utmärker sig med en stark utveckling under andra kvartalet.
Vi har framgångsrikt etablerat ett nytt dotterbolag i Australien och Nya Zeeland under andra kvartalet. Inom kort kommer vi att leverera våra varumärkesskyddade BioGaia Protectis droppar till apoteks- och dagligvaruhandeln på den australiensiska marknaden samt lansera våra lokala e-handelsplattformar. Etableringen har varit både spännande och lärorik och har gett oss möjlighet att utnyttja synergier och lärdomar från tidigare expansioner på direktmarknader. Till skillnad från flera andra direktmarknader där våra produkter klassificeras som kosttillskott, klassificeras de i Australien som komplementära läkemedel, vilket innebär högre regulatoriska krav. Jag är övertygad om att vår kliniskt beprövade probiotika kommer att få ett positivt gensvar från landets vårdpersonal och konsumenter. I framtiden kommer vi att sträva efter att lansera flera av våra probiotiska produkter under varumärket BioGaia i apotekskanalen i både Australien och Nya Zeeland.
Rättsligt utfall i Italien
Efter en tidigare tvist avseende uppsägning av och försäljningsstopp till vår distributör Noos, vann vi i början av juli det skiljedomsförfarande som följde. Vi har nu kunnat slutföra ett långsiktigt direktavtal med vår tidigare underdistributör Recordati som vår nya enda distributionspartner i Italien. Recordati är ett globalt läkemedelsföretag som är noterat på den italienska börsen och är även vår betrodda distributionspartner i Spanien och Portugal. Detta utökade samarbete kommer att dra nytta av Recordatis omfattande distributionsnätverk och marknadsexpertis, vilket stärker vår närvaro på dessa marknader avsevärt.
Utvecklingen i våra marknadsområden under andra kvartalet
Försäljningen ökade med 7 % i EMEA under kvartalet, drivet av Spanien, Tyskland och Östeuropa. På vår direktmarknad Storbritannien ökade vi försäljningen via Amazon och hade en fortsatt stark försäljning via Boots apotek. Dessutom lanserade vi Prodentis hos de två största grossisterna i Storbritannien, vilket var den första produktlanseringen inom vår munhälsokategori i landet. I Finland fortsatte försäljningen via apotek att öka under kvartalet och i Spanien har det varit en stark tillväxt även i apotekskanalen.
I Asia Pacific hade vi en fortsatt stark utveckling under kvartalet med en försäljningsökning på 49 %, främst drivet av Kina och Sydkorea. I Kina har vi aktivt lanserat vår nya förpackningsdesign. Designen inkluderar en enhetlig symbol för ett globalt igenkännande av våra produkter. Överlag bygger Kina upp lagret under kvartalet som en förberedelse inför flera kommande evenemang, mässor och kongresser, som riktar sig till både sjukvårdspersonal och konsumenter.
I Americas ökade vår försäljning med 22 % under kvartalet, och på Amazon har vi fortsatt att nå rekordnivåer i USA. Försäljningen av våra munhälsoprodukter, framför allt Prodentis sugtabletter, ökar. I Latinamerika ser vi tillväxt under kvartalet för både Protectis droppar och tuggtabletter.
Odla synergier mellan probiotiska stammar
Vi bedriver kontinuerligt preklinisk forskning på både våra nuvarande probiotiska stammar och nya bakteriestammar för att förstå deras individuella och kombinerade effekter. Nyligen publicerade vi en artikel i den vetenskapliga tidskriften Applied and Environmental Microbiology, där vi studerade hur en ny probiotisk stam, Bifidobacterium longum subsp. longum BG-L47, skulle kunna vara en idealisk kombination för vår stam L. reuteri DSM 17938. Med avstamp i dessa lovande resultat kommer vi snart att påbörja den kliniska utvärderingen av synergieffekterna mellan dessa två stammar.
Fortsatt fokus på vårt varumärke BioGaia och våra direkta verksamheter
Under min tid som VD för BioGaia i nästan ett år har jag haft förmånen att se den enastående styrkan i våra produkter, vårt varumärke och det dedikerade teamet bakom produkterna, samt de stora marknadsmöjligheterna. Baserat på mina insikter är jag övertygad om vårt beslut att öka investeringarna för att driva fortsatt tillväxt, med start under andra halvåret 2024, och bygga vidare på vår redan starka grund.
Investeringarna följer vår företagsstrategi och kommer att omfatta: 1) riktade investeringar i konsumentmarknadsföring för att stärka medvetenheten och varumärkeskännedomen, 2) ytterligare expansion på etablerade direktmarknader som USA och Kanada, samtidigt som vi utvecklar nyare direktmarknader som Australien och Nya Zeeland, och 3) ökade investeringar i FoU för att ytterligare differentiera våra produkter från konkurrenterna. Vi kommer att fortsätta att prioritera marknader med betydande potential, inklusive USA, världens största probiotikamarknad, samt Kanada och Australien, som båda rankas bland de 15 största globalt.
Dessa strategiska investeringar förväntas ge en stark tillväxttakt, högre än marknadsgenomsnittet. Kostnaderna beräknas uppgå till mellan 75–85 miljoner kronor under andra halvåret 2024, utöver normala rörelsekostnader. Vi kommer noga att utvärdera investeringarnas effektivitet och påverkan för att säkerställa att de ligger i linje med vårt tillväxtmål. Vi fortsätter att sträva efter att uppnå vårt långsiktiga mål för rörelsemarginalen på minst 34 %.
Vårt engagemang för de långsiktiga målen förblir starkt, med fortsatt fokus på att öka aktieägarvärdet och nå vår vision att vara det mest pålitliga probiotikavarumärket i världen.
Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
23 juli, 2024
För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter.
Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag, 23 juli 2024 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/48495.
Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här
Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost: [email protected]
Telefon: +46 735 00 11 11
Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: [email protected]
Telefon: +46 730 95 61 50
Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com
Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 juli 2024 kl. 08:00 CEST.