Aventura har tecknat LOI med Shewy om lansering i Kina
Aventura har ingått ett LOI (avsiktsförklaring) med Shewy, ett svenskt Foodtech/Lifestyle-bolag, om att lansera varumärket på den kinesiska marknaden. Första fasen beräknas starta under fjärde kvartalet 2021.
Huvudsyftet med avsiktsförklaringen är att lansera varumärket Shewy på den kinesiska marknaden, och påbörja ett samarbete mellan Shewy and Aventura. Ambitionen med samarbetet är att under fjärde kvartalet 2021 starta med försäljning genom social commerce för att senare vidareutveckla verksamheten i Kina till ett samriskbolag (JV) med en flaggskeppsbutik på Tmall och andra försäljningskanaler.
“Vi ser fram emot att bygga en solid plattform i partnerskap med Aventura för att kunna erbjuda kinesiska konsumenter Shewys innovativa, hälsosamma och välsmakande produkter. Kina är en komplex marknad med stor potential och vi ser ett stort värde i Aventuras expertis med att skala konsumentbolag i Kina”, berättar Caroline Meschke, VD på Shewy.
Foodtech/Lifestyle-varumärket Shewy grundades 2018 och erbjuder idag tuggummin med ambitionen att utmana och digitalisera den daterade tuggummimarknaden. Detta gör Shewy bl.a. genom att erbjuda en produktlinje av funktionella och smakfulla tuggummin på nätet och genom sin unika prenumerationstjänst. Shewy backas av kända profiler som Ash Pournouri, Jonas Fagerström och Kelly Gale.
“Shewy är ett spännande varumärke med ambitionen att revolutionera en traditionell produktkategori. Då marknaden inom “functional food” växer kraftigt i Kina är detta ett segment som är mycket intressant för Aventura och där vi letat efter rätt varumärke att satsa tillsammans med”, kommenterar Gustav Åström, VD på Aventura.
Det amerikanska marknadsundersökningsbolaget Global Industry Analysts (GIA) estimerar att det kinesiska tuggummimarknaden inom sex år kommer att vara värd cirka 70 miljarder SEK. Enligt den irländska analysfirman Research And Markets är Kina världens största marknad för vitamin- och dietprodukter, och omsatte totalt över 190 miljarder SEK under förra året.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Åström, VD på Aventura Group AB | +86 158-0086-2274 | [email protected]
Om Aventura
Aventura Group AB (publ) är en Kina-fokuserad e-handels- och accelerator som skalar konsumentbolag i Kina. Sedan starten år 2011 har bolaget arbetat med ett brett utbud av internationella konsumentvarumärken, start-ups och investerare. Aventura Group AB är listat på Nasdaq First North Growth Market i Sverige och har sitt säte i Stockholm, med ytterligare kontor i Shanghai och Hong Kong. För mer information besök www.aventura.group.
Augment Partners AB, tel. +46 8 604 22 55, e-post: [email protected] är Bolagets Certified Adviser.
Om Shewy
Shewy grundades 2018 och är ett svenskt functional food bolag med en vision om att göra hälsa lättare och hjälpa människor att leva ett mer hälsosamt liv genom att nyttja redan etablerade beteenden. Shewy har börjat med att utmana och digitalisera den daterade tuggummi branschen där de erbjuder sockerfria och funktionella vitaminberikade tuggummin framtagna för att boosta energi, träning, prestation, immunförsvar och mycket mer spännande på gång. För mer information besök www.shewy.co.