Appspotr AB effektiviserar försäljningsinsatser och förtydligar kring genomförda kostnadsbesparingar
Appspotr meddelade i samband med kvartalsrapporten för Q3 2024 att det övergripande arbetet med kostnadskontroll som styrelsen har fokuserat på under 2024 fortsätter. Nu har bolaget framgångsrikt åstadkommit kostnadsbesparande aktiviteter genom att slutföra den omstrukturering av säljavdelningen som tidigare kommunicerats och därutöver implementerat ytterligare plattformsrelaterade besparingar. Bolagets nya säljorganisation kommer att rikta fokus på ett smalare produkterbjudande med Appspotrs bäst säljande produkter.
Med anledning av ej uppfyllda säljmål under innevarande verksamhetsår kommer Appspotrs säljansvarige person få lämna under november månad. För att effektivisera processerna med nykundsförsäljning kommer en extern byrå anlitas för att arbeta med sälj på rörlig basis och således enbart erhålla ersättning för faktiskt genomförd nyförsäljning, vilket tidigare nämnts i Appspotrs delårsrapport den 18 oktober 2024. Fler åtgärder som implementerats är att befintlig personal har fått utökat mandat att arbeta med merförsäljning på befintlig kundbas med tillhörande rörlig ersättning. Utöver det har plattformsrelaterade kostnadsbesparingar identifierats som också kommer att ha en positiv inverkan på bolagets kostnadsprofil.
Sammanlagt förväntas de genomförda åtgärderna minska bolagets kostnadsmassa med cirka 100 TSEK månatligen. Besparingsåtgärderna förväntas infalla till fullo under december månad.
Appspotr har också genomfört en grundlig utvärdering av sitt produktutbud och den nya säljorganisationen kommer framgent att fokusera på försäljning av ett smalare sortiment av produkter, där hög marginal och god kundnöjdhet har identifierats. Sammantaget förväntas dessa insatser skapa bättre förutsättningar för lönsamhet och stabilitet framöver.