BioGaia AB: Delårsredogörelse januari – juni 2023
ANDRA KVARTALET 2023
Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges.
- Nettoomsättningen uppgick till 315,2 (288,1) miljoner kronor, en ökning med 27,1 miljoner kronor, 9 % (exklusive valutaeffekter 2 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 231,7 (232,7) miljoner kronor, en förändring med 0 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 7 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 83,0 (54,2) miljoner kronor, en ökning med 53 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 43 %).
- Rörelsekostnaderna uppgick till 131,4 (104,6) miljoner kronor, en ökning med 26,8 miljoner kronor (26 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 25 % till 132,7 (106,0) miljoner kronor.
- Rörelseresultatet minskade med 6 % till 95,0 (101,3) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 30 % (35 %).
- Justerat rörelseresultat minskade med 6 % till 93,8 (99,9) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 30 % (35 %).
- Resultat efter skatt uppgick till 80,5 (78,5) miljoner kronor, en ökning med 3 %.
- Resultat per aktie uppgick till 0,80 (0,78) kronor före och efter utspädning [1].
- Kassaflödet uppgick till -215,7 (-224,9) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 292,8 (301,3) miljoner kronor.
- Likvida medel uppgick den 30 juni 2023 till 1 369,6 (1 356,3 per 30 juni 2022) miljoner kronor.
Väsentliga händelser andra kvartalet 2023
Den 26 april rapporterade BioGaia preliminärt resultat för det första kvartalet 2023.
Den 27 april meddelade BioGaia att företaget lanserar produkten Prenatal Care för blivande mödrar såväl som kvinnor som planerar att bli gravida.
FÖRSTA HALVÅRET 2023
Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges.
- Nettoomsättningen uppgick till 681,0 (571,9) miljoner kronor, en ökning med 109,1 miljoner kronor, 19 % (exklusive valutaeffekter 11 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 537,7 (455,2) miljoner kronor, en ökning med 18 % (exklusive valutaeffekter 10 %).
- Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 139,6 (115,0) miljoner kronor, en ökning med 21 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 13 %).
- Rörelsekostnaderna uppgick till 245,9 (211,6) miljoner kronor, en ökning med 34,4 miljoner kronor (16 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 18 % till 244,8 (208,3) miljoner kronor.
- Rörelseresultatet ökade med 24 % till 243,0 (196,6) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 36 % (34 %).
- Justerat rörelseresultat ökade med 22 % till 244,2 (199,9) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 36 % (35 %).
- Resultat efter skatt uppgick till 196,5 (154,8) miljoner kronor, en ökning med 27 %.
- Resultat per aktie uppgick till 1,95 (1,53) kronor före och efter utspädning [1].
- Kassaflödet uppgick till -122,0 (-139,1) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 292,8 (301,3) miljoner kronor.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång
Den 5 juli meddelade BioGaia att företagets produkt Protectis ökar SARS-CoV-2 antikroppssvar hos vuxna.
[1] Med anledning av aktiespliten 5:1, som genomfördes i maj 2022, har historiska nyckeltal som baseras på antal aktier räknats om.
VD har ordet
BioGaias nettoomsättning för kvartalet ökade med 9 % jämfört med samma kvartal föregående år, och rörelsemarginalen uppgick till 30 %. Försäljningstillväxten för kvartalet var lägre än tidigare kvartal, på grund av normalt förekommande kvartalsfluktuationer i orderingången för våra tre regioner. I det här fallet beror det också på när de olika marknadsområdena lättade på pandemirestriktioner och fyllde på lager. I APAC, som fortfarande återhämtar sig efter avskaffandet av covid-restriktioner, ser vi en stark efterfrågan. I EMEA minskade försäljningen, medan Americas fortsätter sin positiva utveckling.
För att få en bättre bild av resultatet bör man titta på det första halvåret. Nettoomsättningen för första halvåret 2023 uppgick till 681 miljoner kronor, en ökning med 19 % jämfört med samma period föregående år. Detta är drivet av en imponerande utveckling i APAC med + 33 %, drivet av Kina efter lättade covid-restriktioner och Sydkorea med framgångsrika online-initiativ. Därtill ska läggas Americas, där våra dotterbolag i USA och Kanada går fortsatt starkt framåt, samt Brasilien med fokus på våra Protectis-produkter. Efter det för EMEA framgångsrika 2022 med en försäljningstillväxt på 52 %, är vår försäljningstillväxt för första halvåret 2023 lägre främst på grund av svaga resultat i Frankrike, Italien och Spanien efter en mycket stark come back förra året efter Covid restriktionerna släppte. Försäljningsutveckling till våra konsumenter fortsätter att vara stark.
Höjdpunkter under kvartalet som är värda att nämnas:
• Våra ansträngningar att öka synligheten och försäljningen av våra produkter på Amazon har gett goda resultat i alla våra sju marknadsområden. Tre stora lokala influencers i Japan synliggjorde vår produkt för munhälsa, BioGaia Prodentis, vilket direkt påverkade vår försäljning via Amazon i Japan positivt. Detta har bidragit till att vi i Japan nu ser att våra väletablerade munhälsoprodukter, vars försäljningen tidigare främst gått via tandläkarkliniker, nu även handlas online. Detta får ses som ytterligare ett konkret exempel på styrkan med vår omnikanalstrategi.
• Vi har precis fått IQVIA-data (marknadsdata inom life science) i Finland, och efter bara 18 månaders försäljning direkt på den finska marknaden och nu under eget varumärke har våra BioGaia Protectis-droppar nått 31 % marknadsandel. Detta är resultatet av av en stark införsäljningsinsats från vårt lokala team och förtroendet från de finska farmaceuter som endast rekommenderar probiotika med publicerade kliniska bevis.
• Vi avslutade en studie som undersökte om Protectis ökar SARS-CoV-2-antikroppssvaret hos vuxna. Resultaten tyder på att Protectis kan förbättra det långsiktiga skyddet mot genombrottsinfektioner efter vaccination. Samma typ av antikroppar som ökade av vår probiotika i denna studie har tidigare visat sig vara skyddande mot andra genombrottsinfektioner. Studien publicerades nyligen online i den vetenskapliga tidskriften Gut Microbes.
Detta är det min sista kvartalsrapport innan jag lämnar Biogaia. Jag vill därför passa på att tacka alla mina kollegor för den fantastiska resa vi inledde under 2018, där vi transformerades från ett Business to Business-företag till att också bli ett Business to Consumer-företag. Jag vill också tacka våra aktieägare för deras förtroende i vårt företag. BioGaia har några av de bästa kliniskt bevisade probiotiska produkterna och ett av de starkaste globala varumärkena i branschen, om inte rent av det starkaste. För att inte tala om ett effektivt team av mycket skickliga och motiverade medarbetare. Utöver det har vi flera pågående forskningsprojekt och studier som öppnar nya områden för probiotika. Baserat på dessa interna och externa faktorer är jag helt övertygad om att detta bara är början på BioGaias resa. Jag är stolt över att ha kunnat vara med och bidra till att bättre positionera BioGaia för att fortsätta att öka BioGaias marknadsandel av den probiotiska marknaden.
Isabelle Ducellier
Verkställande direktör och koncernchef BioGaia
21 juli 2023
För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://sv.biogaia.com/investerare/finansiella-rapporter/
Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag 21 juli 2023 kl. 09:30 CEST med vd Isabelle Ducellier och finansdirektör Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/46021
Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här
Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost: [email protected]
Telefon: +46 735 00 11 11
Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: [email protected]
Telefon: + 46 730 95 61 50
Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaia.com
Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2023 kl. 08:00 CEST.