Axel Johnson lanserar fintech startup Humla på SEB:s banking-as-a-service-plattform
SEB inleder ett strategiskt partnerskap med Humla, en nystartad fintech inom Axel Johnson-koncernen. Humla kommer att utveckla finansiella produkter och tjänster på SEBx:s banking-as-a-service-plattform och blir därmed dess första BaaS-kund.
Partnerskapet följer på en period av gemensamt utforskande och samarbete mellan Humla och SEB:s innovationsstudio SEBx. Humlas uppdrag är att stärka framtidens detaljhandel genom att skapa en ny generation av finansiella tjänster och nya lojalitetsprogram. Med hjälp av SEBx:s banking-as-a-service-plattform kommer Humla att kunna integrera finansiella tjänster i sina kunderbjudanden.
– Med vår molnbaserade banking-as-a-service-plattform kan vi hjälpa partners att bygga nya produkter eller bädda in finansiella tjänster i sina kundresor utan att själva bli banker. SEBx är byggt ovanpå SEB:s banklicens, vilket gör att vi kan vara en komplett leverantör av finansiella tjänster. Vi vill designa och utveckla tillsammans med innovativa partners och ser fram emot att fortsätta arbeta med teamet på Humla – vår första banking-as-a-service-kund, säger Christoffer Malmer, chef för SEBx.
Marknaden för Embedded Finance växer snabbt och har stor potential. Med en historia av att stödja entreprenörskap siktar SEB på att etablera sig som en ledande banking-as-a-service-leverantör för att främja innovation och serva kunder på nya sätt. Att bädda in finansiella tjänster inom ramen för icke-finansiella varumärken öppnar vägen för att skapa nya produkter och affärsmöjligheter både för kunder och leverantörer.
Som startup inom Axel Johnson-koncernen kommer Humla att bygga produkter och tjänster i samarbete med några av de mest etablerade detaljhandelsvarumärkena i Sverige. Med 1,5 miljoner kundinteraktioner varje dag över hela koncernen, ser Humla stora möjligheter för detaljhandelsbolag att använda den nya plattformen för att skapa starkare relationer med kunderna.
– Detaljhandelsföretagen inom Axel Johnson har en djup förståelse för sina kunder, vilket i kombination med modern teknik kommer att användas för att skapa innovativa finansiella tjänster som möjliggör mer personliga upplevelser och datadrivna erbjudanden. SEBx förser oss med en komplett bankplattform byggd på modern teknologi, vilket gör att vi kan fokusera på kundupplevelsen istället för bankregleringar. Vi är optimistiska inför den förändring som vi kan tillföra branschen och ser fram emot att erbjuda Humla till fler partners och kunder, säger Emil Berg Eckerrot, vd för Humla.
Planen är att lansera den första produkten på marknaden under året och att fortsätta utforska möjligheter inom Axel Johnson-koncernen. Axel Johnson har en lång historia och erfarenhet inom detaljhandelsbranschen, något som Humla kommer att kunna dra nytta av vid utvecklingen av nya produkter och tjänster.
– Inom Axel Johnson tror vi att detaljhandeln kommer att förändras mer under det kommande decenniet än vad den har gjort under det senaste århundradet. Skräddarsydda finansiella tjänster kommer att spela en viktig roll i framtidens retail och vi ser med spänning fram mot det vi kan åstadkomma med detta partnerskap, särskilt möjligheten att inkludera finansiella tjänster på ett genomtänkt sätt i kundupplevelsen, säger Sara Öhrvall, styrelseordförande i Humla och Chief Operating Officer för Axel Johnson.
Läs mer om SEBx och banking-as-a-service här: sebx.io/baas