BIMobject AB: Bokslutskommuniké 2020
Kvartal 4: Okt - Dec 2020
- Nettoomsättning MSEK 32,5 (31,2), +4%. Nettoomsättning inom Platform MSEK 25,0 (22,1), +13%.
- EBITDA MSEK -18,6 (-38,8), motsvarande en EBITDA-marginal om -57% (-125%).
- Resultat per aktie SEK -0,19 (-0,36).
- Kassaflöde* från den löpande verksamheten MSEK -11,0 (-30,7).
- Ackumulerat antal användare i tusental ökade med 27% till ca 2 267 (1 785).
- Ackumulerat antal nedladdningar uppgick till 73,8 miljoner (49,1).
- Antal varumärken uppgick till 2 019 (1 656).
- Justering av förutbetalda intäkter och eget kapital om 6 MSEK baserat på rättelser av fel i period före 2019.
Helår: Jan - Dec 2020
- Nettoomsättning MSEK 136,7 (134,1), +2%. Nettoomsättning inom Platform MSEK 101,1 (89,0), +13,5%.
- EBITDA MSEK -63,5 (-123,5), motsvarande en EBITDA-marginal om -46% (-92%).
- Resultat per aktie SEK -0,64 (-1,06).
- Kassaflöde* från den löpande verksamheten MSEK -38,1 (-117,0).
* Kortfristiga placeringar har efter ändrad bedömning separerats från likvida medel i kassaflödesanalysen. För jämförbarhet har alla jämförelsetal räknats om.
Väsentliga händelser under kvartalet
Inga väsentliga händelser att rapportera.
Väsentliga händelser efter kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser att rapportera.
Rapportpresentation
Analytiker, investerare och media är välkomna att delta i presentationen kl 14:00 CET den 12 februari 2021.
Webcast: https://tv.streamfabriken.com/bimobject-q4-2020
Telefonnummer: SE: +46 8 5055 8355, UK: +44 3333 009261, US: +1 833 2498406
Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida http://investors.bimobject.com.
- - -
VD-ord
Ett annorlunda år.
2020 var verkligen ett extremt år. Trots turbulensen har året gjort oss till ett starkare bolag än någonsin tidigare.
För en företagsledare är förändring i grunden bra - något naturligt, förväntat och positivt. Men om det någonsin funnits ett år där man kan tala om för mycket förändring så var det nog 2020. Vi har sett upprepade, extrema svängningar i allt från makroekonomin och aktiemarknadens värderingar till hur vi har kunnat leva våra liv.
Att förändra ett bolag från grunden i den här situationen har varit extremt utmanande, men jag är stolt över vad vi åstadkommit. Utåt sett har BIMobject behållit och förstärkt vårt marknadsledarskap. På insidan är vi ett helt annat bolag idag jämfört med i början av 2020.
Den finansiella och operativa omställningen är klar.
Jag tycker det är viktigt att först sammanfatta omfattningen av den finansiella och operativa omställningen vi har genomgått detta år, och som nu är färdig.
Genom vårt besparingsprogram, som vi avslutade i slutet av december, har vi åstadkommit besparingar om MSEK 58 under 2020. Justerat för de sista åtgärderna som genomfördes sent i december, och de nyanställda som började i januari, uppgår antalet anställda nu till ca 160. Vår EBITDA i kvartalet har förbättrats till MSEK -18,6 (-38,8 i Q4 2019), och vårt kassaflöde från löpande verksamheten till MSEK -11,0 (-30,7). Genom den riktade nyemissionen under hösten har vi nu nästan MSEK 400 i likvida medel och kortsiktiga placeringar.
Fortsatt plattformstillväxt.
Trots de omfattande nedskärningarna i personal och kostnader har nettoomsättningen från Platform fortsatt att växa och uppgick till MSEK 25,0 (+13%). Som jag noterade i Q3-rapporten har COVID-19s återkomst i våra huvudmarknader ännu en gång påverkat vår förmåga att stänga nya affärer, då kunderna tvekat att påbörja nya initiativ. Samtidigt är den långsiktiga effekten tydligt nettopositiv på vår affär, i och med att våra kunder fortsätter skifta sina investeringar bort från mässor och andra analoga, lokala kanaler till digitala, globala alternativ som BIMobject.
För existerande kunder gör vår nya affärsmodell det möjligt för oss att höja priserna avsevärt. Även om COVID-19 har påverkat marknadsbudgeten hos våra kunder, har vi generellt sett lyckats skapa acceptans för våra prisökningar, eller åtminstone minskat rabatterna i de fall kunderna valt att nedgradera pga begränsningar i budgeten.
En återkommande lärdom från arbetet med att genomföra dessa förändringar är behovet av starkt ledarskap i försäljningsarbetet och en proaktiv Customer Success-funktion som driver på användandet av produkten och resultaten hos kunden. I december beslutade vi att stänga vårt franska kontor och flytta försäljningen till vårt kontor i München och Customer Success-funktionen till vårt EMEA-team i Malmö. Genom vår starka marknadsposition efter förvärvet av Polantis är jag övertygad om att vi kan bli mer framgångsrika och mycket mer lönsamma i den franska marknaden med ett nytt arbetssätt.
Från ett slutanvändarperspektiv var Q4 2020 vårt mest framgångsrika kvartal någonsin, med stark utveckling i nyregistreringar och användaraktivitet. Speciellt imponerande var utvecklingen i nedladdningar, och det ackumulerade antalet nedladdningar uppgick till 73,8 miljoner (49,1), drivet av konsekvent, fokuserad produktutveckling och ökat globalt användande av BIM. Tillväxten kom både från etablerade marknader och tillväxtmarknader som Brasilien, Mexiko och Indien.
Prognosen för 2021.
Den starka tillväxten hos vår plattform och vår fortsatta produktinnovation ger oss en stark grund för optimism, oavsett den kortsiktiga makroekonomiska osäkerheten.
2021 förväntar sig BIMobject fortsatt omsättningstillväxt. Med vår skalbara organisationsmodell kommer vi kunna investera i tillväxtmöjligheter utan att ge upp förbättrad lönsamhet.
Kanske den mest positiva prognosen är att 2021 kommer vara ytterligare ett år där användandet av BIM ökar i hela världen, vilket kommer ta byggbranschen ytterligare ett steg mot en mer hållbar och smart framtid.
Carl Silbersky
VD