BIMobject AB: Delårsrapport juli - september 2020
Finansiell sammanfattning
- Nettoomsättning MSEK 33,6 (35,8), -6%.
- Nettoomsättning inom Platform MSEK 26,1 (22,0), +19%.
- EBITDA MSEK -7,0 (-23,1), motsvarande en EBITDA-marginal om -21% (-64%).
- Resultat per aktie SEK -0,08 (-0,19).
- Kassaflöde* från den löpande verksamheten MSEK -9,3 (-33,3).
- Ackumulerat antal användare i tusental ökade med 28% procent till ca 2 127 (1 667).
- Ackumulerat antal nedladdningar uppgick till 66,5 miljoner (44,5).
- Antal varumärken uppgick till 1 965 (1 615).
* Kortfristiga placeringar har efter ändrad bedömning separerats från likvida medel i kassaflödesanalysen. För jämförbarhet har alla jämförelsetal räknats om.
Väsentliga händelser under perioden
- Riktad nyemission om MSEK 304 till en grupp nordiska and europeiska institutionella investerare.
- Christophe Carvenius utsågs till Chief Product Officer. Ben O'Donnell och Åsa Gylling Hallén lämnade ledningsgruppen.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
Rapportpresentation
Analytiker, investerare och media är välkomna att delta i presentationen kl 14:00 CET den 13 november 2020.
Webcast: https://tv.streamfabriken.com/bimobject-q3-2020
Telefonnummer: SE: +46 8 5055 8355, UK: +44 3333 009261, US: +1 833 2498406
Den fullständiga rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida (investors.bimobject.com)
—-
VD-ord
“Vi håller fast vid planen”
Trots en utmanande omvärld fortsätter vi att följa vår plan för att bygga ett framgångsrikt, globalt SaaS-bolag.
Politiskt och ekonomiskt är det turbulent i många av våra stora marknader just nu. Men vi håller huvudet kallt och fokuserar på uppgiften framför oss. Vi är fast beslutna att bygga en global marknadsplats för byggbranschen, som kopplar samman arkitekter, ingenjörer och andra AECOs (Architecture, Engineering, Construction, Owners) med tillverkare av bygg- och inredningsprodukter världen över.
Våra teman för det här året har varit att 1) bygga en attraktiv plattform, 2) förbättra våra kommersiella processer och 3) skapa en stark finansiell grund för företaget. I tredje kvartalet fortsatte vi göra stora framsteg på alla dessa områden, trots den ekonomiska motvinden.
En attraktiv plattform som fortsätter växa
Intäkterna för Platform växte med 19% till MSEK 26,1. I oktober laddades i snitt en produkt ned varje sekund, 24x7, på bimobject.com - ett rekord drivet av både en snabbare digitalisering av vår bransch och stora förbättringar i vår sökmotor för produkter. Andra nyckeltal, som antalet registrerade användare och månatligt aktiva användare, uppvisade också en positiv utveckling.
I kvartalet fortsatte vi rulla ut vår nya prissättning till både nya och existerande kunder. Eftersom de flesta kunderna är på årliga kontrakt är detta ett pågående arbete, där många förnyelser sker sent Q4 och tidigt Q1. Vi är trygga i det växande värdet av vår plattform - genom användartillväxt, fortsatt produktinnovation och ett systematiskt fokus på kundvård.
På produktsidan fortsatte vi förbättra nyckelfunktionalitet som användarupplevelsen på bimobject.com och Insights, vårt analysverktyg för kunder. Det här kvartalet lanserade vi också en ny funktionalitet för att marknadsföra produkter i plattformen, Promoted Products, som gör det möjligt för kunder att betala för att ranka högst bland sökresultaten i en särskild produktkategori och marknad.
Stark finansiell position - fortsatt kommersiell transformation
Finansiellt är nu BIMobject i en väldigt stark position. Med den riktade nyemissionen som genomfördes i kvartalet har vi nu över MSEK 400 i likvida medel och kortfristiga placeringar, och till det en stark, institutionell ägarbas. Besparingsprogrammet som inleddes i Q2, med målet att reducera kostnaderna med MSEK 50 jämfört med 2019, utvecklas enligt plan och vi känner oss säkra på att nå vårt mål.
När det gäller vår kommersiella transformation har vi nu ett nytt europeiskt Customer Success-team på plats i Malmö, samt ett regionalt Prospecting-team med innesäljare (sales development reps) som aktivt bygger upp vår pipeline understödda av digital marknadsföring. Det gör det möjligt för oss att arbeta på ett skalbart sätt och bygga djupare expertis inom dessa viktiga funktioner. Vi rullar också ut en ny varumärkesidentitet och omdesignade webbsidor under Q4.
Men det finns fortfarande områden vi behöver fortsätta arbeta med - vi är inte nöjda med försäljningsutvecklingen i vissa europeiska länder, det finns lokala problem med att förnya kunder (churn) och vår försäljning av Services utvecklas inte som önskat.
Osäkerhet i omvärlden skymmer fjärde kvartalet
Vid början av året satte bolaget tre mål för 2020 - att nå 40% tillväxt i årligen återkommande intäkter (ARR), 500 fler tillverkare (nu kallat varumärken) och en stark ökning i antalet användare.
Även om vi tydligt levererat på användarmålet är det också klart att utvecklingen av COVID-19 i Europa och USA gör att stämningsläget hos kunderna kommer vara svagt under årets viktigaste kvartal för oss. Det kommer göra det mycket svårt att nå våra mål för tillväxt i ARR och brands. Å andra sidan befäster det samtidigt det långsiktiga värdet av plattformen, när i princip alla fysiska mässor nu är inställda.
Oavsett hur den ekonomiska turbulensen spelar ut under de sista veckorna 2020 är våra ambitioner fortsatt höga och vi kommer inte vila förrän vi når dem. Nybyggnation och byggnader utgör fortfarande 40% av energi- och processrelaterade utsläpp av koldioxid, och världen behöver fortfarande BIM för att bygga smartare och grönare.
Carl Silbersky
VD