AQUADOR GENOMFÖR STÖRSTA PRODUKTFÖRNYELSEN PÅ 20 ÅR GENOM LANSERING AV EN NY GENERATION BÅTAR
Nimbus Groups AB (publ) varumärke Aquador lanserar från och med i sommar en helt ny generation båtar i vad som är varumärkets mest omfattande produktförnyelse på 20 år.
Först ut blir nya 300 HT som idag får smygpremiär i samband med att det första exemplaret av den nya båten kommer till Stockholm för fotografering. Officiell premiär för 300 HT blir det den 18 augusti på UIVA i Helsingfors medan lillasyster 250 HT får premiär senare i höst. Under 2023 är det sedan dags för lanseringen av den hittills största båt som Aquador tagit fram – nya 380 HT.
Aquador är ett välkänt varumärke med en lång historia och som kommit att förknippas med smart funktionalitet kombinerat med skandinavisk design och elegans. Dessa egenskaper präglar förstås även den nya modellserien som också kännetecknas av hög säkerhet och kvalité. Den nya generationen båtar har fått ny design såväl utvändigt som invändigt och bland nyheterna märks en ny hardtop-design som kombinerar kabinbåtens alla fördelar med dem hos en helt öppen båt. Det nya AquaDynamic-skrovet har egenskaper som gör att båtarna planar vid lägre hastigheter samtidigt som de kräver betydligt mindre gaspådrag för att komma upp i marschfart, något som ger lägre bränsleförbrukning och därmed mindre påverkan på miljön. Aquadors nya modellserie har också tagits fram med vacuuminjicering, en byggmetod som optimerar materialåtgången och ger minsta möjliga miljöpåverkan vid produktion. När det gäller motoralternativ har båtarna den klassiska inombordaren men vissa modeller kan även fås med utombordare.
Båtarna av varumärket Aquador tillverkas av finska Bella Boats som sedan 2018 ingår i Nimbus Group.
- Genom den här lanseringen breddar Nimbus Group ytterligare sitt erbjudande till kund av attraktiva båtar med ledande skandinavisk design. Aquador har skaffat sig en mycket stark position på båtmarknaden och kommer att stärka den ytterligare tack vare den här produktförnyelsen, varumärkets mest omfattande på 20 år, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Group.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan-Erik Lindström, vd, Nimbus Group
E-mail: jan-erik.lindströ[email protected]
Michael Bohm, Marknadsdirektör Nimbus Group. Telefon: +46 702 85 37 93
E-mail: [email protected]
Om Nimbus Group
Verksamheten grundades år 1968 då båttillverkning under varumärket Nimbus påbörjades. Sedan dess har flertalet varumärken adderats till det som idag utgör Nimbus Group. Nimbus Group omfattar idag varumärkena Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon Yachts. Försäljning sker via återförsäljarnätverk och de största marknaderna är Norden, Europa och USA. Koncernen omsatte 2021 1 455 Mkr och hade 391 anställda. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Polen och England. Nimbus Group är noterat på Nasdaq Stockholm First North sedan februari 2021. För mer information se www.nimbusgroup.se
Certified adviser
Erik Penser Bank
Telefon +46 8 463 80 00
e-mail: [email protected]