BIMobject tillkännager strategi mot lönsam tillväxt
BIMobject AB, en världsledande marknadsplats för digitalt innehåll inom byggbranschen, tillkännager idag sin uppdaterade strategi.
Det två-åriga programmet, utformat för att ytterligare stärka BIMobjects position som världsledande leverantör av digital byggproduktinformation för arkitekter, ingenjörer, entreprenörer och fastighetsägare (AECO), består av följande initiativ:
- Ompositionera organisationen och implementera ett kostnadsreduktionsprogram
- Stärka BIMobjects identitet och kommunikation internt och externt
- Accelerera tillväxt genom försäljning till nya kunder med tydligare segmentering och prioritering i utvalda marknader
- Växa Prodikts hållbarhetsplattform separat såväl som en del av BIMobject’s erbjudande till sina kunder
- Etablera partnerskap och rådgivande grupper inom arkitektur, konstruktion, byggande, fastighetsförvaltning, BIM-mjukvara och hållbar byggnadsdesign
- Möjliggöra tekniska integrationer med andra programvaruplattformar, inklusive potentiella förvärv, för att tillhandahålla en effektiv plattform för innehållsleverantörer (BPMs) och användare (AECOs)
- Öka fokus på att skapa mervärde och därmed även intäktsgenerering för plattformens användare
Kostnadsreduktionsprogrammet på 20 Mkr har initierats för att påskynda resan mot lönsamhet. Besparingarna kommer skapas primärt genom minskade administrativa kostnader, samt genom ökad effektivitet i kundsupport och marknadsföring.
”BIMobject är ett annat företag idag. Vi förser inte bara branschen med BIM-innehåll utan skapar också ytterligare värden för arkitekter, ingenjörer, entreprenörer och fastighetsägare genom tillförlitlig och effektiv hållbarhetsdata på Prodikt.com-plattformen. Vi har nu nått en position där lönsam tillväxt är inom räckhåll och vi är fokuserade på nå det målet. Det kommer att uppnås genom en effektivare organisation för nyförsäljning, men - ännu viktigare - också genom tillväxt från tänster som skapar ytterligare värde till våra nuvarande kunder och användare. Kort sagt, vi kopplar ihop och digitaliserar byggbranschen, för att göra den smartare, snabbare och grönare”, kommenterar Martin Lindh, interim vd för BIMobject.
”BIMobject är en marknadsledare med en mycket stark finansiell ställning. Vår nya strategi ska säkerställa att bolaget når lönsamhet samtidigt som vi till fullo utnyttjar de möjligheter som vår starka marknadsposition ger”, kommenterar Peter Bang, styrelseordförande för BIMobject.
Presentation
Aktieägare, analytiker och media är välkomna till en digital rapportpresentation den 2 december 2022 kl 14:00 (CET). Presentationen kommer att hållas på engelska via Zoom.
För att delta i presentationen vänligen registrera dig via följande länk:
https://us06web.zoom.us/webinar/register/9116692943610/WN_j39RPI-PTPaulZ8l-e1fYg