Analysguiden: Flyttar fram positionerna med marginalfokus
Spiffbet rapporterar ett andra kvartal där nettoomsättningen uppgick till 28,2 miljoner kronor. Analysguiden upprepar deras motiverade värde om 0,8-1,0 kronor på 12-18 månaders sikt.
Ökar omsättningen och bättre underliggande resultat
Spiffbet rapporterar ett andra kvartal där nettoomsättningen uppgick till 28,2 miljoner kronor (0,5), där den stora ökningen på årsbasis kommer som en följd av de många förvärv som gjorts. Jämfört med första kvartalet uppgår tillväxten till 16 procent och justerat för bokföringsmässa effekter av engångskaraktär 7,5 procent. Bolaget uppger att bland annat regulatoriska förändringar och säsongsmässiga effekter dämpat tillväxten under kvartalet. Rörelseresultatet landar på -9,6 miljoner kronor (-2,4), en minskning med cirka 4,3 miljoner från föregående kvartals rörelseresultat på cirka -5-3 miljoner kronor. Bolaget hänför dock det lägre resultatet till engångsposter på totalt 3 miljoner kronor samt högre goodwillavskrivningar, vilka ökat cirka 2 miljoner till andra kvartalet. Rensat från effekterna av detta uppvisar bolaget ett något förbättrat underliggande resultat under andra kvartalet.
Tuffare andra kvartal med ljusa utsikter framåt
Bolaget beskriver ett något tuffare kvartal än den starka inledning bolaget hade på året. Detta hänförs främst till ett förändrat regulatoriskt landskap kombinerat med tuffare regelefterlevnad, vilket påtagligt påverkade tillväxten. Därtill så utgör kvartalet ofta en säsongsmässig svag period för onlinespelande, där varmt väder innebär att konkurrensen från andra nöjesaktiviteter ökar. Denna effekt har troligt varit än större denna sommar i samband med att samhällen successivt öppnar upp. Slutligen har många större sportevenemang dragit spelare till större aktörer. Dock målar bolaget en positiv bild framåtblickande, där ett tydligt trendbrott kan skönjas i augusti. Bolaget har därtill minskat exponeringen mot pågående regelförändringar och breddat produktutbud, vilket bäddar för en stark avslutning på året.
Flyttar fram positionerna på flera fronter
Trots inga nya förvärv under kvartalet har perioden inneburit ett stort antal nylanseringar och ett breddat produktutbud. Bolagets varumärken Cashmio, BusterBanks och Zenspin har lanserats på den svenska marknaden. Metal Casino har också lanserats i Spanien samt att varumärkena SuperNopea och Turbovegas lanserat sina sportsbook-erbjudanden. Slutligen har bolaget förtydligat sitt erbjudande inom B2B-spelutveckling, där Spiffbet Casino nylanserats under namnet Rhino Gaming med en första lansering i Indien.
Förvalta de många förvärven fokus framåt
Sammantaget rapporterar Spiffbet ett stabilt kvartal men med något lägre tillväxt än väntat. Resultatet belastas av kostnader kopplat till förvärven, exempelvis avgångsvederlag som ökar personalkostnaderna och bokföringsmässiga effekter. Trots detta är det uppmuntrande att se att underliggande resultat stärks och att bolaget ändå uppvisar tillväxt. Framåtblickande antar vi att fullt fokus kommer vara på att förvalta de många nya varumärken bolaget tagit in och att kraftfullt minska plattformskostnaderna. När detta väl är gjort förväntar vi oss ytterligare förvärv och aggressivare marknadssatsningar. Ett flertal risker kvarstår i nuläget och våra prognoser vilar på ett flertal antaganden med ett stort mått osäkerhet. Med det sagt så ser Spiffbet fortsatt lågt värderat ut och de många nya förvärven ser inte fullt inprisade ut i aktien. Vi upprepar vårt motiverade värde på 0,8–1,0 kronor på 12–18 månaders sikt och gör endast mindre justeringar till våra estimat.