Bilia uppdaterar finansiella mål och hållbarhetsmål
Bilia arrangerar idag Kapitalmarknadsdag och kommer att presentera uppdaterade finansiella mål samt hållbarhetsmål.
Bilias övergripande vision och affärsidé är att vara branschens bästa servicebolag – genom omtänksamhet om kunder, kollegor och världen vi lever i. Bilia ska med omtänksamhet och stolthet skapa en hållbar affär genom att erbjuda attraktiva och innovativa helhetslösningar för den mobila människan.
Bilias finansiella mål är:
- Total årlig tillväxt högre än 5 procent under en konjunkturcykel
Den totala tillväxten inkluderar organisk tillväxt och tillväxt genom förvärv av verksamheter. Totala tillväxten under de senaste fem åren uppgick i genomsnitt till
8 procent och sedan 2012 har omsättningen ökat med 101 procent.
- Rörelsemarginal om 5 procent under en konjunkturcykel
Rörelsemarginalmålet om 5 procent innebär en dubblering jämfört med tidigare mål om 2,5 procent. Rörelsemarginalen under de senaste fem åren uppgick i genomsnitt till
4,1 procent.
- Nettolåneskuld i relation till EBITDA, exklusive IFRS 16, över tid max 2,0 ggr
Målet är oförändrat jämfört med tidigare. Nettolåneskuld i relation till EBITDA under de senaste åren uppgick till mellan -0,2 (positiv nettolåneskuld) till 1,3 gånger.
- Utdelningsandel om lägst 50 procent av vinst per aktie
Målet är oförändrat jämfört med tidigare. Utdelningsandelen de senaste fem åren uppgick i genomsnitt till 63 procent.
Det nuvarande målet om avkastning på eget kapital om 18 procent har tagits bort.
Bilias hållbarhetsmål är:
- Kundnöjdhet som är 3 punkter högre än genomsnittet för respektive märke i sitt land
Nöjda kunder är en viktig komponent i Bilias interna strategi för att vara en framgångsrik organisation. För de senaste tre åren var kundnöjdheten 2,9 punkter högre än genomsnittet för respektive märke i sitt land.
- Ökad andel begagnade reservdelar i våra skadeverkstäder
Målet är kopplat till vår cirkulära affärsmodell och avser att öka andelen begagnade reservdelar från våra bildemonteringar till våra skadeverkstäder. Detta bidrar till en bättre Serviceaffär och ett bättre nyttjande av bilen under hela livscykeln.
3a. Andel engagerade medarbetare över benchmark samt årlig förbättring
Andel engagerade och stolta medarbetare är en viktig komponent i vår interna strategi för att ha stolta medarbetare och nöjda kunder. För 2021 var andelen engagerade och stolta medarbetare 17 procentenheter högre jämfört med benchmark.
3b. Andelen kvinnor i försäljningsverksamheten bör överstiga 30 procent
Bilia vill vara en jämställd organisation, där män och kvinnor finns representerade inom samtliga yrkeskategorier. Vi vill öka andelen kvinnor i vår verksamhet och fokuserar som ett första steg på andelen kvinnor i vår försäljningsverksamhet. Idag har vi cirka 12 procent kvinnor inom försäljningsverksamheten.
4. Bidra till lägre klimatpåverkan hos våra kunder vid användning av de produkter
och servicetjänster vi tillhandahåller
Bilia vill bidra till en lägre klimatpåverkan och kommer att arbeta med aktiviteter för att identifiera på vilket sätt det ska göras för att framöver etablera mätbara målsättningar för verksamheten.
Göteborg den 10 maj 2022
Bilia AB (publ)
Denna information är sådan som Bilia AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 maj 2022, klockan 08:30.
För information vänligen kontakta:
Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, [email protected]
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, [email protected]
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, [email protected]
Fakta om Biliakoncernen
Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Bilia har cirka 150 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Renault, Lexus, MINI, Porsche, Nissan, Dacia, Smart och Alpine samt transportbilar av märket Renault, Toyota, Mercedes-Benz, Nissan och Dacia och lastbilar av märket Mercedes-Benz.
Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.
Bilia omsatte cirka 35 mdkr år 2021 och hade cirka 5 300 anställda.
Bilaga